x تبلیغات
مشاوره ازدواج

افسردگی اساسی | نشانه ها | علل و نحوه غلبه بر افسردگی ماژور

 افسردگی اساسی، نشانه ها، علل و نحوه غلبه بر افسردگی ماژور

 
یکی از شایع ترین اختلالات روانی و از جمله ناتوان کننده ترین مشکلات بهداشتی- روانی، اختلال افسردگی اساسی می باشد. امروزه بیماری افسردگی بسیار شایع بوده و گریبان گیر افراد بسیاری شده است. از پیامدهای منفی افسردگی اساسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
لذت نبردن از زندگی
بی علاقه شدن به امور مختلف
کاهش تمایل به برقراری روابط با دیگران
افت تحصیلی و شغلی
همچنین این اختلال درد و رنج بسیاری را به همراه دارد و باید به موقع تشخیص داده شده و مورد درمان قرار گیرد. در این شرایط با مراجعه به روانشناس و مشاوره می توان از افسردگی رهایی یافت و یک زندگی جذاب و زیبا را برای خود به وجود آورد.
 
در این مقاله نشانه ها، علائم و علل افسردگی اساسی را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی را خواهیم داد.
 
افسردگی اساسی چیست؟
افسردگی اساسی یا ماژور یکی از شایع ترین اختلالات روانی می باشد این نوع افسردگی نسبت به انواع دیگر آن شدیدتر می باشد. در افسردگی اساسی فرد با احساس ناامیدی و بلاتکلیفی رو به رو می گردد.
 
افسردگی اساسی
 
اختلال خلق فرد به مدت حداقل ۲ هفته طول می کشد. کارکرد جسمی و اجتماعی فرد با اختلالاتی رو به رو می شود.
 
در این افسردگی به دلیل کاهش شدید انرژی و تغییر کارکردهای مغز بیمار، فرد با چالش هایی در تعاملات اجتماعی و کار و تحصیل رو به رو شده و در این زمینه افت قابل ملاحظه ای دارد.
 
علائم و نشانه های اختلال افسردگی اساسی
از عواطف غالب در افسردگی ماژور می توان به ناامیدی و درماندگی اشاره کرد، در حقیقت فکر می کنید که دیگران به شما اهمیت نمی دهند.
 
در افسردگی اساسی روحیه فرد با نگاهی تیره و تار داشتن به خود، آینده و جهان با خودگویی های منفی در آمیخته می شود و رنج عاطفی بسیاری را برای او به وجود می آورد.
 
خود سرزنش های دائمی باعث می شود فرد دچار گناه، بی ارزشی و اعتماد به نفس پایین شود. در ادامه برخی از  علائم افسردگی را بیان می کنیم:
 
در بیشتر ساعات روز دچار خلق افسرده می شوند و احساس ناامیدی، پوچی و غمگینی می کنند.
برای انجام کارها و فعالیت های روزانه هیچ انگیزه و علاقه ای ندارد.
کاهش یا افزایش قابل توجه اشتها و وزن را تجربه می کنند.
بی خوابی یا پرخوابی
سرآسیمگی یا کندی روانی حرکتی
خستگی یا کاهش انرژی
احساس بی ارزشی و احساس گناه
کاهش توانایی تصمیم گرفتن و عدم تمرکز
افکار مکرر در مورد مرگ و یا اقدام به خودکشی
شیوع افسردگی اساسی
بر اساس مطالعات همه گیرشناسی، اختلال افسردگی اساسی از شیوع حدودا ۳ الی ۴ درصدی در کل دنیا برخوردار است.
 
البته میزان شیوع آن در کشورهای مختلف فرق دارد، براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است میزان ابتلا در کشورهای در حال توسعه چیزی حدود ۱۱ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۱۵ درصد می باشد.
 
هم چنین بر اساس مطالعات انجام شده میزان ابتلای زنان به افسردگی ۲ برابر مردان می باشد. و زنان بیشتر به این اختلال دچار می گردند.
 
 

تفاوت جالب صداقت و راستگویی که کسی نمیداند

 چه تفاوتی میان صداقت و راستگویی وجود دارد و هر کدام به چه معنا هستند؟

 
راست گویی یکی از اعمال پسندیده نزد پروردگار است. در واقع می توانیم بگوییم یک فرد سالم زبان و دل هماهنگی دارد.
 
راست گویی یعنی فرد ظاهر و باطن یکسانی داشته باشد و باور قلبی خود را بر زبان نیز بیاورد. راستگویی یکی از مهم ترین خصایص انسان با خدا و مومن است که در روایات و آیات متعدد نیز به آن اشاره شده است.
 
تفاوت میان صداقت و راستگویی
 
صداقت و راستگویی از دیدگاه دین مبین اسلام:
امیر المومنین علی ( ع ) در این باره می فرمایند: راست گویی قوی ترین پایه ایمان ملاک دین  الهام از سوی خداوند است. ( الصدق اقوی دعائم الایمان)
 
راستی قوی ترین رکن ایمان است ( شیئان هما ملاک الدین الصدق و الیقین) وقتی خداوند بنده ای را دوست داشته باشد راستی را به او الهام می کند.
 
امام صادق (ع) می فرمایند:( ان الله لم یبعث الا بصدق الحدیث و ادا الامه الی البر و الفاخر)
 
خداوند هیچ پیامبری را بر نینگیخت جز با راستی و امانت داری نسبت به نیکوکار و بد کار
 
با توجه به احادیث ارزشمندی که با هم مرور کردیم متوجه شدیم یکی از ارکان اصلی دین و ایمان داری اشخاص راستی و درستی در گفتار و عمل است.
 
امام صادق (ع) می فرمایند: ( لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شی قد اعتاده و لو ترکه استوحش لذلک ولکن انظروا الی صدق حدیثه و ادا امانته ) به طولانی بودن رکوع و سجود افراد نگاه نکنید, زیرا به این اعمال عادت کرده و اگر این اعمال را ترک کند وحشت زده خواهد شد. پس بنابر این به راست گویی و امانت داری افراد نگاه کنید.
 
صداقت
همه چیز درباره صداقت
آثار راست گویی:
آثار راست گویی
 
۱) امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: (علیک به بالصدق فمن صدق فی اقواله جل قدره) بر تو باد به راست گویی زیرا کسی که در گفتارش صادق باشد مقام و منزلتش بزرگ می شود.
 
۲) پاکی کردار: امام کاظم (ع) می فرمایند: (من صدق لسانه زکی عمله ) کسی که  زبانش راست بگوید کردارش نیز پاک می شود.
 
۳) همراهی خدا: امام باقر (ع) می فرمایند: ( الا فاصدقوا فان الله مع الصدق) هان! راست بگویید که خدا با راستی است.
 
راستگویی در رفتار و گفت و گو باعث محبوبیت بین مردم می شود و موجب می شود  افراد اعتماد بیشتری نسبت به فرد راست گو داشته باشند. در مقابل دروغ و ریاکاری افراد را نزد جامعه بی اعتبار می کند و اعتماد را نزد اطرافیان از بین می برد.
 
 
صداقت و راست گویی
 
کسانی که به راحتی دروغ می گویند بعد از فاش شدن دروغشان دچار مبتلا به اضطراب وجدان می شوند و از نظر روانی دچار تنش و نا آرامی می شوند. در مقابل افراد راستگو که شخصیتی یگانه دارند روانی آرام و بی تلاطم خواهند داشت.
 
صداقت چیست؟
صداقت بیشترین سطح کیفیت در شخصیت انسان است و برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط دارای اهمیت است. این اهمیت به این دلیل است که فرد با صداقت مبتلا به اضطراب و تنش نمی شود و اگر تنشی در زندگی نداشته باشد زندگی بهتر و پر آرامشی خواهد داشت.
 
 

تنفر از فرزند | علل | نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند

 تنفر از فرزند، علل، نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند

 
آیا ممکن است والدین از فرزندشان متنفر شوند و تنفر از فرزند وجود دارد؟
 
تنفر از فرزند
 
والدین عشق و علاقه بسیاری به فرزندشان دارند اما بعضی از اوقات ممکن است به دلایل مختلف نسبت به فرزندشان احساس تنفر داشته باشند در این حالت احساس گناه به سراغ شان می آید و این مسئله، مشکل را دو چندان می کند.
 
رابطه والدین با فرزند دارای فراز و نشیب های بسیاری می باشد و این کاملا طبیعی است آن چه در این ارتباط اهمیت دارد این است که والدین هیجانات خود را به خوبی بشناسند تا بتوانند با چالش هایی که در مورد فرزندشان به وجود می آید، برخورد مناسبی داشته باشند و بهترین تصمیم را بگیرند.
 
در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بگیرید، مشاور به شما کمک می کند تا دلایلی که باعث تنفر شما از فرزندتان می شود را به خوبی بشناسید و هم چنین با شیوه تربیت مناسب آشنا شوید تا بتوانید راحت تر با مشکلات مقابله کنید.
 
دلایل تنفر از فرزند
تنفر والدین از فرزند به دلایل مختلفی به وجود می آید برخی اوقات والدین با مشکلات درونی و مسائل حل نشده مواجه هستند.
 
همین مسئله ارتباط آن ها را با فرزند خود و دیگران سخت می کند و مشکلاتی را در میان آن ها به وجود می آورد که به طور معمول باعث ایجاد تفاوت می شود. روانشناسان کودک برخی از مسائل و علل زیر بنایی تنفر را موراد زیر اعلام نموده اند.
 
خشم از پدر و مادر
خشم از پدر و مادر یا صداقت با والدین | چه راهکاری را انتتخاب کنیم
تعارض درونی والدین
گاهی اوقات تعارضات درونی حل نشده ای در فرد وجود دارد که والدین به آن ها توجهی نمی کنند و برای حل آن اقداماتی را انجام نمی دهند همین مسئله منجر به واکنش هایی مثل بیزاری از فرزند می شود.
 
مسائل حل نشده باعث می شود تا در فرد احساسات منفی به وجود آید و در مورد فردی که ارتباط نزدیکی با او دارد و به او وابسته است حس تنفر پیدا کند.
 
تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک
ارتباط والدین با کودک با چالش های بسیاری همراه می باشد برخی از کودکان خلق حساسی دارند و ممکن است رفتارهای نامناسب از خودشان نشان دهند که برای والدین ناراحت کننده باشند، رفتار کودکان ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند بیش فعالی و یا اوتیسم باشد.
 
تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک
 
در این شرایط والدین روش های تربیتی سخت گیرانه ای را برای آن ها در نظر می گیرند و به طور متقابل با لجبازی و مقاومت کودک رو به رو می شوند.
 
در کل این نوع رفتار میان والدین و فرزندان یک نوع مشکل ارتباطی می باشد که باعث افزایش حس منفی بین والدین و فرزند می شود و حس تنفر در میان آن ها ایجاد می شود.
 
در برخی اوقات مشکلات رفتاری فرزندان یا ناسازگاری های آن ها با والدین، ناراحتی ها و آشفتگی هایی را برای والدین به وجود می آورد و والدین صبر و تحمل خود را از دست می دهند و نمی توانند در برخورد با این رفتارهای نامناسب خودشان را کنترل کنند و از بهبود رفتار فرزندشان ناتوان هستند.
 
در نتیجه در هنگام کنترل فرزندشان خشم و هیجان شدیدی از خود نشان می دهند، که در بسیاری از مواقع با شکست رو به رو می شوند.
 
این احساس شکست و ناکامی در برابر رفتار فرزندان، خشم و عصبانیت والدین را بیشتر می کند و خشم پنهان شده ای در آن ها به وجود می آید، خشم پنهان شده با احساس ناکامی تبدیل به حس تنفر در میان والدین و فرزند می شود.
 
پذیرفتن بیش از حد مسئولیت
برخی از والدین تمایل دارند تا کارهایی انجام دهند که کودک بی نقص به نظر برسند و در مورد تحول فرزندشان بسیار نگران هستند به همین دلیل بسیاری از مسئولیت های کودکشان را خودشان به دوش می کشند و آن ها را انجام می دهند.
 
در این شرایط فشار روانی بسیاری بر روی آن ها وجود دارد که ممکن است حس منفی نسبت به کودک شان در آن ها ایجاد شود  و به نوعی احساس بیزاری در آن ها به وجود آید.
 
در صورتی که والدین آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می توانند از به وجود آمدن این چرخه معیوب جلوگیری کنند و کودکان مسئولیت پذیری را تحویل جامعه بدهند.
 
تجربه آسیب های پیشین
در برخی از موارد والدین به دلیل آسیب هایی که قبلا تجربه کرده اند، احساس شان نسبت به فرزندشان تغییر می کند و ممکن است رفتار نامناسب و حس تنفر نسبت به او داشته باشند، برخی از این مشکلات عبارت اند از:
 
تجربیات بد رفتاری یا آزار پیش از ازدواج
سوء رفتار در طول زندگی
مشکلات خانوادگی یا مشکلات عاطفی در طول کودکی
استرس ها و ضربه های دوران بارداری
زایمان سخت و مشکل برای سلامتی مادر
مشکلات و اختلالات روانی
گاهی اوقات والدین دچار اختلالات روانی می شوند که این اختلالات بر روی کودک تاثیر می گذارد.
 
به طور مثال والدین به دلیل افسردگی و یا افسردگی بعد از زایمان ممکن است دچار حس تنفر از فرزندشان شوند و این اختلال بر روی روابط والدین و فرزند اثر منفی می گذارد و مشکلاتی مانند اختلالات دو قطبی که با نوسانات شدید خلق و رفتار همراه است ایجاد می شود،
 
هم چنین برخی از والدین دچار اختلالات شخصیت مانند شخصیت های مرزی می شود  که بر روی روابط آن ها تاثیر می گذارد و منجر به شکل گیری ارتباط منفی با کودک می شود.
 
کودکی سخت و مشکل دار
برخی از والدین در کودکی تجربیات تلخ و آسیب زایی داشته اند و در مواردی با سوء رفتار شدید، کودک آزاری یا محرومیت های عاطفی شدید رو به رو شده اند و همین مسئله بر روی احساسات آن تاثیر گذاشته و منجر به مشکلات و احساسات منفی در فرد می شود.
 
برخی از والدین در کودکی مورد خشونت و تنفر والدین قرار گرفته اند و احساس طرد شدگی به آن ها دست داده و همین مسئله به طور ناخودآگاه باعث می شود تا این احساس را به کودک شان منتقل کنند.
 
 

افسردگی در سنین مختلف، احتمال همیشگی ( ۴ دوره اصلی)

 افسردگی در سنین مختلف، احتمال همیشگی ( ۴ دوره اصلی)

 
افسردگی در سنین مختلف از کودکی تا پیری می تواند افراد را درگیر کند زیرا افسردگی در کنار اضطراب یکی از رایج ترین واکنش های سطح روان به انواع فشارها و استرس های محیطی می باشد، یکی از دلایل افسردگی عوامل ژنتیکی می باشد این به این معنا است که افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند بیش از افراد دیگر در برهه های مختلفی از زندگی شان به افسردگی مبتلا می شوند.
 
این افراد حتی بدون حضور رویداد های محیطی و آسیب زا باز هم درگیر افسردگی می شوند در این مقاله در مورد افسردگی در سنین مختلف توضیحاتی را ارائه می دهیم البته باید به این نکته توجه داشته باشید که داروهای ضد افسردگی تنها راه حل ممکن نمی باشند و بعضی اوقات باید از مشاور متخصص کمک بگیرید تا راهکارهای موثر برای درمان را انجام دهد و تاثیر آن از هر دارویی موثرتر خواهد بود.
 
افسردگی درسنین مختلف: ۴ دوره اصلی
علائم و نشانه های افسردگی در هر دوره ای از زندگی و در همچنین هر سن و سالی وجود دارد، علائم و نشانه های افسردگی شامل موارد زیر می شود:
 
خلق غمگین
ناتوانی در لذت بردن از زندگی
نا امیدی
عدم تمرکز
تغییراتی در خواب و اشتها
افکار مرگ و خودکشی
البته کودکان و نوجوانان ممکن است به شیوه های دیگری افسردگی شان را نشان دهند و به پرخاشگری بپردازند، در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد بروز افسردگی در هر یک از دوره های زندگی می پردازیم.
 
افسردگی کودکی
افسردگی در کودکان علت مشخصی ندارد و بسیاری از عوامل دست به دست یکدیگر می دهند تا از افسرده شدن کودک جلوگیری شود، از جملع عواملی که باعث افسرده شدن آن ها می شود می توان به مواردی مانند زمینه ارثی، اختلافات والدین، مرگ والدین یا یکی از اعضای خانواده و غیره اشاره کرد.
 
افسردگی در کودکی معمولا نادیده گرفته می شود زیرا کودکان علائم آن ها با بزرگسالان متفاوت می باشد، به همین دلیل پدر و مادر باید به تغییرات رفتاری و خلقی فرزندشان توجه داشته باشند.
 
در بسیاری از مواقع کودکان افسردگی شان را معمولا با غمگینی، بی قراری، بهانه گیری های بیش از حد، بی انرژی بودن و انزوا طلبی نشان می دهند، علاوه بر این ها پسران به هنگام افسردگی به میزان زیادی پرخاشگر می شوند و معمولا دختران مشکلات خودشان را درون ریزی می کنند و بالعکس پسران مشکلات شان را با برون ریزی نشان می دهند.
 
در صورتی که تغییرات رفتاری و خلقی در کودک مشاهده کردی باید حتما برای دریافت تشخیص و خدمات درمانی به موقع از روانشناس کودک کمک بگیرید تا در حل این مسائل به شما کمک کنند.
 
افسردگی بعد از ترک اعتیاد
افسردگی بعد از ترک اعتیاد
افسردگی نوجوانی
تشخیص افسردگی در نوجوانی کار دشواری می باشد و متخصصان برای تشخیص آن در این دوره بیش از هر دوره ی دیگری احتیاط می کنند به خصوص زمانی که درمان دارویی صورت گیرد باید در این مسئله حساسیت بیشتری داشت زیرا دوره نوجوانی دوره گذر فرد از کودکی به بزرگسالی می باشد.
 
 
در این دوره فرد ممکن است به طور طبیعی با چالش هایی همراه باشند که با علائم و نشانه های افسردگی اشتباه گرفته شود در حالی که احتمال دارد این علائم نشان دهنده فرایند رشد طبیعی فرد باشند.
 
اما با توجه به این مسائل، افسردگی در دوران نوجوانی مانند سنین مختلف رخ می دهد، زمانی که فرد در نوجوانی دچار افسردگی می شود نشانه هایی مانند هیجانات منفی شدید، تغییرات رفتاری نظیر گوشه گیری، بی علاقگی به حضور در جمع دوستان، پرخاشگری و رفتارهای پر خطر دیده می شود.
 
 

 

مهارت های لازم برای ازدواج

 مهارت های لازم برای ازدواج، مهارت های لازم برای زندگی مشترک

 
یکی از پیش زمینه های شروع یک زندگی مشترک موفق، یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج می باشد. زیرا زوجین در این مسیر زوجین با پیچ و خم های بسیاری رو به رو می شوند و مشکلات بسیاری بر سر راه آن ها قرار می گیرد.
 
در صورتی که مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرید به شناخت صحیحی از همسرتان می رسید و نسبت به نیازهای او آگاه می گردید.
 
مهارت های لازم برای ازدواج
 
در این صورت روابط شما با همسرتان بهتر خواهد شد و تعاملات بهتری با یکدیگر خواهید داشت که تاثیرات آن در افزایش همدلی، توجه به احساسات یکدیگر، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری به منظور مدیریت بحران ها نمایان خواهد شد.
 
توجه داشته باشید که یادگیری این مهارت ها برای همه زوجین ضروری می باشد حتی برای آن هایی که سال ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
 
هم چنین می توان برای کسب این مهارت ها از مشاورین ازدواج کمک خواست تا در این زمینه بر دانش و مهارت شما بیفزاید و شما را به سمت یک زندگی زناشویی بهتر راهنمایی کند.
 
ضرورت آگاهی از مهارت های لازم برای ازدواج چیست؟
ازدواج آغاز زندگی مشترک زن و مرد است، در صورتی که آگاهی و دانش زن و مرد در مورد زندگی زناشویی بیشتر باشد می توانند راحت تر با چالش ها و بحران های زندگی کنار آمده و در این خصوص آماده تر می شوند. لازمه این امر خودشناسی و شناخت بیشتر تفاوت میان زن و مرد می باشد.
 
در صورتی که فرد مهارت های لازم را بیاموزد می تواند از بسیاری از سوء تفاهم هایی که در آینده ممکن است به دلیل عدم شناخت کافی به دست آید جلوگیری کند در این خصوص پیشنهاد می شود تا اطلاعات خود را در زمینه خودشناسی افزایش دهد تا با تاثیر خودشناسی در ازدواج آشنا شوید.
 
ضرورت آگاهی از مهارت های لازم برای ازدواج چیست؟
 
آگاهی از تفاوت های جنسیتی تقویت کننده مهارت های لازم برای ازدواج
خوشحالی کنار شریک زندگی نیازمند آگاهی از تفاوت های میان زنان و مردان می باشد. در صورتی که زوجین شناخت کافی از یکدیگر نداشته باشند و ناگهان با تفاوت های میان زنان و مردان رو به رو شوند انگار وارد دنیای جدید و ناشناخته ای شده است.
 
در ادامه این مقاله چند مورد از این تفاوت ها را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد:
 
تفاوت نگاه به مسائل جنسی: زنان به طور معمول بعد از رفع نیازهای احساسی و عاطفی درصدد برقراری رابطه جنسی هستند، در صورتی که مردان رابطه جنسی را ابزاری برای رسیدن به بعد احساسی و عاطفی در رابطه عاشقانه دانسته و از این طریق به ابراز احساسات و عواطفشان می پردازند.
 
استقلال طلبی در مردان اولویت است: معمولا نیاز استقلال طلبی مردان از زنان بیشتر است و دوست دارند مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند و به کسی وابسته نباشند به همین دلیل از وابسته شدن دوری می کنند. به طور ذاتی مردان دوست دارند کنترل شرایط را در دست شان بگیرند و چالش ها و مشکلاتی که به وجود می آید را مدیریت کنند و برای حل آن ها اقداماتی را انجام دهند.
حمایت شدن در زنان اولویت است: زنان نسبت به مردان احساسی تر هستند و به همین دلیل نیاز به حمایت بیشتری از جانب مردان دارند بنابراین مسئله حمایت از همسر از نظر زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که به زنان بی توجهی شود غمگین و آزرده می شوند. توجه کردن به مناسبت هایی مانند تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و غیره نیز برای زنان از اهمیت بسیاری برخودار است.
 
 

سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

 سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

 
آیا شما کسی را می شناسید که به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد؟ علائم هشدار دهنده را بررسی کنید و یاد بگیرید که چگونه اعتیاد ایجاد می شود.
 
درک اعتیاد
افراد از تمام اقشار ممکن است بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، پیشینه یا دلیلی هنگام شروع به مصرف مواد، مشکلاتی را تجربه کنند.
 
برخی از روی کنجکاوی یا وقت گذرانی با دوستان یا برای کاهش اختلالات روانی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی، داروهای مخدر را تفریحی آزمایش می کنند.
 
بنابراین، فقط مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین یا هروئین نیست که اعتیاد آورند، بلکه داروهای تجویزی مانند مسکن ها، قرص های خواب آور و آرام بخش مشکلات مشابهی ایجاد می کنند.
 
در واقع، بعد از ماری جوانا، مسکن‌های تجویزی بیشترین آمار اعتیاد را در ایالات متحده دارند و مرگ افراد بر اثر مصرف بیش از حد این مسکن ها، بیشتر از تلفات تصادفات رانندگی و با اسلحه است. اعتیاد به مسکن‌های افیونی می‌تواند آنقدر قوی باشد که به سوء مصرف هروئین تبدیل شده است.
 
زمانی که مصرف مواد مخدر به اعتیاد تبدیل می شود
البته، مصرف مواد مخدر، چه غیرقانونی و چه با نسخه، به طور خودکار منجر به اعتیاد نمی شود. برخی از افراد داروهای تفریحی یا تجویزی مصرف می کنند، بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر به آسیب جدی که مواد به سلامت و رفاه آنها وارد می کند، پی برده اند.
 
اعتیاد کمتر، به نوع و مقدار یا دفعات ماده مصرفی مخدر شما ربط داشته و بیشتر به عواقب آن رابطه دارد،اگر مصرف مواد مخدر باعث ایجاد مشکلاتی در محل کار، مدرسه، خانه یا در روابط شما شده، احتمالاً مشکل سوء مصرف مواد یا اعتیاد دارید.
 
اگر در مورد مصرف مواد مخدر خود یا یکی از نزدیکانتان نگران هستید، یادگیری نحوه ایجاد سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر و اینکه چرا چنین تأثیر قدرتمندی دارد، به شما در نحوه برخورد با مشکل کمک می کند.
 
تشخیص اینکه مشکل دارید، اولین قدم در مسیر بهبودی است، قدمی که شجاعت و قدرت فوق العاده ای می خواهد. رویارویی با مشکل خود بدون به حداقل رساندن موضوع یا بهانه آوردن می تواند ترسناک و سخت باشد، اما ترک مواد شدنی است.
 
اگرآماده دریافت کمک هستید، این نشانه خوبی است که بیانگر این است که می توانید بر اعتیاد خود غلبه کنید و یک زندگی رضایت بخش و بدون مواد مخدر برای خود بسازید.
 
 
عوامل خطر برای اعتیاد به مواد مخدر
در حالی که هر کسی در اثر مصرف مواد مخدر ممکن است دچار مشکل شود، آسیب پذیری در برابر اعتیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوامل خطری که باعث افزایش آسیب پذیری شما می شوند ، عبارتند از:
 
سابقه خانوادگی اعتیاد
سوء استفاده، غفلت یا سایر تجربیات آسیب زا
اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب
استفاده زودهنگام از داروها
روش مصرف سیگار کشیدن یا تزریق یک دارو ممکن است اعتیادآور بودن آن را افزایش دهد.
افسانه ها و حقایق در مورد اعتیاد
شش افسانه رایج
افسانه ۱: غلبه بر اعتیاد ارادی است. در صورت تمایل می توانید مصرف آن را متوقف کنید.
واقعیت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد مخدر باعث تغییر مغز می شود که منجر به هوس شدید و اجبار به مصرف می شود. این تغییرات مغزی ترک را حتی با اراده قوی بسیار دشوار می کند.
 
افسانه ۲: استفاده از داروهایی مانند مسکن های اپیوئیدی بی خطر است زیرا معمولاً توسط پزشکان تجویز می شود.
واقعیت: به عنوان مثال، استفاده کوتاه مدت از مسکن های مخدر باعث کاهش درد شدید پس از تصادف یا جراحی می شود.
 
با این حال، استفاده منظم یا طولانی مدت از مواد افیونی منجر به اعتیاد می شود. استفاده غلط از این داروها یا مصرف داروهای شخص دیگری عواقب خطرناک و حتی کشنده به دنبال دارد.
 
 

روش های ترک سیگار

 ترک سیگار، روش های ترک سیگار

 
بر اساس تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد از سیگاری ها تمایل به ترک سیگار دارند، اما چرا همه مصرف کنندگان برای ترک سیگار هیچ اقدامی انجام نمی دهند و تنها ۶ تا ۳۰ درصد از افراد موفق به ترک طولانی مدت سیگار می شوند؟
 
در واقع ترک سیگار آسان است و افراد بسیاری موفق به ترک آن شده اند اما چیزی که در این روند اهمیت دارد ترک سیگار به طور کامل و همیشگی می باشد. اعتیاد به مصرف سیگار مشکل و سخت اما قابل درمان می باشد.
 
برای این که ترک سیگار موفقیت آمیزی داشته باشید بابد به عوامل زیادی مانند جنبه های جسمی و روانی توجه کرد و همه جوانب را باید مورد بررسی قرار داد.
 
احتمال شکست در این راه زیاد است اما بالاخره می توانید راه پیروزی را پیدا کنید و مطمئن باشید در صورتی که اصولی و درست تصمیم بگیرید می توانید ترک موفقیت آمیزی را پیش رو داشته باشید.
 
اگر هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته اید و یا با چند بار ترک باز هم شکست خورده اید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
 
تصمیم گیری برای ترک سیگار
اولین و مهم ترین قدم برای ترک سیگار، تصمیم گیری برای ترک آن می باشد. اهمیت این مرحله در روزهای آتی که سختی ترک و غلبه بر وسوسه بعد از ترک است نشان داده می شود. برای این که بتوانید تصمیم درستی در این خصوص بگیرید و انگیزه لازم برای ترک داشته باشید بهتر است به راهکارهای زیر توجه نمایید.
 
مهم ترین مرحله برای ترک سیگار، انگیزه لازم برای ترک می باشد که یکی از عوامل موفقیت این کار است به همین دلیل باید با عوارض سیگار کشیدن آشنا شوید تا بتوانید در این خصوص تصمیم درستی بگیرید.
 
مزایا و معایب مصرف و ترک سیگار
می توانید جدولی بسازید که شامل چهار ستون باشد و در آن مزایا و معایب ترک و مزایا و معایب مصرف آن را یادداشت نمایید. در این مقاله می خواهیم سیگار کشیدن و سیگار نکشیدن را به صورت بی طرفانه مورد مقایسه قرار دهیم.
 
 
سیگار کشیدن معایب بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:
 
احتمال دارد باعث سرطان شود و عمر شما را کوتاه کند.
سیگار و مواد مخدر باعث سرطان و بیماری های قلبی و تنفسی می شود.
سیگار و دخانیات باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری پوست و لبها و دندان ها می شودو
بوی نامطبوع سیگار اطرافیان را آزار می دهد و باعث اعتراض اعضای خانواده و شاید دوستانتان شود.
به خاطر تنگی نفس امکان ورزش و فعالیت های بدنی را از شما می گیرد.
از مزایای مصرف سیگار می توان به آرام کردن و افزایش تمرکز در کارها اشاره نمود اما در صورتی که آن را ترک کنید مزیت های بسیاری خواهد داشت و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می شود.
 
هم چنین تاکید اطرافیان و خانواده را به همراه دارد، با ترک سیگار می توانید با انرژی و توان بیشتری به فعالیت و ورزش بپردازید. البته ترک سیگار سختی های خودش را دارد و در مواقعی که دچار اضطراب و عصبانیت می شوید باید به دنبال راه دیگری به جز سیگار باشید و یا ممکن است در تمرکزتان اختلال ایجاد کند و دچار مشکل شوید.
 
بعد از نوشتن معایب و مزایا از صفر تا صد به هر کدام امتیاز بدهید و در آخر جدول تان را کامل کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید، توجه داشته باشید که امتیاز کدام کفه بیشتر از دیگری می باشد.
 
 

اختلال پرخوری

 اختلال پرخوری

 
آیا با پرخوری مبارزه می کنید؟ در این مقاله با علائم پرخوری بی اختیار و اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید آشنا می‌شوید.
 
اختلال پرخوری چیست؟
همه ما هر از گاهی زیاد غذا می خوریم. اما اگر به طور مرتب پرخوری کنید کنترل خود را از دست می دهید و نمی توانید آن را متوقف کنید در این حالت ممکن است از اختلال پرخوری رنج ببرید.
 
اختلال پرخوری یک اختلال رایج در خوردن است که در آن شما مکرراً مقادیر زیادی غذا می خورید در حالی که از توقف آن احساس ناتوانی می‌کنید و در حین یا بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی شدید دارید.
 
ممکن است تا زمانی که احساس ناراحتی کنید به خوردن ادامه دهید و سپس دچار احساس گناه، شرم یا افسردگی شوید، به دلیل عدم کنترل خود، خود را شماتت کنید، یا نگران باشید که غذا خوردن بی اختیار با بدن شما چه می کند.
 
اختلال پرخوری معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی و اغلب پس از یک رژیم غذایی اساسی شروع می شود. در طول پرخوری، حتی زمانی که گرسنه نیستید، ممکن است غذا بخورید و حتی مدت ها پس از سیر شدن به خوردن ادامه دهید.
 
همچنین ممکن است آنقدر سریع بخورید که چیزی را که می‌خورید یا می‌چشید حس نکنید. با این حال، در این عارضه بر خلاف پرخوری عصبی، هیچ تلاش متقابلی برای جبران پرخوری، از طریق استفراغ، امساک یا ورزش بیش از حد وجود ندارد.
 
ممکن است متوجه شوید که پرخوری برای لحظه ای کوتاه آرامش بخش است و به کاهش احساسات ناخوشایند یا احساسات استرس، افسردگی یا اضطراب کمک می کند. اما پس از آن واقعیت دوباره نمایان می‌شود و شما مملو از احساس پشیمانی و نفرت از خود می شوید.
 
پرخوری اغلب منجر به افزایش وزن و چاقی می شود که این نیز باعث تقویت خوردن بی‌اختیار می شود. هر چه نسبت به خود و ظاهرتان احساس بدی داشته باشید، بیشتر از غذا برای مقابله با آن استفاده می کنید که به این شکل یک چرخه معیوب ایجاد می شود.
 
خوردن برای احساس بهتر، احساس بدتر، و سپس بازگشت به غذا برای تسکین. اگرچه ممکن است در مورد اختلال خوردن احساس ناتوانی کنید، باید بدانید اختلال پرخوری قابل درمان است.
 
 
می توانید یاد بگیرید که چرخه پرخوری را بشکنید، احساسات خود را بهتر مدیریت کنید، رابطه سالم تری با غذا ایجاد کنید، و کنترل غذا و سلامت خود را دوباره به دست آورید.
 
علائم و نشانه ها
اگر به اختلال پرخوری مبتلا هستید، ممکن است از عادت های غذایی خود احساس خجالت و شرمندگی کنید و سعی کنید علائم خود را با خوردن مخفیانه پنهان کنید.
 
علائم رفتاری پرخوری و پرخوری بی‌اختیار شامل موارد زیر می باشد:
 
ناتوانی در توقف یا کنترل غذا خوردن
خوردن سریع مقادیر زیادی غذا
خوردن حتی زمانی که سیر هستید
مخفی کردن یا ذخیره کردن غذا برای خوردن مخفیانه در آینده
در کنار دیگران به طور معمول غذا می خورید، اما زمانی که تنها هستید، پرخوری می‌کنید
خوردن مداوم در طول روز، بدون برنامه ریزی برای وعده های غذایی
 
 

بی خوابی در کودکان

 بی خوابی در کودکان و مشکلات خواب آن ها

 
آیا کودک شما مشکلات خواب را تجربه می کند؟ بی خوابی، ترس از خواب، ترس شبانه و شب ادراری از مشکلات رایج خواب در کودکان می باشد. در این مقاله نکاتی ذکر شده است که کمک می کند کودک شما خواب کافی را تجربه کند.
 
درک مشکلات خواب و بی خوابی در کودکان
مشکلات خواب در میان کودکان به خصوص در سنین پایین امری رایج می باشد. بی خوابی، ترس قبل از خواب، وحشت شبانه، راه رفتن در خواب و شب ادراری می تواند الگوی طبیعی خواب کودک شما را مختل کنند.
 
برخی از کودکان ممکن است در زمان خواب احساس خستگی نکنند، در به خواب رفتن بدون حضور والدین مشکل داشته باشند، در نیمه شب از خواب بیدار می شوند، می چرخند، در خواب احساس سقوط دارند و نمی توانند خواب با کیفیتی را تجربه کنند.
 
این روند می تواند برای والدین نیز خسته کننده باشد زیرا بیدار شدن کودکان خواب والدین را نیز مختل می کند، صبح ها باید عجله کنند چون فرزندان دیر بیدار می شوند یا مجبور هستند با کودک بداخلاق که کم خواب است کنار بیایند.
 
بسیاری از مشکلات خواب در دوران کودکی با رفتارهای روزانه و عادات قبل از خواب مرتبط است که با کمک نکاتی که در این مقاله ذکر شده است می توانید بر آن غلبه کنید. با کمی صبر و انضباط می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا بر مشکلات خواب خود غلبه کند.
 
کودکان چقدر به خواب نیاز دارند؟
برای عملکرد بهتر، کودکان و نوجوانان معمولاً به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. نمودار زیر ساعاتی که کودکان در حال رشد باید در خواب بگذرانند را نشان می دهد.
 
بچه ها به چند ساعت خواب نیاز دارند؟
نوزادان (۴ تا ۱۲ ماه) ۱۲ تا ۱۶ ساعت (شامل چرت زدن)
 
کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال)       ۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل چرت زدن)
 
کودکان (۳ تا ۵ سال) ۱۰ تا ۱۳ ساعت (شامل چرت زدن)
 
کودکان (۶ تا ۱۲ سال)          ۹ تا ۱۲ ساعت
 
نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سال)        ۸ تا ۱۲ ساعت
 
کمبود کدام ویتامین باعث بی خوابی در کودکان میشود ؟
کمبود ویتامین D در کودکان با کاهش طول مدت خواب و بازده خواب ضعیف‌تر همراه بود. علاوه بر این، کمبود ویتامین D با تاخیر در زمان خواب همراه بود، که نشان می دهد ویتامین D و ریتم شبانه روزی می توانند مرتبط باشند. مطالعات آینده نگر در کودکان برای یادگیری اینکه آیا کمبود ویتامین D منجر به اختلال خواب می شود یا بالعکس مفید خواهد بود.
 
منبع:  McCarty DE, Chesson AL, Jain SK, Marino AA. The link between vitamin D metabolism and sleep medicine. Sleep Med Rev. ۲۰۱۴;۱۸(۴):۳۱۱–۳۱۹٫ https://doi.org/10.1016/j.smrv.2013.07.001
 
علائمی که نشان می دهد کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد
کودکان، درست مانند بزرگسالان، در هنگام کم خوابی در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارند. کمبود خواب بر رفتار و وضعیت ذهنی کودک تأثیر می گذارد. در برخی موارد، علائم خواب ناکافی حتی می تواند شبیه علائم ADHD باشد.
 
 
اگر کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است:
 
اغلب بداخلاق، تحریک پذیر یا بیش از حد احساسی به نظر برسد.
 
عدم تمرکز در مدرسه
 
خوابیدن هنگام سوار شدن به ماشین
 
در بیدار شدن مشکل دارد یا بعد از اینکه آن ها را بیدار کردید دوباره به خواب می روند.
 
اغلب خیلی زودتر از زمان خواب خواب آلود می شوند.
 
اگر کودک شما اغلب در شب از خواب بیدار می شود ممکن است درگیر بی خوابی شده باشد که یکی از بزرگ ترین مشکلات در کودکان می باشد.
 
 

به کودکان تجاوز می شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟

 به گفته برخی از روانشناسان، کودکان باید در هر سن متناسب با همان سن از سوء استفاده جنسی مطلع شوند اگر تجاوز به کودک رخ دهد پدر و مادر مقصر هستند.

 
تجربه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یک رویداد ناخوشایند است که می تواند در بزرگسالی به پایان برسد و ممکن است در زمان ازدواج و به شکل اختلالات جنسی وجود داشته باشد.
 
تجاوز به کودک
متأسفانه بچه هایی که اولین قربانیان خشونت و سوءاستفاده علیه کودکان هستند، اگر واکنش موضوعی مهم مانند “سوء استفاده از کودک” و “سوء استفاده جنسی از کودکان” را نداشته باشند.
 
و در سطح خشم و گریه و اشک بمانند یک راه مفید برای این آسیب اجتماعی مهم را به کار نبرده اند.
 
تجاوز به کودک
امروزه زندگی سالم برای به دست آوردن اخبار روزهای تلخ به خاطر همه کودکان و نوجوانان در کشور ما مهم است.
 
رایج ترین سوالات والدین در مورد سوء استفاده از کودکان و استثمار جنسی کودکان و نوجوانان و شکل دادن ساده و با وضوح و راهنمایی والدین در مورد مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر سوء استفاده جنسی از کودک با آموزش لازم است.
 
اگر ما احساس کنیم که کودک ما با چنین موضوعی درگیر اند، چگونه می توانیم مشکل را پیش برده و حل کنیم؟
 
و اگر فرزند ما به هر دلیلی این فاجعه تلخ را تجربه کند، چگونه می توانیم او را به زندگی بازگردانیم؟
 
نوشته امروز گامی برای رسیدن به اهداف ما برای محافظت از همه کودکان ایرانی است.
 
محتویات این نوشته را به تمام والدین در هر شکل که می توانید بدهید.
 
به کودکان تجاوز می شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟
جلوگیری از تجاوز به کودک و آموزش فرزند
برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی، چه نوع آموزش باید به فرزندم بدهم؟
 
پنج مرحله وجود دارد که می تواند کودکان و نوجوانان مان را در مورد بدن شان، حریم خصوصی شان، محدودیت ها و افراد اطراف آنها آموزش دهد.
 
و اینکه چگونه سوء استفاده جنسی می تواند به محافظت از کودکان ما در برابر آزار و اذیت جنسی کمک کند.
 
 
جلوگیری از تجاوز به کودک و آموزش فرزند
طبق گفته یونیسف، در اکثریت مطلق موارد، در تجاوز های جنسی به کودکان پای یک آشنا در میان بوده؛ یکی از اعضای خانواده، یک عضو فامیل، یک دوست یا کسی که فرزند او را می شناسد و به او اعتماد دارد.
 
بنابراین، برای شما مهم است که به عنوان والدین از آموزش کودک اجتناب نکنید.
 
به اندازه به او توجه کنید و برای رابطه او با دیگران به او موارد لازم را گوشزد نمایید.
 
سازگاری با قانون های زیر برای همه، حتی نزدیک ترین افراد اطراف شما اعمال می شود.
 
در غیر این صورت پدر و مادر مقصر هستند.
 
 
صفحه قبل 1 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد