x تبلیغات
مشاوره ازدواج

مشاوره آنلاین یعنی چه؟

 مشاوره آنلاین یعنی چه؟

 
مشاوره آنلاین، فرایند مشاوره ای است که مراجع و مشاور به جای ارتباط حضوری و رو در رو با یکدیگر، از راه های جایگزین برای برقرای ارتباط استفاده می کنند و فرایند مشاوره و درمان به صورت غیر حضوری انجام می شود.
 
درمان الکترونیک، درمان از راه دور، وب تراپی و درمان اینترنتی از جمله نام های دیگر مشاور آنلاین و غیر حضوری است.
 
تاریخچه
شاید تصور عموم این باشد که مشاوره غیر حضوری و ارتباط از راه دور روشی نوین و مختص عصر حاضر است ولی تاریخچه مشاوره غیر حضوری به زمان فروید باز می گردد. در آن زمان نیز فروید برای برقراری ارتباط از راه دور با مراجعانش با آنها نامه نگاری می کرد.
 
طبیعی است که با گذشت زمان مشاوره غیر حضوری پیشرفت های زیادی کرد، مثلا از سال ۱۹۸۲، در اینترنت گروه های درمانی مشاوره رواج پیدا کرد و به مرور به شکل های دیگری نمایان شد و مورد استفاده قرار گرفت.
 
در حال حاضر به لطف امکانات پیشرفته ی الکترونیکی و فضای مجازی مشاوره آنلاین به اشکال مختلف و با سهولت بیشتری انجام می گیرد.
 
اشکال مشاوره آنلاین
مشاوره از طریق ایمیل و به صورت نوشتاری
در سایت مشاورانه چنین امکانی برای شما عزیزان فراهم شده است تا بتوانید از طریق وارد کردن ایمیل و نام مستعار مسئله خودتون رو مطرح کنید و منتظر بمانید تا مشاوران ما به صورت رایگان پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.
 
لازم به ذکر است که اطلاعات شما (ایمیل) محرمانه باقی می ماند و امکان وارد کردن نام مستعار باعث می شود که عزیزانی که حساسیت بیشتری روی اطلاعات شخصی دارند، احساس اطمینان و آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.
 
این نوع از مشاوره می تواند برای به دست آوردن اطلاعات اولیه در مورد مسئله یا مشکل بسیار مفید باشد.
 
گفتگوی متنی همزمان (آنی)
در این نوع روش مشاوره، شما می توانید از طریق ربات تلگرامی درخواست مشاوره دهید.
 
با پرداخت هزینه ی بسیار کم می توانید به صورت خصوصی با مشاوران مرکز مشاورانه، چت آنلاین و همزمان داشته باشید.
 
از آنجا که در این روش شما به صورت خصوصی با مشاور صحبت می کنید و ارتباط آنلاین با یکدیگر دارید امکان پرداختن به جزییات، آسان تر خواهد بود و شما می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید.
 
 

مشاوره روانشناسی حضوری

 مشاوره روانشناسی حضوری

مشاوره ی روانشناسی حضوری یکی از مهمترین و پرکاربردترین آیتم های خدمات روانشناختی است که می تواند در بسیاری از جنبه ها به افراد کمک کند.
 
گاهی ممکن است افراد این تصور را داشته باشند که مشکلات و مسائلی که پیش رو دارند را صرفا با دریافت یک راهنمایی ساده می توانند برطرف کنند، در حالی که در بسیاری از مواقع اگر دنبال یک نتیجه ی قابل قبول و پایدار هستیم نیاز است که با مراجعه حضوری به روانشناس، مشاور و روان درمانگر در جهت رفع مشکلمان اقدام کنیم.
 
بر این اساس ما لازم دانستیم تا در این مقاله شما را با کاربردها و مزیت های مشاوره روانشناسی حضوری آشنا کنیم تا بتوانید با پی بردن به اهمیت این مسئله بیش از پیش به سلامتی خود و اطرافیانتان اهمیت بدهید و نقش مشاوره روانشناسی حضوری را در زندگیتان جدی بگیرید.
 
شاید نیاز باشد در ابتدا به مفهوم تخصصی مشاوره و روان درمانی بپردازیم.
 
مشاوره به چه معناست؟
مشاوره به معنای مشورت کردن و دریافت کمک و کسب اطلاعات از یک فرد متخصص در زمینه ی مورد نظر است.
 
مشاوره در هر زمینه ای می تواند صورت بگیرد و اهداف مختلفی را شامل می شود ولی در عامه ی مردم بیشتر جنبه ی روانشناختی آن یعنی مشاوره روانشناسی معروف است که با هدف بهبود وضعیت روانی و افزایش کیفیت زندگی و بالا بردن سلامت روان افراد است.
 
مشاوره روانشناسی چیست؟
مشاور روانشناسی اقدامی حمایتی بر پایه ی علوم روانشناسی است که هدفش کمک به افراد آسیب دیده و بهبود وضعیت روانی آن ها و افزایش کیفیت زندگیشان است.
 
در واقع مشاوره روانشناسی در جهت افزایش سلامت روان افراد فعالیت می کند.
 
مشاوره در زمینه ی شغلی، تحصیلی، خانوادگی و توان بخشی از جمله مشاوره های روانشناسی هستند که مشاور در این زمینه ها از مهارت های روانشناختی کمک می گیرد.
 
درمان روانشناسی با هیپنوتراپی - دکتر سارا نامجو
درمان روانشناسی با هیپنوتراپی – دکتر سارا نامجو
مشاوره روانشناسی حضوری و کاربردهای آن چیست؟
همانطور که اشاره شد مشاوره روانشناسی حضوری یکی از پرکاربردترین آیتم خدمات روانشناختی است.
 
در مشاوره حضوری مشاور و مراجع در یک محیط تخصصی و درمانی مناسب رو به روی هم قرار می گیرند و به بررسی مشکل می پردازند.
 

مشاوره اعتماد به نفس

 مشاوره اعتماد به نفس

 
چرا مشاوره اعتماد به نفس اهمیت دارد؟
اعتماد به نفس یک مفهوم مهم و البته تاثیر گذار در زندگی هر فرد است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت افراد را تا حدود بسیار زیادی پیش بینی کند.
 
هستند افرادی که سرشار از هوش یا IQ هستند ولی به سبب عدم اعتماد به نفسشان هیچگاه نتوانسته اند توانایی هایشان را آنطور که باید در معرض نمایش بگذارند چون به توانایی های خود ایمان نداشته اند و احساس خودکم بینی داشته اند.
 
عدم اعتماد به نفس می تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد ولی متاسفانه افراد بسیاری ممکن است تا آخر عمر با کمبود اعتماد به نفس زندگی شان را سپری می کنند و هیچگاه به خودباوری لازم نرسند. بنابراین پرداختن به این مبحث بسیار مهم است و به همین دلیل ما در این مقاله با عنوان مشاوره اعتماد به نفس قصد داریم اطلاعات لازم در مورد اعتماد به نفس و راه های تقویت آن را به شما ارائه دهیم.
 
تعریف اعتماد به نفس
اعتماد به نفس نوعی نگرش است که به فرد اجازه می دهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب می شود فرد به تواناییهای خود اعتماد کند و احساس کنترل بر روی زندگی داشته باشد.
 
جستجوی اعتماد به نفس واقعی
اگر افراد فقط در مورد کارهایی که می توانند خوب انجام دهند اعتماد به نفس داشته باشند در واقع خودشان را محدود کرده اند و فقط در موارد معدودی اعتماد به نفس دارند در صورتی که اعتماد به نفس واقعی احساسی است که سبب می شود فرد در زمینه های مختلف نسبت به توانایی های خودش ایمان داشته باشد و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کند.
 
اعتماد به نفس واقعی ربطی به رویدادهای ظاهری ندارد بلکه باور به توانایی های درونی است که فرد را قادر به انجام کار و فعالیتی خاص می کند.  به عنوان مثال فردی ممکن است در ذهن خود چنین تصور کند که اگر فلان ماشین یا شغل را داشته باشم مطمئنا شرایطم بهتر خواهد بود و اعتماد به نفس بالاتری خواهم داشت ولی گاها این اتفاق می افتد که فرد با دستیابی به این شرایط و امکانات، باز هم به خودباوری و اعتماد به نفس لازم دست پیدا نمی کند، به همین دلیل است که فرد باید از درون خود به دنبال اعتماد به نفس باشد نه از بیرون.
 
اگر حس اعتماد به نفس را فقط محدود به دستاوردهای خود در زندگی کنیم خود را برای عدم اعتماد به نفس آماده کرده ایم. ما نمی توانیم بازتاب جهان را به اهداف و رویاهایمان کنترل کنیم، تنها چیزی که توان کنترل آن را داریم و باید به آن اعتماد داشته باشیم تعهد و اعتمادمان به توانایی خود برای انجام هر امر ضروری در جهت رسیدن به آرزوهای خود است .
 
اگر اعتماد به خود را برپایه وجود خود بنا کنیم هیچ کس و هیچ شرایطی نمی تواند آن را از ما بگیرد. احساس اعتماد به نفس ما از اراده و تصمیم خودمان سرچشمه می گیرد.
 

نارسیست و خودشیفتگی

 نارسیست

 
تاریخچه نارسیست
نارسیست از ریشه لغت یویانی شدهء نارسیس، گرفته شده است و به معنای خودشیفتگی است.
 
نارسیس نام مرد جوانی بوده که مدام در معرض ابراز علاقه زنان متعدد قرار می گیرد بی آنکه دلیلش را بداند ولی یک روز به طور اتفاقی چهره خود را در چشمه آب می بیند و شیفته و عاشق خود می شود و به همین دلیل درگیر غم و اندوه فراوانی می شود و آنقدر لب چشمه می نشیند و خودش را نظاره می ند تا اینکه نهایتا در همان قسمت، کنار چشمه می میرد و واژه ی نارسیسیسم از نام او گرفته شده است.
 
مشخصه این افراد احساس خود بزرگ بینی عمیق است. این افراد خود را آدم بسیار مهمی می دانند و معتقدند که نظیر ندارند. اما در پشت پرده این احساسات، عزت نفس شکننده ای دارند و حتی نسبت به انتقادهای جزئی هم آسیب پذیرند.
 
شیوع اختلال نارسیست
تخمین زده می شود که اختلال شخصیت خود شیفته در نمونه های گرفته شده از مردم عادی جامعه (جمعیت غیربالینی) ۱% تا ۶% باشد.
 
افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به دور از هر گونه واقع گرایی احساس قادر مطلق، عظمت، زیبایی و باهوش بودن را به فرزندان خود القا کنند و به این ترتیب فرزندان چنین والدینی ممکن است بیش از حد معمول در معرض خطر مبتلا به این بیماری قرار بگیرند.
 
ملاک های DSM-5 در مورد اختلال شخصیت خودشیفته (نارسیست)
الگوی نافذی از خود بزرگ بینی (در عالم خیال یا رفتار)، نیاز به تحسین و فقدان همدلی، که از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در زمینه های مختلف به چشم می خورد و با پنج مورد (یا بیشتر) از موارد زیر مشخص می شود:
 
احساس خود بزرگ بینی به صورت مهم پنداشتن خود داشته باشد (مثلا در مورد دستاوردها و استعدادهای خود اغراق کند، انتظار دارد بدون آنکه به موفقیت چشمگیری دست یافته باشد، او را آدم بزرگ و برتری بدانند).
با خیالپردازی هایی در زمینه موفقیت بی حد و حصر، قدرت، هوش و استعداد، زیبایی یا عشق ایده آل اشتغال ذهنی دارد.
معتقد است که خاص و بی همتا است و فقط افراد یا موسسات خاص یا عالی رتبه قادر به درک وی هستند و بایستی با آنها رابطه داشته باشد.
به تحسین شدن نیاز مفرط دارد.
وجود احساس محق بودن، یعنی به شکل نامعقولی انتظارداشته باشد برخوردی بسیار مطلوب با وی صورت بگرد یا افراد بی چون و چرا تسلیم خواسته هایش شوند.
در روابط بین فردی استثمارگر است (یعنی از دیگران برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می کند).
فقدان همدلی: تمایلی برای درک شناخت احساسات و نیازهای دیگران ندارد.
اغلب به دیگران حسادت می ورزد یا معتقد است که دیگران به وی حسادت می کنند.
رفتارها یا نگرش های پر نخوت و متکبرانه از خود نشان می دهد.
 

تکنیک افزایش تاب آوری و تحمل سختی در روانشناسی

 تکنیک افزایش تاب آوری در روانشناسی

 
شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که با خانواده ای برخورد کرده باشید که محیطی پرچالش و پر استرس داشته اند و اعضای آن در معرض آسیب های زیادی قرار داشته اند.
 
ولی با این وجود فرزندانی موفق از دل این خانواده ها بیرون آمده و این موفقیت در ذهن همه سوال ایجاد کرده و باعث شده که همگان در گفت و گوهای روزمره خود از فرزند یا فرزندان این خانواده برای دیگران مثال بزنند و داستان را اینگونه تعریف کنند که با وجود مشکلات خانوادگی زیاد، این فرزند بسیار موفق و همه چیز تمام شد.
 
حتی ممکن است این اتفاق را یک معجزه بدانید یا اینکه آن فرد را دل خود تحسین کنید و با خود بگویید چقدر آدم توانمندی بوده که با وجود مشکلات به این وسیعی توانسته است اینطور پیشرفت کند و خود را از آسیب های پیش رو مصون نگه دارد، در واقع ممکن است شما در ذهن خود او را فرد توانمند و قوی بدانید ولی دقیقا ندانید که این توانمندی از چه نوعی است و چه نام دارد.
 
این توانمندی همان مهارت تاب آوری است، وجود مهارت تاب آوری در اینگونه افراد باعث شده است که با وجود مشکلات و استرس های محیطی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند و آسیب کمتری ببیند و البته بسیار پیش می آید که فرزندان یک خانواده بسیار متفاوت از یکدیگر در برابر مشکلات خانوادگی واکنش نشان می دهند و ممکن است فردی با وجود کوچکترین مشکلی احساس درماندگی کند و آسیب های زیادی به وی وارد شود، در اینگونه شرایط می توانیم بگوییم که تاب آوری فرد بسیار پایین است.
 
تعریف تاب آوری
تاب آوری، یک فرایند، توانایی یا پیامد مقابله موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده است. به بیان دیگر تاب آوری، مقابله مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.
 
البته تاب آوری، تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدیدکننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است.
 
می توان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی – روانی در شرایط خطرناک است.
 
مولفه های تاب آوری چیست؟
تاب اوری دارای سه مولفه شناختی – هیجانی و رفتاری است.
 
مولفه شناختی
شامل افکار و نوع تفسیر فرد از یک واقعه و اتفاق است.
 
در واقع نوع افکار فرد در چگونگی واکنش نشان دادن به آن موقعیت بسیار مهم است. اگر فرد همیشه عادت به این داشته باشد که وقایع و اتفاقات را به بدترین شکل ممکن تفسیر کند و اینطور تصور کند که اتفاقی که افتاده هیچ راه حلی ندارد قطعا احساس درماندگی می کند و به همین دلیل در چنین شرایطی آسیب های روانی زیادی متوجه وی هستند، در مقابل افکار مثبت و تحلیلی باعث می شود که قبل از هر نوع سوء برداشتی از اتفاق، تحلیل و ارزیابی شرایط و نحوه  مقابله درست با آن شرایط صورت بگیرد.
 

راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن

 راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن

 
این روزها بیش تر اخبار در مورد ویروس کرونا می باشد و به دلیل قدرت بالایی که دارد باعث ترس و اضطراب افراد شده است. با توجه به آسیب پذیری روانی متفاوت، برخی از افراد  ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنند.
 
البته راه هایی مانند بالا بردن آگاهی، استفاده کمتر از فضای مجازی و تکنیک های آرام بخشی نیز می تواند به شما کمک کند.
 
راه های غلبه بر ترس کرونا و اهمیت غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از آن
این روزها با بیش تر شدن خبرهای مربوط به کرونا، ترس و اضطراب مردم نیز بیشتر می‌شود این علائم اضطرابی می‌تواند زنگ خطری برای افراد باشد، زیرا استرس و اضطراب زمینه را برای تضعیف سیستم ایمنی فراهم می کند و از آنجایی که سیستم ایمنی قوی مهمترین راه مبارزه با ویروس است باید اقدامات لازم نسبت به این ویروس انجام گیرد.
 
تشخیص اضطراب سالم از اضطراب بیمارگون
درست است که اضطراب باعث می شود ما حال ناخوشایندی را تجربه کنیم، اما استرس همیشه منفی نیست و گاهی می تواند برای انسان منفعت نیز داشته باشد.
 
مثلاً مقدار کمی استرس باعث می شود که ما از خطرها و آسیب آگاهی کامل پیدا کرده و برای پیشگیری و محافظت از خود کاری کنیم اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این اضطراب شدت پیدا کند و باعث شود ما از انجام کارهای روزانه باز بمانیم.
 
 
راه هایی که به ما کمک می کند که اضطراب ناسالم بیمارگون را تشخیص دهیم.
 
داشتن تفکر افراطی، مثلاً بیماری سرطان ما را نابود خواهد کرد.
داشتن افکار مزاحم و وسواسی در مورد بیماری
انجام رفتارهای بسیار افراطی در مورد پاکیزگی.
راه های غلبه بر ترس کرونا 
توجه به دستاوردهای مثبت در علم پزشکی
همانطور که گفته شد بسیاری از افراد ممکن است دائماً به ویروس کرونا فکر کنند و تصور کنند که هیچ راه فراری ندارند در صورتی که اگر به گذشته نگاهی بیندازند متوجه می‌شوند که ویروس های کشنده تری نیز وجود داشته است که علم پزشکی توانسته بر آن ها غلبه کند. بنابراین باید دیدگاه معتدل تری داشته باشیم و بدانیم که هر مشکلی قابل کنترل است.
 
 

پیامدهای عزت نفس پایین

 پیامدهای عزت نفس پایین

 
عزت نفس چیست؟  اگر فرد به توانایی ها و ارزش های شخصی اش اعتماد داشته باشد در این صورت گفته می شود که فرد دارای عزت نفس می باشد.
 
عزت نفس به معنی این نمی باشد که فرد در همه زمینه ها بهترین است بلکه تنها کافی است که احساس راحتی و آرامش داشته باشد حتی زمانی که حالش خوب نیست.
 
و این تنها زمانی حاصل می شود که فرد خود را با تمام نقاط قوت و ضعف به خوبی قبول داشته، بشناسد و برای پیشرفت خود تلاش کند. بنابراین عزت نفس به معنی اعتماد و ایمان داشتن در مورد خود می باشد.
 
فرد باید قبل از هر چیزی خود را دوست بدارد، با ویژگی های خود به خوبی آشنا شود، خودش را بشناسد، نسبت به خود ارزش و احترام قائل باشد، همانگونه که هست خودش را بپذیرد، پس برای رسیدن به هدف برنامه ریزی و تلاش لازم را انجام دهد.
 
پیامدهای عزت نفس پایین برای افراد
عزت نفس پایین پیامدهایی برای افراد خواهد داشت، به طور مثال یکی از غم انگیز ترین جنبه های عزت نفس پایین این می باشد که فرد از دیگران فراری و گریزان می گردد، به این باور می رسد که ارزش او بسیار پایین است، نمی تواند با دیگران رفت و آمد کند و خودش را در سطح دیگران نمی بیند.
 
در بسیاری از مواقع فردی که عزت نفس پایین دارد ممکن است نقش یک قربانی را داشته باشد و تصور می کند که زندگی برای او عادلانه نیست و دیگران به او ظلم می کنند.
 
در این مقاله به بررسی عزت نفس پایین می پردازیم و چند نمونه رایج از اینکه چطور عزت نفس پایین بر روی تفکر و رفتار ما تاثیر می گذارد بیان می کنیم.
 
 
این مقاله را به خوبی مطالعه کنید و به دنبال حل مواردی باشید که در خودتان مشاهده می کنید.
 
عزت نفس کودک
چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟
دیگران را مقصر دانستن
ما انسان ها اگر با مشکلاتی رو به رو شده یا به بدبختی دچار شویم، دیگران را مسئول بداقبالی و بدبختی خود می دانیم و بدون اینکه دلیل قانع کننده ای داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که با ما به طور غیر منصفانه برخورد شده است و دیگران یا جهان در بداقبالی ما مقصر هستند.
 
اگر نسبت به خود احساس بی کفایتی داشته باشیم در مورد کارها بیشتر انتقاد می کنیم و با پیدا کردن ایراد و اشکال در دیگران خودمان را بالا می کشیم در صورتی که این فکر بسیار اشتباه و غیرمنطقی می باشد.
 
به من توجه کنید
افرادی که عزت نفس پایینی دارند دوست دارند از طرف دیگران مورد تمجید و توجه قرار  بگیرند. بنابراین به دیگران تیکه می کند تا بازخوردی از طرف آن ها داشته باشند و از طریق نظر دیگران حس خوب را به خود تلقین می کنند.
 

فاصله گرفتن از گذشته خود موجب چه می شود؟

 اصله گرفتن از گذشته خود موجب چه می شود؟

 
امروزه ابداعات، اختراعات و نوآوری های بسیاری صورت گرفته است و دلیل آن به خاطر فاصله گرفتن از گذشته خود و اندیشه های گذشته و سنتی می باشد که باعث افزایش خلاقیت افراد می شود.
 
بر اساس مطالعاتی که روانشناسان انجام داده اند اشخاص می توانند مهارت های جدید و تازه را بیاموزد و از آن مهارت های جدید در زمینه شغلی، خانوادگی و بسیاری از مسائل دیگر استفاده کند.
 
گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که فرد برای این که الگوی جدیدی را تجربه کند باید الگوهای قدیمی را کنار بگذارد و بدون کنار گذاشتن الگوی قدیم قادر نخواهد بود الگوی جدیدی را تجربه کند.
 
بر اساس همین قضایا اگر فرضیه هایی که در مورد افراد داریم را کنار نگذاریم نمی توانیم انتظار داشته باشیم تا روابط با دوامی با دیگران داشته باشیم و بتوانیم روابط خوبی را تشکیل دهیم.
 
در اسلام نیز افراط منع شده است و توصیه شده است که مسلمان میانه روی داشته باشند.
 
غلبه بر گذشته خود
بر اساس نظر روانشناسان افرادی که عادت های جدیدی را فرا می گیرند باید عادت های کهنه را کنار بگذارند و برای یاد گرفتن عادت های جدید باید طرز برخورد خوبی را یاد داشته باشند.
 
افراد برای این که گذشته خود و عادت های گذشته خود را کنار بگذارند باید شناخت دقیقی از برنامه ها و هدف های خود داشته و نسبت به هدف های خویشتن اطلاع درستی از برنامه ها داشته باشند.
 
فرد باید بداند که چه کسی می باشد و می خواهد به کجا برسد، اگر او نسبت به اولویت های زندگی اش بی توجه باشد عملکرد ضعیفی نسبت به اهدافش خواهد داشت. می توان به کمک احساسات، عواطف و با تغییر دادن روحیه و شرایط نتایج ضعیف را از میان برداشت.
 
 
هنگامی که افراد برنامه ای برای زندگی شان دارند باید به طور دقیق برنامه ریزی کرده و آن ها را مدیریت کنند تا به هدف های خود برسند و آن ها نباید در برنامه های خود دمدمی مزاج باشند و برنامه هایشان را بر اساس هوس هایشان تغییر دهند، اشخاص باید بر اساس نظم و انضباط برنامه های خود را مکتوب کنند.
 
افراد باید برای برنامه های خود نظم و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و فرصت های قابل ملاحظه ای را صرف برنامه ریزی کنند، انضباط باعث می شود تا فرد توانایی قول دادن، متعهد شدن و پایبند باقی ماندن را به خوبی اجرا کند و به خوبی بتواند بر نیروهای گذشته غلبه کند.
 
 

 

 

 

رابطه با خواهر شوهر از نظر مشاوره اسلامی

 رابطه با خواهر شوهر از نظر مشاوره اسلامی

 
از آن جایی که در مورد بسیاری از مشکلاتی که در زندگی افراد به وجود می آید اطلاعی نداریم بر حسب وظیفه مطالب زیر را بیان می کنیم تا بتوانیم گره ای از مشکلات باز کنیم.
 
در صورت تمایل در قسمت گفت وگو در مورد رابطه با خواهر شوهر و علت به وجود آمدن اختلافات بیشتر توضیح دهید تا بتوانیم راهکار های مناسب و بهتری را برای شما ارائه دهیم.
 
همیشه نکته کلیدی را در نظر داشته باشید که « لزوما با انتخاب صحیح در ازدواج قادر نخواهیم بود تا ابد در زندگی احساس خوشبختی داشته باشیم زیرا در مسیر زندگی پیچ و خم هایی به وجود می آید که باید برای حل آن ها صبر و تحمل داشته باشیم و با مهارت های مختلف زندگی آشنا شویم تا بتوانیم به درستی راهکارهای مناسب برای حل مسائل و مشکلات پیدا کنیم.»
 
از طرف دیگر شما باید به این نکته توجه کنید که زندگی کردن یک هنر می باشد و شما باید این هنر را به تدریج بیاموزید و مهارت های لازم را از افراد با تجربه یاد بگیرید در غیر این صورت با افرادی که در حاشیه زندگی مشترک شما قرار دارند و بعضی اوقات ممکن است وارد متن زندگی شما شوند دچار مشکل خواهید شد بنابراین برای این که از این مشکلات رهایی یابید و پیشگیری های لازم را انجام دهید باید هنر زندگی کردن را بیاموزید و هم چنین نحوه برخورد با همسر و خانواده همسر را درمواقع مختلف یاد بگیرید.
 
توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا رابطه خوبی با همسرتان و خواهرش داشته باشید:
 
نکاتی در مورد رابطه با خواهر شوهر و همسر
خواهر گرامی؛ بر اساس تجربه  نشان داده شده است که زوج های جوان در اوایل زندگی با روحیات و اخلاقیات همدیگر آشنا نیستند و به همین دلیل اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در مورد مسائل جزئی زندگی برای آن ها به وجود می آید که باعث تنش و درگیری می شود.
 
در مورد این مسائل افراد باید صبر و تحمل و سعه صدر داشته باشند در غیر این صورت شیرینی زندگی آن ها به تلخی تبدیل می شود و مشکلاتی در زندگی برای آن ها به وجود خواهد آمد لذا شایسته است به خاطر رفتار های ناخوشایند خانواده های دو طرفین بار مضاعفی بر روابط خود با شوهرتان ایجاد نکنید، زیرا هیچ کس آن طور نمی باشد که شما دوست دارید و هر کدام از افراد اخلاق و ویژگی های خاص خودشان را دارند، گاهی اوقات ممکن است برخی افراد ما را با اعمالشان نابود کنند.
 
 
برای این که رابطه سالمی داشته باشیم باید دیگران را همانطور که هستند بپذیریم، شاید حق با شما باشد و یک  انتقاد محترمانه از خواهر شوهرتان ممکن است باعث ناراحتی شوهرتان شود اگر می خواهید در دید همسرتان و خانواده اش بهترین باشید نباید از آن ها ایراد بگیرید در این گونه مواقع باید انتظارات خود را به طور صریح، شفاف و بسیار محترمانه بیان کنید و با خود ایشان در میان بگذارید. اگر برای شما اهمیتی ندارد از مطرح کردن آن با همسرتان پرهیز کنید، البته در بعضی اوقات نیاز به درد دل کردن با همسرتان دارید تا مسائلی که باعث ناراحتی شما شده است را با او درمیان بگذارید اما در صورتی که این بحث ها باعث دلخوری همسرتان می شود از آن اجتناب کنید و تمام نکات و راهکار ها را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
 
 

علت اختلافات و مشکلات خانوادگی چیست؟

 علت اختلافات و مشکلات خانوادگی چیست؟

 
مسئله اختلاف امری طبیعی است و در هر خانواده ای وجود دارد علت این اختلافات می تواند تفاوت عقیده و دیدگاه اعضای خانواده باشد.
 
گاهی اوقات ممکن است سوء تفاهم ها باعث اختلاف و درگیری اعضای خانواده شود.
 
هیچ کس نمی تواند صد در صد جلوی اختلاف و درگیری را بگیرد تا حدی اختلاف و درگیری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
 
اما اگر اختلاف و درگیری باعث برخوردهای پرخاشگرانه شود باید برای حل و برطرف کردن آن تلاش کرد.
 
 اختلافات و مشکلات خانوادگی رایج
اختلافات ممکن است در هر خانواده‌ای اتفاق بیافتد و این امری کاملاً طبیعی است مثلاً اختلاف بین والدین، اختلاف بین والدین و فرزندان و بین خواهر و برادر نمونه‌ای از این اختلافات می‌باشد.
 
اما آنچه که دارای اهمیت است این است که چگونه با این اختلافات برخورد کنیم؟
 
برای برطرف کردن این اختلافات باید مهارت های ارتباطی مناسبی داشته باشیم.
 
اختلاف بین والدین
یکی از مهم ترین اختلافات، اختلاف والدین است که می تواند به دلیل مشکلات مالی، اختلاف عقیده و مسائل تربیت فرزندان باشد.
 
اگر دعوای بین والدین زیاد باشد تاثیر نامطلوبی بر فرزندان می گذارد به خصوص اگر فرزند کوچکی در خانه باشد زیرا این فرزندان آسیب بیشتری می بینند.
 
فرزندانی که شاهد دعوا و درگیری بین والدین هستند دچار افسردگی، اضطراب و پرخاشگری می شوند و همچنین ممکن است است والدین خود را الگو قرار داده و با همسالان خود درگیر شوند.
 
دعوای والدین و فرزندان
ممکن است گاهی دعواهای شدیدی بین والدین و فرزندان رخ دهد که باعث استرس شود.
 
دعوای بین والدین و فرزندان در دوران نوجوانی بیشتر است چرا که در این سن وسال نوجوانان علاقه به استقلال دارند و دوست دارند از خانواده جدا شوند و هویتی مستقل داشته باشند اما اگر والدین این نوجوانان تمام رفتارهای فرزندشان را کنترل کنند و رفتاری نادرست از خود نشان دهند مانع استقلال فرزندشان می شوند.
 
همچنین گاهی والدین به هنگام دعوا به تحقیر و سرزنش فرزندان می پردازند که تاثیر منفی روی آن ها می گذارد و باعث کاهش عزت نفس آن ها می شود.
 
اگر والدین به دعوا با یکی از فرزندان بپردازند سایر فرزندان هم دچار آسیب می‌شوند زیرا آن ها فکر می‌کنند که شما تمام توجه خود را معطوف به او کرده‌اید.
 
صفحه قبل 1 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد