x تبلیغات
مشاوره ازدواج

اختلالات خوردن در کودکان

 اختلالات خوردن در کودکان، درمان اختلالات خوردن، درمان ترس از غذا خوردن در کودکان امری عادی است و در اکثر اوقات والدین این مشکلات را به آرامی رفع می کنند. اما بعضی اوقات شدت اختلالات به اندازه ای است که از نظر بالینی از اهمیت زیادی پیدا می کند و باید به آن توجه کرد. به طور کلی اختلال های زیادی در زمینه غذا خوردن و غذا دادن به کودکان گزارش می شود، از جمله این اختلال ها می توان به نشخوار شیرخوارگی، مشکلات جویدن، هرزه خواری، تاخیر در غذا خوردن، پرخوری، رفتارهای ناراحت کننده در هنگام صرف غذا و عادت های عجیب در خوردن اشاره کرد.


اختلالات خوردن در کودکان چیست؟
اختلالات خوردن فقط مربوط به غذا نیست، بلکه بیماری های روانی جدی و پیچیده ای است که بر افراد در هر سن، جنسیت، قومیت و پیشینه تأثیر می گذارند و هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی می تواند آسیب جدی ایجاد کند و بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر بیماری روانی دارد. از نظر آماری، اختلالات خوردن، زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و علائم اولیه می تواند زمانی که کودک ۸ ساله یا کوچکتر است شروع شود. از زمان قرنطینه، تعداد کودکان مبتلا به اختلالات خوردن و سایر مشکلات سلامت روان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

پیشنهاد مشاور: اختلال تغذیه دختران : چرا دختران بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند؟

اختلالات خوردن می تواند زندگی کودک را تحت الشعاع قرار داده، تأثیر زیادی بر زندگی آن ها در خانه، مدرسه و اجتماع داشته و در عین حال زندگی کل خانواده را نیز تحت تأثیر قرار دهد. مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با کادری ماهر به کودک و نوجوان شما کمک می کند تا با موفقیت اختلالات خوردن را پشت سر گذاشته و با سلامت کامل جسمی و روانی مراحل رشد را طی کند.


اختلالات خوردن در کودکان
انواع
۱. بی اشتهایی
وضعیتی که در آن کودک به دلیل ترس شدید و غیرمنطقی از چاق شدن از خوردن کالری کافی امتناع می کند. بی اشتهایی عصبی معمولا در سنین نوجوانی شروع می شود. از آنجایی که کودکان مبتلا به بی اشتهایی اغلب در مدرسه خوب عمل می کنند و محبوب هستند، برای والدین و سایر بزرگسالان دشوار است که متوجه وجود مشکل شوند. ابتلا دختران به بی اشتهایی عصبی بسیار بیشتر از پسران است، اما این می تواند تا حدی به این دلیل باشد که تشخیص بی اشتهایی در پسران دشوارتر است. علائم این اختلال شامل موارد زیر می باشد:

کاهش وزن شدید
وزن بسیار کمتر از حد طبیعی
ترس شدید و غیر طبیعی از چاق شدن
امتناع از خوردن غذا در اندازه معمول
استفراغ عمدی یا استفاده از ملین ها
ورزش بیش از حد
ناخن های ضعیف یا ریزش مو
یبوست
قاعدگی نامنظم
۲. هرزه خواری

هرزه خواری به خوردن مداوم مواد ناخوشایند مانند: خاک رس، کاغذ و… اشاره دارد. اکثر کودکان در اولین سال زندگی، چیزهای زیادی را به داخل دهان خود وارد می کنند، زیرا این راهی است که با آن اطراف خود را می‌شناسند. اما آنان در سال های آینده، راه ای دیگر از کشف محیط را یاد می گیرند و چیزهای خوراکی و غیر خوراکی را از هم تشخیص می دهند. درنتیجه تشخیص اختلال عادت به خوردن خوراکی ها هنگامی رخ می دهد که خوردن این چیزها بعد از سن ۱ و ۲ سالگی نیز ادامه پیدا می کند.
 
 

چه زمانی برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

 زمانی تلفن همراه یک وسیله ی لوکس منحصر برای ثروتمندان یا وسیله ی مورد استفاده برای والدین بود، اما از یک زمانی به بعد این مسئله که کودکان نیز یک گوشی تلفن همراه داشته باشند امری عادی شده است. کودکان نوپا و بچه های کوچک با گوشی تلفن همراه و تبلت آشنا می شوند و به وسیله ی آن می توانند شوهای تلویزیونی مورد علاقه شان را تماشا کنند، به موسیقی گوش دهند و با آن بازی کنند. ولی دلیلی وجود ندارد که کودکان در سنین پایین با این قبیل


ابزار اشنا شوند و یا پیش از انکه ضروری باشد به انها یک گوشی شخصی داده شود.

زمانی که بچه ها انقدر کوچک هستند که باید همواره تحت نظارت باشند، آنها به موبایل نیازی ندارند. این مسئله روشن به نظر می آید که در تکنولوژی موبایل در اصل برای ارتباط با دیگران ابداع شده است. کودک برای تماشای شوهای تلویزیونی و بازی کردن به موبایل نیاز ندارد. استفاده از وسایل الکترونیکی برای بچه ها در سنین خاصی بر روی رشد و سطح توجه آنها تاثیر می گذارد. هیچ دلیل برای اینکه کودکان برای خودشان موبایلی داشته باشند که همیشه در دسترس باشند وجود ندارد. شما می توانید گوشی را پیش خود نگه دارید و زمانی که کودک باید به شما تلفن بزند و یا از او خبردار شوید گوشی را در اختیار او بگذارید.



زمانی که فرزند شما سنین بلوغ را پشت سر گذاشته مثلا در حدود پانزده سالگی، مطمئنا باید گوشی همراه داشته باشد حداقل یک گوشی برای تماس های اضطراری باشد نه حتما یک گوشی هوشمند که نوجوانان همه خواهان ان هستند.

این زمانی است که فرزند شما به اندازه کافی استقلال و جسارت دارد که به تنهایی و یا با دوستانش بیرون برود و زمانیست که کودک به ارتباط نیاز دارد. این بدین معنی نیست که نباید هیچ قانونی در رابطه با این وسیله وجود نداشته باشد. به فرزند خود اجازه ندهید همان سطح دسترسی که شما به گوشی موبایل دارید به همان مقدار به موبایل دسترسی داشته باشد.

بنابراین زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار فرزند خود می گذارید نیاز است که یک سری محدودیت ها برای استفاده از آن برای او قائل شوید. این مسئله می تواند در مورد این باشد که کودکان برای چه کاری از تلفن همراه استفاده کنند و چه زمانی اجازه استفاده از آن را دارند. تمام گوشی های نوجوانان هوشمند هستند و مجهز به اینترنت بنابراین تمامی نوجوانان دسترسی وسیع بع گستره اینترنت از گوشی های خود خواهند داشت. نمی توانیم خود را گول بزنیم و با محدودیت های ظاهری تصور کنیم نوجوان را محصور نگه داشته ایم. بهتر است بدین منظور روی اگاه کردن نوجوانان سرمایه گذاری کنیم. به عنوان یک والد، این مسئله به شما بستگی دارد که تشخیص دهید که چه زمانی برای کودک خود تلفن همراه بخرید. یک موبایل مشترک با اعضای خانواده یا با خواهر و برادر بزرگتر گاهی می تواند یک راه حل خوب باشد. بلوغ کودک خود و به کار گیری قوانین را در او در نظر بگیرید.
 
 

بازی درمانی کودکان| انواع، فواید، تکنیک ها

 بازی درمانی کودکان (Play Therapy)، بازی درمانی در منزل یک تعامل درمانی بین کودک و درمانگر است که از طریق ارتباط نمادین در بازی در جست و جوی راه‌هایی برای کاهش اشفتگی هیجانی کودک می باشد.


بازی درمانگر بدون توجه به ارزش ها، رفتار های پذیزفته شده کودک را درک می کند و با منعکس کردن آنچه که کودک می گوید، افکار و احساسات وی را اصلاح می کند. به مرور بازی به وسیله ای تبدیل می شود که کودک می تواند از طریق آن، به ضمیر ناخود اگاه خود بپردازد و احساسات، ترس ها و نگرانی های خود را ابراز نماید (انگجی و عسگری، ۱۳۸۵)

والدین نقش مهم و اساسی در درمان کودک دارند، در ابتدا درمانگر معمولاً با انجام مصاحبه با یک یا هر دو والدین شروع می کند تا اطلاعاتی در مورد کودک جمع آوری کند و بفهمد مشکل ارائه شده چیست و دلایل احتمالی آن را در دست داشته باشد.

سپس درمانگر به طور جداگانه با کودک مصاحبه کرده و بازی کودک را به تنهایی تماشا کند. مشاهده نحوه تعامل والدین و کودک در این مقطع می تواند اطلاعاتی در مورد رابطه والد با کودک و میزان دلبستگی کودک در اختیار درمانگر قرار دهد که برای شروع و روند درمان ضروری می باشد.

بازی درمانی چیست؟
بازی درمانی روشی است که به وسیله آن، ابزارهای طبیعی بیان حالت کودک، یعنی بازی، به ­عنوان روش درمانی به کار گرفته می شوند تا به کودک، کمک کند فشارهای احساسی خویش را تحت کنترل قرار دهد. تکنیک های بازی درمانی در موارد زیر به کار می رود:

مشکلات خانوادگی (مانند طلاق والدین)
ناخن جویدن
شب ادراری اختلال رفتاری
بیش فعالی
قربانی سوء استفاده از کودکان
اختلال سلوک
بازی درمانی برای اضطراب
استرس
ترس و فوبیا
دروغ گویی
رفتار پرخاشگرانه
این نوع درمان در مورد تعلیم وتربیت کودکان استثنایی نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است.(محمداسماعیل، ۱۳۸۸).

کودک درزندگی روزانه نیازمند است که خود را از نگرانی­هایی که فشار محیط در او ایجاد می­کند رها سازد. بازی بهترین وسیله ای است که او را در رسیدن به این هدف از راه تغییر عواطف کمک می کند. کودک می­تواند احتیاجات و امیال سرکوفته خود را از راه بازیهای گوناگون ارضا کند. همچنین بازی او را قادر می­سازد که نقشه­ هایی را برای حل مسایل خود طرح کند که در تامین بهداشت روانی تاثیر بسزایی دارد. (قزوینی­نژاد، ۱۳۸۷).

پیشنهاد مشاور:

ما در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به شما کمک می کنیم تا با بازی درمانی مسائل و احتیاجات کودک خود را بشناسید و با بازی درمانی آن ها را درمان کنید.


بازی درمانی کودکان
تاریخچه بازی درمانی
اولین بحث های شناخته شده در مورد ارتباط بازی و آموزش به فیلسوفان یونانی افلاطون و ارسطو برمی گردد. در قرون وسطی، نظریه‌های مربوط به بازی وجود ندارد و اولین نظریه‌های واقعی در قرن نوزدهم توسط شیلر، اسپنسر یافت شد، که ذکر کرد بازی برای تخلیه انرژی بیش از حد کودکان است و به سادگی باعث سرگرمی او می‌شود.

شفر روان‌شناس آمریکایی می باشد که بسیاری او را «پدر بازی‌درمانی» می‌دانند اما ایده بازی درمانی کودکان سال ها قبل توسط آنا فروید مطرح شد، وی باور داشت که باید سیستمی را توسعه داد که از بازی کودکان به شیوه ای مشابه با رویاها در روانکاوی بزرگسالان استفاده شود. ملانی کلاین اظهار داشت که بازی درمانی دسترسی مستقیم به ناخودآگاه کودک را فراهم می کند. بنابراین می توان گفت که بازی درمانی به شکلی که ما اکنون داریم نتیجه تلاش بسیاری از روانشناسان، روانکاوان و فیلسوفان می باشد.
 
 

تلویزیون و کودک

 چگونه عادت های خوب تلویزیون دیدن در بچه ها ایجاد کنیم؟


فوایدی که تلویزیون برای جامعه دارد  بی حد و اندازه است. تلویزیون نقش یک رسانه سرگرمی را بازی می کند که باعث می شود حال خوبی  برای ما به وجود آورد. تلویزیون اطلاعات جهانی را به طرز بسیار موثری انتقال می دهد و می تواند وسیله ای برای پیوند با خانواده و دوستان شود. با این وجود، مثل هر چیز دیگری در زندگی، خوب بودن بیش از حد با خود بدی هایی به همراه دارد. تلویزیون اغلب به عنوان وسیله ای برای فرار از واقعیت استفاده می شود. کودکان زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند و کمتر مطالعه کرده یا دراجتماع قرار می گیرند. براساس تحقیقات نویسنده ای به نام تایلر دانلوپ،  وزیر آموزش سابق مرکز ریچارد رایلی امریکا، ۹۰ درصد موفقیت بچه ها  با حضور در مدرسه، میزان درس خواندن در خانه و میزان تماشای تلویزیون تعیین می شود. نمی توان اهمیت برنامه ریزی تماشای تلویزیون را نادیده گرفت.

والدین در خانه می توانند با دنبال کردن این تکنیک های ساده عادت‌های خوب تماشای تلویزیون را برای بچه ها ایجاد و القا کنند.

پیشنهادهای جایگزین:

کتاب ها

کتاب یک  جایگزین ساده ولی گرانبها است. ولی مساله اصلی این است که بیشتر بچه ها خواندن را خسته کننده می یابند. طی سال‌های رشد و تکوین، زمان گذاشتن برای پروراندن علاقه به خواندن در کودک می تواند در بلند مدت به شکل فوق العاده ای موثر باشد. کتاب خواندن همراه فرزندتان به او می آموزد که کتاب ها جالب و سرگرم کننده اند و دروازه ای به سوی  دنیای دیگر هستند. والدین می توانند خودشان با کتاب خواندن به طور مداوم  و تخصیص زمانی بعد ازمدرسه  منحصرا برای کتاب خواندن، مثال های عملی برای این کار بیاورند.  بچه ها احترام زیادی برای والدین قائل هستند و غالبا کارهای بزرگترها را تقلید می کنند. اگر بچه ها باانگیزه تر باشند، پدر و مادر می توانند انها را حداقل یک بار در ماه به کتاب فروشی برده و به آنها اجازه بدهند هر کتابی که می خواهند بخرند. کتاب هاب زیادی برای کودکان وجود دارد که موضوعات مختلفی را پوشش می دهند. مثل ترسناک، فانتزی، و ماجراجویانه. بچه های مختلف تمایلات متفاوتی دارند، و اجازه دادن به انها برای انتخاب کتاب موردعلاقه  موجب برانگیخته شدن حس مطالعه در آنها می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، ۹۰ درصد از دست آوردهای مدرسه تا حدی بخاطر مطالعه در منزل است و با ایجاد علاقه به مطالعه، موفقیت های عظیمی در مدرسه درانتظار کودک خواهد بود.

ورزش ها

بچه ها معمولا زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند تا بی حوصلگی خود را از بین ببرند! آشنا کردن کودک با ورزش نیاز او را به دیدن تلویزیون بیش از حد از بین می برد. بسکتبال، بیسبال، فوتبال، یا حتی هنرهای تجسمی تا حد زیادی می توانند برای بچه ها خوشایند باشند. اجازه دهید فرزندتان ورزشی که دوست دارد را انتخاب کند تا علاقه اش بیشتر شود. ورزش می تواند  تاثیرات فوق العاده ای در ایجاد قدرت جسمانی ، هماهنگ سازی، و کارگروهی  از راه دادن فرصت حس برتر بودن، داشته باشد. ورزش به عنوان یک فعالیت خانوادگی موجب افزایش الفت و پیوند در بین اعضاء خانواده می شود.

ابزار موسیقی

ایجاد علاقه مندی در بچه ها برای نواختن یک وسیله موسیقی می‌تواند تماشای بیش از حد تلویزیون را محدود کند، ولی مزیت های استفاده از موسیقی فقط این نیست. نواختن یک ابزار موسیقی تاثیر سرنوشت سازی بر تکوین خلاقیت دارد.  پدر و مادرمی توانند  برای شروع این فرایند فیلم های نوازندگان باتجربه در رشته های مختلف موسیقی را به فرزندانشان نشان دهند. تعداد زیادی از این فیلم ها به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد. بچه ها بسیار تاثیر پذیر هستند. و شاهد چنین منظره فوق العاده بودن برای بچه ها، میل درونی به کسب همان شاهکار را  ایجاد می کند. بعد از یک بحث جدی، والدین می توانند به بچه ها اجازه بدهند ابزار موسیقی مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند، به شرطی که با  بودجه ای که دارند سازگار باشد. مهم است که بچه خودش وسیله موسیقی را انتخاب کند. در غیر اینصورت اگر چیزی به آنها تحمیل شود، به سرعت علاقه مندی آنها از بین می رود  و ترک موسیقی را با گفتن اینکه این نوع  موسیقی آن چیزی نیست که می خواستند، توجیه می کنند. اگر چنین اتفاقی رخ داد، تقویت مثبت و یادآوری مداوم  فواید و موفقیت ها به بچه کمک می کند انگیزه اش را بالا ببرد. اگر بودجه محدودی دارید، اجاره  یا قرض گرفتن ابزار موسیقی کفایت می کند. اگر والدین استعداد موسیقایی داشته باشند، خودشان می توانند به فرزندشان  آموزش دهند ، به این شکل پولشان را پس انداز می کنند و فرصتی برای قرض دادن ایجاد می کنند.



سرگرمی ها

تماشای تلویزیون یک شکل  بسیار منفعل  از تمرین خلاقیت  است. عاقلانه تر است که    فرزندتان را با سرگرمی هایی که رشد و ترقی آنها را ارتقا می دهد آشنا کنید. سرگرمی ها می توانند شامل جمع آوری سکه یا مهر، قصه گویی و نوشته های هنری خلاقانه، گل آرایی، رنگ آمیزی، عکاسی، و یا حتی بازی با اسباب بازی  به تنهایی یا با دوستانش باشد. تمام این کارها جایگزین های بهتری نسبت به تماشای تلویزیون هستند و می توانند به کودک لذت سرگرمی های دنیای اطراف را  آموزش دهند که بر خلاف خستگی بیهوده ای است که سرگرمی های رخوت بار مثل تلویزیون  ایجاد می کند.
 
 

ارتقای کارکردهای اجرایی در تابستان

 مدرسه ها تعطیل شده اند، اما کودک شما همچنان به مهارت های کارکرد های اجرایی خود نیازمند است.


برای کودکان دچار اختلالات کارکردهای اجرایی، تابستان می تواند به نظر زمانی برای استراحت برسد. اما تعطیل شدن مدرسه به معنی پایان نیاز کودک به این مهارت های کلیدی نیست.

مرکز رشد کودک دانشگاه هاروارد مهارت های کارکردهای اجرایی را به عنوان مهارت هایی تعریف می کند که به ما کمک می کنند تا بتوانیم “به صورت همزمان بر روی چند جریان فکری متفاوت متمرکز شویم، بر خطاها نظارت کنیم، بر اساس اطلاعات موجود تصمیم بگیریم، مرور برنامه ها در صورت نیاز، و بر اثر احساس ناکامی شتاب زده تصمیم نگیریم.”

حال تصور کنید کودک۱۰ساله ی شما، می خواهد بیرون از خانه با دوستان خود وسطی بازی کند یا با استفاده از یک دستور العمل می خواهد با استفاده از آجر های لگو ساختمانی بزرگ بسازد. هر دوی این بازی ها به نظر تفریحی ایده آل برای گذراندن یک عصر تابستان می رسند. آنها برای جلوگیری از برخورد با توپ و به اصطلاح سوخت شدن در بازی و یا تمام کردن کار ساختمان لگویی، می باید بتوانند تمامی مهارتهای اجرایی اشاره شده در بالا را به خوبی بکار گیرند و از این جهت تابستان زمان بسیار خوبی برای تمرین این مهارت‌ها است و برای موفقیت آنها در سال تحصیلی بسیار اهمیت دارند.



تشویق کودک به تمرین این مهارت ها، که می توانند گاهی، و شاید همیشه، موجب احساس ناکامی او شوند، خود نقطه ی آغاز بسیار خوبی برای کار کردن برروی افزایش توان مقاومت در مقابل احساس ناکامی است. یادگرفتن مهارت کنار آمدن با میزان کم و یا متوسط ناکامی از جمله دشوارترین تمرین مهارت هایی است که در جلسه های مشاوره برای درمان جویان انجام داده می شود. این مهارت نیز درست مانند هر مهارت دیگری، نیاز به تمرین پیوسته دارد. و باید به صورت مرحله به مرحله، با سطح بندی میزان ناکامی فرا گرفته شود. باید کودک خود را برای تلاش و پیگیری تمرینات تشویق کنیم. همچنین می توانیم از آموزه های معلم بزرگ ویگوتسکی با هدف ترغیب کودکان برای تمرین مهارت های مربوط به محدوده رشد آنها استفاده کنیم. این بدان معناست که نباید آنها را بیش از حد تحت فشار قرار دهیم و یا به عبارت دیگر آنها را در ناکامی غرق کنیم. اما با این‌حال نباید چالش ها آنقدر ساده باشند که هر بار به راحتی در آنها موفق شوند، و حتی احتمالا این موفقیت ها لذتی نیز برای کودک نخواهند داشت. و بعلاوه یادگیری نیز اتفاق نخواهد افتاد، زیرا از قبل دقیقا می دانستند چگونه این تمرین را به پایان برسانند.
 
 

16 کار که زندگی مشترک شما را نابود می کند

 عاقبت بد اخلاقی با همسر چیست؟ وقتی احساسات گرم و شیرین میان زوجین پس از مدتی از بین می رود، می دانید که رابطه شما سمی و ناکارآمد شده است. با آمار بالای طلاق، افراد بیشتری نهاد ازدواج را زیر سوال می برند. 


عواملی مانند خیانت، بحران های میانسالی و تفاوت های مالی می توانند حتی قوی ترین اتحادیه ها را مورد آزمایش قرار دهند، اما نحوه ارتباط شما با همسرتان می تواند به همان اندازه مهم باشد.

اگر احساس می کنید ازدواج شما رو به فروپاشی می رود، وقت آن است که کمی فکر کنید. چه نگرش ها و رفتارهایی برای ازدواج مضر است؟ در زیر، شش رفتار مخربی را که می تواند به طور چشمگیری بر روابط شما تأثیر بگذارد، آورده شده است.

مردبداخلاق وبددهن
مرد بداخلاق و بدن دهن با رابطه خود چه کار می کند؟ گاهی اوقات افراد با رفتارهایی که دارند رابطه شاد و موفق خود را به سمت نابودی می برند. رفتارهایی وجود دارد که می تواند در دراز مدت برای رابطه شما مضر باشد. 

در اینجا 12 اشتباه ذکر شده است که باید از انجام آن ها خودداری کنیم، این کارها به مرور باعث می شود که زوجین از یکدیگر دور شده و نتوانند با یکدیگر رابطه خوبی برقرار کنند.

6 بداخلاقی مرد نسبت به زن
1. عدم صداقت
عدم صداقت را اغلب می توان از طریق نشانه های خاص و ظریف پیدا کرد، مانند زمانی که از شما سوء استفاده می کند. برخی از افراد حتی به آسیب هایی که می توانند از طریق دروغ های خود به دیگران وارد کنند توجه نمی کنند. اگر دیده اید که به دیگران دروغ می گوید و آن ها را دستکاری می کند، مطمئن باشید که او نیز همین کار را با شما خواهد کرد.
 

2. آزار و اذیت
اگر اغلب نظراتی می دهد که باعث تحقیر شما می شود، حتی اگر این کار را به شوخی انجام دهد، بسیار مراقب باشید، این کار می تواند منجر به سوء استفاده عاطفی شود. او واقعاً نمی خواهد که شما نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید. 


16 مهارت که زندگی مشترک شما را نابود می کند
3. حسادت
یک مردبداخلاق وبددهن می خواهد زن خود را کنترل کند و او را تا جایی که ممکن است نزدیک نگه دارد. او نمی خواهد او را از دست بدهد، بنابراین ممکن است برای نزدیک نگه داشتن او دست به اقدامات ناسالم بزند. او حتی ممکن است آن را به عنوان پیام ها و تماس های تلفنی بیش از حد نشان دهد و به وسیله این کارها شما را کنترل کند. همچنین مراقب باشید که او نباید از موفقیت شما بترسد و باید برای موفقیت بیش تر شما تلاش کند.

4. بیکاری
 به دنبال مردی باشید که بتواند از خودش و شما حمایت کند و وقتی کاری برای او انجام می دهید سپاسگزار باشد. به یاد داشته باشید که برخی از مردهای نامناسب به شما تکیه می دهند و تمام مسئولیت ها را به گردن شما می اندازند.

در زندگی مشترک هردو زوج باید به یک اندازه برای موفقیت آن تلاش کنند و تمام مسئولیت ها نباید به گردن یکی از زوجین باشد.
 
 

انواع فوبیا و انواع ترس در زندگی

 فوبیا چیست و انواع فوبیا شامل چه مواردی است؟ راه تشخیص ترس و هراس چیست؟


آیا شما به حدی از عنکبوت می ترسید که با دیدن یک اسباب بازی یا عروسک پلاستیکی با شکل و ظاهر عنکبوت نیز احساس انزجار کرده یا جیغ می کشید؟

فوبیا چیست ؟
روانشناسان به چنین ترس های بیش از حد شدید و پایدار که باعث اختلال در زندگی فرد می گردد، فوبیا می گویند.

تقریبا همه ی مردم نسبت به یک یا چند چیز ( مثلا ارتفاع، سوسک و…) احساس ترس و وحشت دارند،

اما تمایز اساسی بین این ترس ها با فوبیا در شدت، مدت (حداقل ۶ ماه)، و اختلالی است که در زندگی روزمره ایجاد می کند.

یکی دیگر از ویژگی های فوبیا غیرمنطقی بودن آن است.
همه ی ما ترس های شدید و مداومی نسبت به زمین لرزه یا قاتلان زنجیره ای داریم، که البته در مقابل خطری که ایجاد می کنند، کاملا منطقی است.

همچنین فرد مبتلا به فوبیا از غیر منطقی بودن ترس خود آگاه است و می داند خطر واقعی که از آن می ترسد تناسب چندانی با موقعیت فوبیک ندارد.

در عین حال با وجود آگاهی و اشرافی که فرد نسبت به غیرمنطقی بودن ترس خود دارد،

این شرایط از کنترل ارادی اش خارج بوده و همواره در حال فرار یا اجتناب از محرک ترس آور می باشد.

این افراد همچنین نسبت به موضوع فوبیک از یک اشتغال خاطر ذهنی نیز رنج می برند.

سایر نشانه های فوبیا می توان به موارد زیر اشاره نمود:
اضطراب شدید،
تپش قلب،
حالت تهوع،
تعریق
لرزش.
در ادامه به انواع فوبیا اشاره می شود.

انواع فوبیا
انواع فوبیا به تشریح و طبقه بندی آورده شده است.

فوبیا حیوانات
فوبیا حیوانات از رایج ترین نوع فوبیا می باشد که شامل:

۱_ فوبیای سوسک
ترس از سوسک یا آراکنوفوبیا به ترس شدید و مداوم از سوسک یا حتی تصور ذهنی آن گفته می شود.

جالب است بدانید که این نوع فوبیا ( فوبیا سوسک حمام) در کشورهای آسیایی از جمله ایران از شیوع بالاتری برخوردار است.

۲_ فوبیا گربه
آیلروفوبیا یا ترس از گربه به اضطراب شدید در مواجهه با گربه گفته می شود که با تنفر از گربه متفاوت بوده و فرد از نشانه های اضطرابی در مواجهه با گربه رنج می برد.

۳_ فوبیا سگ
سگ هراسی یا سینوفوبیا به ترس شدید، مداوم و غیر منطقی از سگ گفته می شود که از شیوع بالایی نیز در رده ی فوبیا حیوانات برخوردار هستند.

این نوع فوبیا معمولا به خاطر ترس والدین و یا خاطره بد از حیوانات و بخصوص سگ ایجاد می شود.

۴_ فوبیا از حشرات مانند ترس از عنکبوت
فوبیا عنکبوت یا آرکنوفوبیا یکی از شایع ترین فوبیا ها در کشورهای غربی است که فرد در مواجهه واقعی یا مجازی با یک عنکبوت دچار نشانه های اضطرابی ( افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، لرزش و…) می شود.

این ترس معمولا بخاطر شکل عنکبوت و عکس لعمل والدین و اطرافیان به این موضوع ایجاد می شود.

۵_ هراس از مار
اوفیدیوفوبیا ( افیوفوبیا )، یا مار هراسی نیز به ترس از مارها اشاره دارد که از بین ترس از خزندگان شایع ترین نوع فوبیا می باشد.

۶_ فوبیای موش
ترس از موش به ترسی افراطی، مداوم و غیر معقول از مواجهه با موش ( واقعی یا اسباب بازی آن) گفته می شود.

فوبیا خون، زخم، آمپول
” امید دانشجوی ۲۳ ساله ی رشته ی پزشکی که به دلیل فوبیا خون، زخم، آمپول قصد انصراف و تغییر رشته ی دانشگاهی خود را داشته و با اصرار والدین به روانشناس مراجعه نموده،
 
 

درمان لجبازی کودکان

 درمان لجبازی کودکان چیست؟ واکنش نامطلوبی است که کودکان نسبت به محیط، شرایط و رفتار والدین از خود نشان می دهند. والدین پیش از تصمیم به بچه دار شدن باید رفتارها و مهارت های تربیت فرزند را بیاموزند تا از بروز ناهنجاری های رفتاری مانند لجبازی در کودکان پیشگیری شود. لجبازی جزو مراحل طبیعی رشد کودک است و استثنا بردار هم نیست.


برخی اوقات از والدین می‌شنویم که «این بچه نیم وجبی داره تو روی من می‌ایسته»

این ایستادگی در مقابل والدین  تا شش یا هفت سالگی ادامه دارد و کم کم به مرحله کمون یا نهفتگی وارد می‌شود. تقریبا همه کودکان به درجاتی متفاوت، منفی کاری را از خود بروز می‌دهند.در مورد لجبازی کودکان بیشتر بخوانید: روش های مقابله با لجبازی کودک و نوجوان

علت لجبازی کودکان
کودکان از بدو تولد معمولا لجباز نیستند، اما برخی از آن ها به دلایل مختلف (رفتار والدی)  به چنین رفتاری عادت می کنند. همچنین کودکان لجباز در همه موارد انعطاف ناپذیر نیستند.
 

درک علت دقیق لجبازی برای کمک به کودکان برای کاهش این رفتار کلیدی است بنابراین این قسمت از مقاله را از دست ندهید.

لجبازی در کودکان امری طبیعی است، اما این از مشکلات والدین کم نمی کند. کارهای ساده ای مانند خوابیدن، حمام کردن یا خوردن می تواند باعث دعوا و درگیری میان مادر و کودک شود.  علت لجبازی کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

نیاز شدیدی به تایید و شنیده شدن  توسط والدین خود دارد. بنابراین ممکن است توجه شما را جلب کنند.
می خواهد مستقل باشد.
عدم کنترل. یکی دیگر از دلایل رایج افزایش لجبازی در کودکان، احساس عدم کنترل است. هنگامی که کودکان احساس می کنند هیچ کنترلی بر زندگی خود ندارند، شروع به لجبازی می کنند.
ویژگی های رهبری دارد و می خواهد رئیس باشد.
دوست دارد که کارها را با سرعت خودش انجام دهند.
لجبازی در کودکان می تواند ژنتیکی یا اکتسابی از محیط باشد.
ترس از تغییر. تغییر برای کودکان ترسناک است، بنابراین آنها اغلب از لجبازی به عنوان اولین خط دفاعی خود استفاده می کنند. برخی از کودکان اگر به مکان جدیدی نقل مکان کنند یا به مدرسه جدیدی بروند، لجبازی بیش تری نشان می دهند.
حفظ هویت. برخی از کودکان برای حفظ هویت خود ارزش زیادی قائل هستند. بنابراین در چنین مواقعی تا حدی لجباز می‌شوند که حتی از دید دیگران فکر نمی‌کنند.
رهایی از درد. وقتی والدین سعی می کنند به هر طریق ممکن کودک را کنترل کنند، کودکان درد را احساس می کند و برای رهایی از این درد دست به لجبازی می زند.
ویژگی کودک لجباز
در اینجا برخی از ویژگی های کودک لجباز وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد :

باهوش و خلاق هستند.
تمایل به زیر سوال بردن مسائل دارند.
آن‌ها می‌خواهند شنیده شوند و انتظار دارند که مورد تایید قرار بگیرند.
 مستقل هستند.
معتقد هستند که باید به نتیجه دلخواه خود برسند.
ممکن است کج خلقی و لجبازی مکرر داشته باشد.
همه چیز را با سرعت خود انجام خواهند داد.
باید به هدفی که دارد برسد حتی اگر قوانین را زیرپا بگذارد.
 
 

خصوصیات کودک ۹ ساله که آینده او را رقم می زند!

 خصوصیات کودک ۹ ساله، پرخاشگری در کودکان ۹ ساله، علت لجبازی دختر ۹ساله، لجبازی کودک ۹ ساله و روانشناسی دختر ۹ ساله در این مقاله آورده شده است.


کودکان معمولاً در یک توالی طبیعی و قابل پیش بینی از یک نقطه عطف رشد به مرحله بعدی پیشرفت می کنند. اما هر کودک با سرعت خودش رشد می کند و مهارت کسب می کند. برخی از کودکان ممکن است در یک زمینه مانند زبان پیشرفت کنند، اما در زمینه دیگری مانند رشد حسی و حرکتی عقب باشند.

 
خصوصیات کودک ۹ ساله
کودکان هشت تا ده ساله هنوز در سنی هستند که روانشناس معروف اریک اریکسون آن را دوره سخت کوشی در مقابل حقارت می نامد.

تا پایان دوره راهنمایی، یاد می گیرند که چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، با قوانین اجتماعی سازگار شوند و از بازی آزاد به تعاملات و انتظارات ساختارمندتر تبدیل شوند.

به عنوان مثال، کودک شما ممکن است بازی های مفصلی را توصیف کند که در آن می تواند در زمان سفر کند، آینده را ببیند یا موجودات جادویی را اهلی کند.

کودک ۹ ساله در دوره ای از رشد قرار گرفته است که درواقع دروازه ورود به نوجوانی است. به عبارتی دیگر فرزند ۹ ساله شما همچنان کودک محسوب می شود؛ ولی مستقل تر می شوند و به اندازه ی کافی به بلوغ می رسند که بتوانند بسیاری از مسئولیت ها را بپذیرند.

لجبازی کودک ۹ ساله
والدین کودک ۹ ساله معمولا از لجبازی کودک خود شاکی هستند این عبارتی است که یکی از  مراجعان در شکایت از لجبازی کودک ۹ ساله خود بیان کرده بود.

“من یک دختر ۹ ساله دارم که بسیار لجباز است، او می خواهد هر کاری که می خواهد انجام دهد. برای مثال، او نمی‌خواهد زیرپیراهن بپوشد، غذا نمی خورد و در برابر تمام خواسته های من مقاومت می کند.”

در این شرایط باید درک کنید که لجبازی کودک شما ممکن است راهی برای اعمال احساس استقلال و قدرت او باشد، این کار ممکن است برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد اما مرحله ای ضروری برای کودک است.

در این سن، فرزند شما متوجه شده است که دیگران چگونه واکنش نشان می دهند و اکنون رفتارهایی را از خود نشان می دهد که بر دیگران تاثیر می گذارد.

وقتی بچه‌ها از انجام کاری امتناع می‌کنند و ما برای جلوگیری از جنگ تسلیم می‌شویم، به آن ها نشان می دهیم که می توانند با امتناع خود موفق شوند.

ممکن است در ابتدا دشوار باشد زیرا او عادت دارد به آنچه می خواهد برسد. می توانید با دادن گزینه به آن ها شروع کنید برای آن ها دو گزینه بگذارید و اجازه دهید که استقلال آن ها نیز رشد کند.

علت لجبازی دختر ۹ساله
کودکان ویژگی لجبازی را به عنوان بخشی از شخصیت خود برای دستیابی به اهداف خود به کار می برد. این به این دلیل است که گاهی کودکان فکر می کنند که فقط با لجبازی می توانند به آنچه می خواستند دست یابند.

یکی از مؤلفه های رشد اجتماعی و عاطفی در کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تمایل آن ها به افزایش استقلال از والدین و افزایش تمایل آنها برای دیده شدن به عنوان باهوش و آگاه است.
 

از آنجایی که کودکان در این سن برای یافتن ابزاری برای بیان خود تلاش می کنند، گاهی اوقات نافرمانی به نظر می رسند. در این هنگام والدین باید درک کافی را از استقلال کودک داشته باشند و اجازه دهند که کودکان نیز استقلال خود را رشد دهند البته این بدین معنی نمی باشد که والدین باید خط قرمز های خود را زیر پا بگذارد.


خصوصیات کودک 9 ساله
رفتار 
کودک می خواهد که کارها را به روش خودش برنامه ریزی کند.

در سن ۹ سالگی، بسیاری از کودکان به طور رو به رشدی دایره ی ارتباطات اجتماعی شان را گسترش می دهند تا با افراد دیگری بجز پدر و مادر ارتباط داشته باشند. در این زمان، کودک ۹ ساله همچنان به احساس امنیتی که از جانب والدین می باشد نیازمند است و به لحاظ الگو بسیار تحت تاثیر والدین می باشند.
 
 

ال اس دی

 قرص ال اس دی (LSD) چه قرصی می باشد و در چه مواقع از آن استفاده می شود؟ قرص ال اس دی یک ماده توهم زا می باشد و در دسته داروهای توهم زا قرار دارد، اغلب جوانان برای این که هیجان را بیشتر تجربه کنند از این قرص استفاده می کنند.


این قرص باعث می شود فرد دچار توهم شده و مرز بین خیال و واقعیت را از بین می برد، به همین دلیل مصرف کننده نمی تواند مرز میان خیال و واقعیت را تشخیص دهد.

این قرص عوارض بسیاری دارد و زمانی که والدین متوجه می شوند فرزندشان این قرص را استفاده می کند دچار اضطراب و استرس شده و ممکن است اقدامات عجولانه ای انجام دهند که عوارض بدی را به همراه دارد.

در این شرایط والدین باید آگاهی کامل در این خصوص را داشته باشند تا بتوانند به کمک مشاور بهترین روش رو به رو شدن با فرد مصرف کننده را پیدا کنند و فرزندشان ترک اعتیاد راحت تری داشته باشد.


قرص ال اس دی
قرص ال اس دی
ال اس دی  از ترکیب نوعی قارچ و ماده دی اتیل آمید تشکیل می شود و ماده توهم زای نیمه صنعتی می باشد که برخی از افراد به آن اعتیاد پیدا می کنند. این ماده باعث فعال شدن گیرنده های سروتیونین می شود، این گیرنده ها در درک و تفسیر واقعیت نقش بسیار مهمی دارند.

هم چنین مغز به طور طبیعی باعث فیلتر شدن محرک های اضافی و نامربوط می شود، تا فرد به درک صحیح تری از واقعیت های اطرافش برسد.

در صورتی که این گیرنده ها بیش از حد فعال شوند باعث به وجود آمدن و پردازش محرک های نامربوطی در مغزش می شوند که درک واقعیت را برای فرد سخت می کند.

زمانی که فرد LSD را مصرف می کند خیال می کند چیزی را انجام داده است در حالی که این احساس در مغزش به وجود می آید و گاهی حواس او با مشکلات و تداخلاتی رو به رو می شود. به عنوان مثال او از دیدن صداها و یا شنیدن رنگ های غیر واقعی حرف می زند.

ماده LSD به صورت خوراکی و در شکل های متنوع، کپسول، قرص، آدامس و قطره مورد استفاده قرار می گیرد ،این ماده توهم زا بعد از مصرف حدود ۶۰ دقیقه اثراتش را نشان می دهد.

نوروفارماکولوژی قرص ال اس دی
همانطور که بیان شد ال اس دی یک نوع ماده توهم زا می باشد که به طور مستقیم بر روی گیرنده های سروتونرژیک اثر می گذارد.

این ماده با جلوگیری از بازجذب دوپامین و راه اندازی هورمون های دوپامین و نورآدرنالین باعث فعال سازی مسیر پاداش می شود و زمانی که این ناقل ها افزایش می یابد، فرد دچار توهم می شود و هم چنین ال اس دی فعالیت سیستم پاراسمپاتیک و تحریک سمپاتیک را کم می کند.

اثرات بالینی قرص ال اس دی
روش های مصرف ماده ال اس دی متنوع می باشد این ماده اگر به صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، فوری واکنش نشان می دهد و اگر به شکل خوراکی باشد، اثرات آن یک ساعت بعد نشان داده خواهد شود.

اثرات این ماده حدود ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقی می ماند و میزان اثر گذاری آن به مقدار مصرف بسته است.

زمانی که فرد این ماده را استفاده می کند ممکن است تلقین پذیری و تاثیر پذیری او افزایش یابد، هم چنین درک تجربه های لذت بخشی مانند توهمات بینایی و تجارب ناخوشایند مانند افسردگی و از دست دادن حس زمان و مکان از تاثیرات بالینی این ماده توهم زا می باشد.
 

نشانه های مصرف قرص ال اس دی
ال اس دی تاثیرات زیادی دارد و بر روی حواس پنجگانه، احساسات و تفکرات اثراتی را به جای می گذارد، برخی از این اثرات شامل موارد زیر می باشد:

بینایی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و به شکل دیدن رنگ های تند، دید تار، هاله نور و تغییر در شکل و رنگ اجسام نشان داده می شود.
فرد مصرف کننده احساس هایی مانند فشار بر بدن، لرزش و سبکی در سر را تجربه می کند.
مصرف کننده احساس سرخوشی، خوشبختی و آرامش و زندگی در رویا دارد و به طور همزمان اضطراب و گیجی را تجربه می کند و تغییرات بسیار سریعی در خلق او صورت می گیرد.
درک کردن زمان ممکن است برای فرد سخت باشد و گذر زمان به صورت تند و کند برای او اتفاق بیفتد.
فرد دچار حس برتری می شود و افکاری که غیرمعمول هستند از ذهن و فکر او عبور می کنند.
 
 
صفحه قبل 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد