x تبلیغات
مشاوره ازدواج

صفات شخصیتی | انواع خصوصیات و ویژگی های شخصیتی

 صفات شخصیتی و انواع خصوصیات و ویژگی های شخصیتی

 
بارز ترین و اساسی ترین صفات و ویژگی های شخصیتی افراد چه ویژگی هایی هستند؟ اگر بخواهید صفات شخصیتی اصلی انسان را بیان کنید، کدام را انتخاب می کنید؟ نتیجه بررسی روانشناسان در تعیین صفات شخصیتی بیش از هزاران صفات شخصیتی می باشد.
 
به عنوان مثال آلپورت یکی از نظریه پردازان علم روانشناسی در این خصوص پژوهش های بسیاری داشته و حدود چهارهزار صفت شخصیتی را بیان کرده است.
 
در این مقاله با بررسی به نظرات دانشمندان و نظریه پردازان به صفت های مهم شخصیتی می پردازیم، تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید، زیرا مطالب آن می تواند جالب و مفید باشد.
 
تلاش ها برای تعیین صفات شخصیتی مهم در انسان
بر اساس نظریه های مطرح روانشناسی شخصیت انسان از چند صفت اصلی تشکیل شده است مانند: برون گرایی یا درونگرایی، پرخاشگری یا آرامش، مهربانی و پر انرژی بودن یا انرژی کافی را نداشتن.
 
اما صفات اصلی شخصیت انسان چه مواردی هستند؟ در این خصوص دانشمندان به تحقیق و پژوهش زیادی پرداخته اند تا در مورد صفات زیربنایی شخصیت انسان اطلاعاتی را به دست آورده اند، در ادامه این مقاله مهم ترین  نظرات دانشمندان را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی
از بدبینی و شکاکیت تا اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی
نظریه آلپورت با عنوان هزاران صفت رفتاری در وجود انسان
گوردن آلپورت اولین روانشناسی بود که به بررسی و طبقه بندی صفات شخصیتی پرداخت. او در پژوهش های خود به لیستی از صفت های شخصیتی رسید که تعداد آن حدود چهار هزار صفت می باشد. او این صفات را در سه دسته تقسیم بندی کرد که شامل صفات اولیه، مرکزی و ثانویه می شود.
 
صفات اولیه: صفات غالبی هستند که در بسیاری از بخش ها و موقعیت های زندگی مشخص می شوند. و این صفات را می توان در شرایط و موقعیت مختلف زندگی یافت.
صفات مرکزی: بسیاری از نظریه های صفات شخصیت بر روی این صفات متمرکز شده اند زیرا این صفات ساختارهای اصلی شخصیت محسوب می شوند و تقریبا در زندگی ثابت و پایدار هستند و به ندرت تغییر می یابند. به همین دلیل صفات مرکزی به عنوان صفات اصلی شخصیت شناخته می شوند.
صفات ثانویه: این صفات در موقعیت های خاصی ایجاد می شوند و ممکن است پایدار نباشند.
 
نظریه کتل با عنوان ۱۶ صفت شخصیتی
روانشناس دیگری به نام ریموند کتل بعد از آلپورت نظریه ای در مورد صفات شخصیتی بیان کرد او لیست بلند بالای آلپورت را به ۱۶ صفت اصلی تقلیل داد. او معتقد بود که این ۱۶ صفت همان چیزی است که بر روی رفتارهایی که به عنوان شخصیت کلی فرد در نظر گرفته می شود موثر است. لیستی او از چند بعد تشکیل شده است که عبارت اند از:
 
دلهره
ثبات عاطفی
انعطاف پذیری نسبت به تغییر
اعتماد به نفس
حساسیت
کتل برای هر کدام از ابعاد بیان شده صفاتی را در نظر گرفت، بر اساس نظریه او هر بعد به صورت یک طیف پیوسته می باشد و هر فرد می تواند جایگاه خاصی در آن ها داشته باشد.
 
 

آسیب های عاطفی و روانی

 آسیب های عاطفی و روانی

 
وقتی اتفاقات بدی رخ می دهد، مدتی طول می‌کشد تا بر درد غلبه و دوباره احساس امنیت پیدا کنید. اما با تدابیر خودیاری و پشتیبانی می توانید سریع‌تر بهبود پیدا ‌کنید.
 
آسیب های عاطفی و روانی چیست؟
آسیب‌های عاطفی و روانی نتیجۀ رویدادهای استرس‌زای فوق‌العاده‌ای است که احساس امنیت شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود احساس کنید که در یک دنیای خطرناک و ناامن هستید.
 
آسیب روانی شما را با احساسات ناراحت کننده، خاطرات و اضطراب‌هایی درگیر می‌کند که تمامی ندارند. همچنین احساس بی‌حسی، سِرشدن و ناتوانی در اعتماد به دیگران در شما ایجاد می‌کند.
 
اگرچه تجارب آسیب زا اغلب وقتی ایجاد می‌شود که زندگی یا امنیت شما تهدید شود، اما هر موقعیتی که باعث شود شما احساس غم و انزوا کنید، حتی اگر آسیب فیزیکی هم به همراه نداشته باشد می تواند منجر به حادثه و شوک شود.
 
تجربۀ ذهنی و عاطفی شما از رویداد است که آسیب زا بودن آن را تعیین می کند. هر چه بیشتر احساس ترس و درماندگی کنید، احتمال آسیب دیدن شما بیشتر است.
 
آسیب های عاطفی و روانی ناشی از موارد زیر است:
رویدادهای ناگهانی، مانند تصادف، جراحت یا حمله خشونت بار، به خصوص اگر غیرمنتظره باشد یا در دوران کودکی اتفاق افتاده باشد.
 
استرس مداوم و بی امان، مانند زندگی در منطقه‌ای پر از جنایت، مبارزه با بیماری خطرناک یا تجربه رویدادهای آسیب زا که به طور مکرر رخ می دهند، مانند زورگیری، خشونت خانگی، یا بی‌توجهی در دوران کودکی.
 
برخی از علل نیز معمولاً نادیده گرفته می شوند، مانند جراحی (به ویژه در ۳ سال اول زندگی)، مرگ ناگهانی یکی از نزدیکان، از هم پاشیدگی یک رابطۀ مهم یا یک تجربه عمیقاً ناامیدکننده.
 
مقابله با آسیب‌های ناشی از بلاهای طبیعی یا انسان‌ساز چالش‌های منحصربه‌فردی را به همراه می‌آورد. حتی اگر شما مستقیماً درگیر رویداد نباشید.
 
در واقع، بسیار بعید است که هیچ یک از ما قربانی مستقیم یک حملۀ تروریستی، سقوط هواپیما یا تیراندازی جمعی شویم، اما همۀ ما مرتباً تصاویر وحشتناکی از قربانیان این گونه حوادث را در رسانه های اجتماعی و منابع خبری می‌بینیم. مشاهدۀ مکرر این تصاویر بر سیستم عصبی شما غلبه و استرس آسیب زا ایجاد می کند.
 
علت این حوادث هر چه که باشد، زمان آن چه نزدیک باشد چه مربوط به سال های دور، با درمان می‌توانید بر آن غلبه کرده و به زندگی خود ادامه دهید.
 
حوادث دوران کودکی و خطر آسیب در آینده
اگرچه رویدادهای آسیب زا ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما اگر شما در گذشته به خاطر وقوع یک رویداد خاص تحت فشار استرس سنگینی قرار گرفته باشید، احتمال اینکه در مواجهه با رویداهای مصیبت ‌بارِ زمان حاضر دچار آسیب شوید بیشتر می‌شود. آسیب دوران کودکی می تواند ناشی از هر چیزی باشد که احساس امنیت کودک را مختل کند، از جمله:
 
محیط ناپایدار یا ناامن
جدایی از پدر و مادر
بیماری جدی
روش های پزشکی آسیب‌زا
آزار جنسی، فیزیکی یا کلامی
مشکلات درسی و رفتاری در مدرسه
خشونت خانگی
بی توجهی
تجربۀ تلخ در دوران کودکی می تواند منجر به یک اثر شدید و طولانی مدت شود. اگر مشکلات دوران کودکی حل نشود، احساس ترس و درماندگی به بزرگسالی منتقل می شود و زمینه را برای آسیب های بیشتر فراهم می کند.
 
با این حال، حتی اگر آسیب‌های روحی شما سال‌ها پیش اتفاق افتاده باشد، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر درد از آن ها کمک بگیرید. یاد بگیرید که به دیگران اعتماد کرده، با آن ها ارتباط برقرار کنید و به این شکل تعادل عاطفی خود را به دست آورید.
 
 
علائم آسیب های عاطفی و روانی
همه ما به طرق مختلف به اتفاقات وحشتناک واکنش نشان می دهیم و طیف وسیعی از واکنش های فیزیکی و احساسی را تجربه می کنیم. هیچ کدام از احساس‌ها، افکار یا پاسخ‌ «درست» یا «نادرست» نیستند، بنابراین واکنش های خود یا دیگران را قضاوت نکنید. پاسخ‌های شما واکنش‌های عادی به رویدادهای غیرعادی هستند.
 
علائم عاطفی و روانی:
شوک، انکار یا ناباوری
گیجی، مشکل در تمرکز
عصبانیت، تحریک پذیری، نوسانات خلقی
اضطراب و ترس
گناه، شرم، سرزنش خود
کناره گیری از دیگران
احساس غم یا ناامیدی
احساس قطع ارتباط یا بی حسی
علائم فیزیکی:
بی خوابی یا کابوس
خستگی
زود به زود مبهوت شدن
مشکل در تمرکز
ضربان قلب تند
سرگیجه و بی قراری
داشتن درد
تنش عضلانی
 
 

روش صحیح شستن نوزاد

 شستن نوزاد، روش صحیح شستن و حمام کردن نوزاد

 
روش صحیح شستن و حمام کردن نوزاد
 
شستن نوزاد تازه متولد شده نکاتی دارد که باید به آن توجه کنید تا کارتان را راحت تر انجام دهید.
 
بدن نوزاد حساس است و جثه کوچکی دارد و همین مسئله مادر را دچار استرس می کند و اگر مادر در هنگام پاک کردن مدفوع، حمام کردن و آب کشی کودک در روشویی نکات لازم را در نظر بگیرد این کار برای او لذت بخش و آسان خواهد بود.
 
در این خصوص شاید مادر خودتان روش هایی را آموزش داده باشد اما بهتر است به نکاتی که در این مقاله بیان شده است نیز توجه فرمایید.
 
هم چنین می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا شما را در این خصوص راهنمایی کند و با مشکلات مراقبت از کودک آشنا شوید و با استفاده از راهکارهای عملی و موثر مشکلات شایع در این دوران را کاهش داده و تنش های آن را کمتر کنید.
 
چه موقع باید نوزاد را به اولین حمام برد؟
سعی کنید برای حمام بردن نوزادتان عجله نداشته باشید، زیرا با این کار ممکن است دمای بدن نوزاد پایین بیاید و او بیمار شود، دست کم تا ۱۲ ساعت بعد از تولد، او را به حمام نبرید.
 
اگر دقت کرده باشید پرستاران بعد از تولد تنها با حوله های گرم و مرطوب، نوزاد را پاک می کنند و دلیل انجام این کار مراقبت از نوزاد می باشد.
 
حمام کردن نوزاد چگونه باید انجام شود؟
مراحل شستن نوزاد تازه متولد شده
یک اسفنج را در آب گرم خیس کنید و به آرامی نوزاد را بشویید، هیچ احتیاجی نیست که هر روز نوزاد را به حمام ببرید بلکه هفته ای ۲ یا ۳ بار کافی می باشد.
از قبل حوله ای را زیر نوزاد قرار دهید تا از سرخوردن و غوطه ور شدن وسایل کودک در آب جلوگیری کنید، زمانی که حمام کودک به اتمام رسید یک حوله خشک داشته باشد تا همه چیز را تمیز نگه دارید، در این شرایط لازم است تمام نکات ایمنی نوزاد و کودک را در رابطه با حمام کردن کودک رعایت نمایید.
در زمان شستن نوزاد دست خود را بر روی پیشانی کودک قرار دهید و مانع ورود هر نوع ماده خارجی به داخل چشمان نوزاد شوید.
برای خشک کردن کودک یک حوله نرم و خشک به همراه داشته باشید.
حوله ای که برای کودکتان تهیه می کنید سعی کنید کلاه دار باشد تا دمای سر او حفظ شود.
از خیس شدن بند ناف نوزاد نترسید بند ناف به طور طبیعی در ۳ هفتگی جدا می شود و در صورتی که بند ناف خیس شد به آرامی آن را با حوله خشک کنید.
حمام کردن نوزاد را می توانید در وان حمام خودتان یا در وان حمام کودک انجام دهید و می توانید وان را پر از اسفنج کنید تا کودک مشغول شود. وانی که برای شستن نوزاد استفاده می کنید به گونه ای باشد تا هم ارتفاع با خودتان باشد تا به پشت کودک آسیبی وارد نشود.
مشاوره کودک - روش تربیت کودک | مشاوره رفتاری کودکان
مشاوره کودک – روش تربیت کودک | مشاوره رفتاری کودکان
مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف
مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف
 
وان شست و شوی نوزاد را تا میزان لازم از آب گرم پر کنید، دمای آب باید بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.
چند مشت آب تا قفسه سینه نوزاد بریزید سعی کنید آب به خود قفسه سینه نوزاد نرسد.
شستن نوزاد را از سر شروع کنید و بعد پاهای او را بشویید این ترتیب باعث می شود تا ترشحات و باکتری ها وارد بدن نوزاد نشود.
برای شستن پشت و باسن نوزاد او را به آرامی بچرخانید و در این موقعیت باید نوزاد روی یک دست شما قرار گیرد تا از هر اتفاقی در حین شستن جلوگیری شود.
به طور معمول پوست نوزاد با مشکلات شایع پوستی مانند خشکی و اگزما همراه می باشد به همین دلیل سعی کنید در هنگام استحمام نوزاد مراقبت های پوستی نوزاد را به درستی انجام دهید.
 
 

ترس از ازدواج در زنان با راه حل های معجزه آسا

 ترس از ازدواج در زنان، همه دلایل به همراه راه حل

 
ترس از ازدواج در بسیاری از زنان دیده می شود، به طور معمول تمامی انسان ها ترس از ازدواج را تجربه می کنند اما این مسئله زمانی به چالش و مشکل تبدیل می شود که زندگی فرد را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد.
 
زنان به خاطر ترس شان از ازدواج فرار می کنند و آن را به تعویق می اندازند. بسیاری از افراد به دلیل توهمات واهی و برخی دیگر به دلیل اختلالات روانی ممکن است دچار ترس از ازدواج شوند.
 
در این شرایط باید از مشاوره متخصص در حوزه خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا در جهت تعدیل تنش های روانی و کنترل ترس از ازدواج، راهکارهای موثری را ارائه دهد.
 
دلایل ترس از ازدواج در زنان
فرد در زمانی که به ترس شدید از ازدواج یا گاموفوبیا دچار می شود تنش و اضطراب بسیاری را تحمل می کند.
 
به طور معمول افراد روابط عاطفی آتشینی برقرار می کنند و با طرف رفتار عاشقانه ای دارند اما زمانی که به طور جدی وارد بحث ازدواج می شوند به یکباره رابطه را قطع می کنند و سعی می کنند از فرد دوری کنند.
 
این اختلال ریشه در تجربیات تلخ و رشد در محیط های پر تنش زناشویی دارد، البته این نوع ترس در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی مواقع شدید و در برخی از مواقع ضعیف است.
 
نکته ای اکه در این جا مهم است و فرد باید به آن توجه کند این است که ازدواج تصمیمی شخصی می باشد و تا حد زیادی به وضعیت فردی و خانوادگی شما بستگی دارد به همین دلیل ممکن است دلایل شما برای تعویق انداختن ازدواج با دیگران متفاوت باشد.
 
بنابراین برای این که خودتان را بهتر بشناسید و با ویژگی های درونی خود آشنا شوید بهتر است از مشاور متخصص کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.
 
شخصیت اجتنابی
زنانی که دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند به دلیل ترس از مسخره شدن و مورد محبت قرار نگرفتن ترجیح می دهند روابط محدودی داشته باشند و از کارهای جدید خودداری می کنند آن ها از ازدواج را رابطه گسترده و جدیدی می بینند و به همین دلیل از آن فرار می کنند.
 
زیرا استرس بسیاری به آن ها وارد می شود یکی از ارکان مهم در ازدواج، بهداشت روانی می باشد که تضمین کننده آرامش و سعادت در زندگی زناشویی می باشد.
 
انتظار برای گزینه های بهتر
برخی از دختران با وجود این که خواستگارهای خوب و مناسبی دارند اما آن ها را رد می کنند و فکر می کنند که ممکن است موردهای ایده آل تری را برای ازدواج پیدا کنند.
 
این یک نوع تفکر وسواسی است و ریشه در کمبود اعتماد به نفس دارد که فرد باید به روانشناس مراجعه کند تا مورد درمان قرار گیرد.
 
زنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در چنین شرایطی رفتار منطقی تری دارند و واقع بینانه به ازدواج و زندگی مشترک نگاه می کنند به همین دلیل سعی می کنند به خوبی موقعیت های مورد نظر را بسنجند.
 
 
ترس از مسئولیت پذیری یا ازدواج
برخی از افراد به خاطر ترس از تعهد و مسئولیت پذیری از ازدواج می ترسند، زیرا در زندگی مشترک مسئولیت پذیری و تعهد اهمیت زیادی دارد.
 
برای افراد راحت طلب که از مسئولیت فراری هستند مسئولیت پذیری دشوار می باشد برای همین از پذیرش مسئولیت می ترسند و نگران هستند که از پس آن برنیایند.
 
در این شرایط کمک گرفتن از روانشناس اهمیت بسیاری دارد و فرد می تواند از این طریق توانمندی خود را برای افزایش مسئولیت پذیری تقویت کند تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج اقدام نماید.
 
 

 

روش های جدید زایمان

 روش های جدید زایمان، انواع و بهترین نوع زایمان کدام است؟

 
مادران از زمانی که باردار می شوند برای دیدن فرزندشان لحظه شماری می کنند و تمایل دارند انواع زایمان را بشناسند و اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند تا بهترین نوع را انتخاب کنند به همین دلیل سوالات بسیاری در مورد زایمان از پزشک می پرسند.
 
در زمان گذشته زایمان تنها به صورت طبیعی انجام می شد اما امروزه با توجه به پیشرفت علم، روش های جدید و گوناگونی برای زایمان وجود دارد که عوارض آن کمتر است و باعث می شود مادر درد کمتری را تحمل کند.
 
مادران باردار باید قبل و بعد از زایمان توسط پزشک به طور کامل مورد معاینه قرار گیرند تا مشکلات موقع زایمان به حداقل برسد و خطری مادر و فرزند را تهدید نکند.
 
هم چنین توجه داشته باشید هر روش زایمان معایب و مزایای خاص خودش را دارد، در این خصوص باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را انتخاب نمایید. در این مقاله روش های مختلفی از زایمان را مورد بررسی قرار می دهیم و اطلاعات جامع و کاملی در مورد زایمان بیان می شود.
 
هم چنین می توانید از مشاور روانشناس و متخصص کمک بگیرید تا آگاهی شما را در مورد مراقبت های روانی بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد افزایش دهد و در این خصوص اطلاعات کاملی داشته باشید.
 
روش های جدید زایمان
کدام زایمان بهتر است؟
به طور کلی زایمان به دو روش صورت می گیرد، زایمان طبیعی و زایمان سزارین.
 
اگر چه در گذشته زایمان طبیعی برای بسیاری از زنان دردناک بود اما امروزه با استفاده از روش های نوین، زایمان طبیعی با سهولت بیشتری انجام می شود و آمار مرگ و میر و بروز خطر جدی در حین آن در بسیاری از کشورها بسیار کاهش یافته است و امر شایعی نمی باشد.
 
اما برخی از زنان از زایمان طبیعی می ترسند و تنها به عمل سزارین فکر می کنند.
 
استفاده از روش هایی مانند زایمان در آب و القای زایمان باعث آسان تر شدن زایمان طبیعی شده است.
 
 
در صورتی که می خواهید میان زایمان طبیعی و سزارین یکی را انتخاب کنید بهتر است آگاهی خود را در مورد انواع زایمان و روش های نوین آن افزایش دهید و بعد با توجه به وضعیت بدنی و تشخیص پزشک تصمیم درستی در این خصوص بگیرید.
 
کمک و مشاوره گرفتن از پزشک در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا برخی از زنان با مشکلاتی رو به رو هستند و توانایی زایمان طبیعی را ندارند در این شرایط بهتر است از عمل سزارین استفاده شود.
 
انجام مراقبت های بهداشتی کافی در طول بارداری به شما کمک می کند تا انتخاب درستی در زمینه زایمان داشته باشید و زایمان را با سهولت پشت سر بگذارید.
 
زایمان طبیعی
صفر تا صد روند زایمان طبیعی
روش های جدید زایمان
امروزه روش های جدیدی برای آسان تر شدن فرایند زایمان و کاهش خطرات آن وجود دارد که باعث می شود بسیاری از زنان از زایمان طبیعی استقبال کنند.
 
 

بهترین سن ازدواج

 سن ازدواج، بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

 
بعضی افراد از روی سن تشخیص می دهند که وقت ازدواج رسیده است و یا نه و این سن نشان دهنده آمادگی فرد برای ازدواج می باشد.
 
این طرز فکر در گذشته بسیار متداول بوده است، اما امروزه مطالعات عمیق و گسترده روانشناختی و روحیات متفاوت انسان های عصر حاضر در این زمینه به نتایج مختلفی رسیده است.
 
بهترین سن ازدواج
 
در واقع سن ازدواج مجموعه ای از نشانه های آمادگی برای ازدواج می باشد اما برای رسیدن به آن نیاز به شناخت و خود آگاهی می باشد و فرد باید به شناخت خود برسد و معیارهای خود را برای ازدواج مشخص کند.
 
در برخی از مواقع افراد در مورد روحیات خود با مشکلاتی رو به رو می شوند که نشات گرفته از عدم آگاهی و شناخت آن ها می باشد.
 
در چنین شرایطی فرد باید به روانشناس و مشاور خانواده مراجعه کند تا با استفاده از راهکارهای موثر بتواند آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد و تصمیم گیری صحیح و درستی داشته باشد.
 
بلوغ هیجانی و اجتماعی مهم تر از سن ازدواج
برای ازدواج کردن تنها بلوغ جنسی در پسران و دختران کافی نمی باشد و فرد باید به بلوغ عاطفی، هیجانی و روانی برسد منظور از بلوغ روانی تغییر نگاه او به زندگی است یعنی نگاه او به زندگی با نگاه یک کودک یا نوجوان به زندگی فرق داشته باشد.
 
خود فرد متوجه این موضوع نمی شود و بیشتر اطرافیان متوجه تغییر رفتار او خواهند شد، از جمله ویژگی ها و مشخصه های بلوغ عاطفی، هیجانی و اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
اعتماد به نفس و عزت نفس دارد.
می تواند تکیه گاه باشد.
می تواند عادت های غلط خود را ترک کرده و قادر به تغییر رفتار و اصلاح آن باشد.
درک بالا دارد و می تواند با تغییرات و مشکلات سازگار شود. و برای حل آن ها تلاش کند.
بتواند به خوبی احساسات و هیجانات خود را کنترل کند.
آینده نگر و هدفمند است.
توانایی مدیریت خود و خانواده را دارد.
مسئولیت پذیر است.
می تواند نیازهای مالی، علمی و بهداشتی خانواده را تامین کند.
توانمند و پخته بوده و به خودباوری رسیده است.
مستقل است یا برای مستقل بودن تلاش می کند.
توانایی درک جنس مخالف و انسان های دیگر را دارد و متعصب و لجباز نیست.
تلاش گر، پر انرژی و دارای خلق متعادل است.
با وجدان و با اخلاق است و به منافع جمع احترام می گذارد و تنها به منافع خود فکر نمی کند.
از چیزی نمی ترسد و برای هر شکست و مشکلی، برنامه دارد.
نمی توان به آسانی تشخیص داد که آیا آن فرد به بلوغ روانی و اجتماعی رسیده است یا نه، در این زمینه مشاوره گرفتن از روانشناس می تواند به فرد بسیار کمک کند تا بهتر خود و شرایطش را بشناسد و زندگی خوبی را برای خود رقم بزند.
 
 

استقلال طلبی در نوجوان | برآورده کردن نیاز به استقلال در نوجوانان

 استقلال طلبی در نوجوان، برآورده کردن نیاز به استقلال در نوجوانان

 
استقلال طلبی در نوجوان یکی از موضوعات مهمی است که ممکن است به چالش و تنش جدی در زندگی تبدیل شود. در سنین نوجوانی افراد نیاز دارند تا هویت شان را پیدا کرده و به عنوان یک بزرگسال شخصیت شان را پیدا کنند. همین مسئله باعث می شود تا به دنبال کشف محیط اطرافشان باشند و از والدین شان فاصله بگیرند.
 
والدینی که در مورد دوران نوجوانی و مسائل مرتبط با آن دوران آگاهی ندارند این مسئله منجر به نگرانی آن ها   می شود.
 
در این شرایط باید آگاهی خود را در مورد ماهیت استقلال طلبی در نوجوانان و نحوه برخورد با آن ها افزایش دهید تا بتوانید بهترین ارتباط را با نوجوانتان داشته باشید و به او کمک کنید این دوره را به بهترین نحوه ممکن پشت سر بگذارد.
 
همچنین می توانید از مشاور روانشناس کمک بگیرید تا در این خصوص به شما کمک کند و عملکردتان بهبود یابد.
 
استقلال طلبی در نوجوان، چرا فرزندان از والدین فاصله می گیرند؟
استقلال طلبی در نوجوان می تواند نگرانی هایی برای والدین به دنبال داشته باشد و این مسئله تنش هایی میان والدین و فرزندانشان به وجود آورد،
 
بسیاری از والدین توقع دارند که نوجوانشان مانند دوران کودکی مطیع آن ها باشند و بیشتر اوقات روز را با پدر و مادر سپری کنند.
 
این در حالی است که دوره نوجوانی یک دوره بسیار مهم می باشد و افراد در این دوران نمی توانند تنها بر اساس انتظارات والدین خود زندگی کنند بلکه آن ها تمایل دارند درک دقیق تری از خود به دست آورند و در واقع به هویت شخصی برسند.
 
نوجوانان تمایل دارند به هویت یابی مستقل برسند و همین امر باعث فاصله گرفتن آن ها از والدین شان می شود و با این رفتار به پدر و مادرشان نشان می دهند که بزرگ شده اند.
 
آن ها در این زمان بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند تا با هم سن و سال خود باشند و به گروه  های مورد علاقه شان بپیوندند، زیرا آن ها احساس می کنند اگر به گروه خاصی تعلق داشته باشند می توانند به شکل گیری هویت آن ها کمک شود.
 
در این دوران اگر والدین با شرایط این چنین رو به رو شوند نباید برای آن ها عجیب باشد زیرا فرزندان در دوران نوجوانی اشتیاقی بسیاری به پیوستن به گروه دوستان دارند.
 
در این شرایط والدین به جای محدود کردن فرزندشان یا نگرانی زیاد، بهتر است نحوه نظارت غیر مستقیم را یاد بگیرند و به این ترتیب نوجوان را به طور نامحسوس در مسیر سالمی قرار دهند.
 
 
زندگی مستقل
زندگی مستقل
استقلال طلبی در نوجوان، نکاتی برای والدین
بر اساس مطالبی که بیان شده است نیاز به استقلال از خانواده در دوران نوجوانی امری طبیعی می باشد و برای رشد روانی اجتماعی فرزندان بسیار ضروری است، در این شرایط آن چیزی که اهمیت دارد چگونگی مدیریت این نیاز، توسط والدین است.
 
در این مقاله نکاتی را بیان می کنیم که به پدر و مادرها کمک می کند تا در برخورد با این موضوع رفتار سالم و مناسبی داشته باشند. در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:
 
در برخورد با استقلال طلبی در نوجوان از واکنش های شدید بپرهیزید
بسیار اهمیت دارد که در این زمان بتوانید واکنش خودتان را به درستی مدیریت کنید و با فرزندتان با صبوری، متانت و آرامش بیشتری برخورد نمایید.
 
والدینی که در برخورد با فرزندانشان که تمایل دارد با دوستانش به بیرون برود و اوقاتی را بیرون از خانه سپری کند واکنش تندی نشان می دهند به طور ناخواسته فرزندانشان را از خود دور می کنند.
 
در حقیقت نوجوانانی که والدین شان این طور رفتار می کنند تمایلات بسیار شدید و غیرواقع بینانه ای در مورد استقلال طلبی آن ها شکل می گیرد و این مسئله اوضاع را دشوارتر می کند.
 
، در این حالت باید والدین روی رفتار و واکنش خودشان کار کنند تا بتوانند خشم، عصبانیت و کنترل گری کمتری نسبت به فرزندشان داشته باشند.
 
 

عوارض سیگار کشیدن | مضرات سیگار بر پوست و سایر اندام ها

 عوارض سیگار کشیدن، مضرات سیگار بر پوست و سایر اندام ها

 
برخی از افراد با وجود این که از عوارض سیگار کشیدن اطلاع دارند و در این خصوص آگاهی آن ها زیاد است اما نمی توانند آن را کنار بگذارند. مصرف سیگار و عوارض آن یکی از مشکلات عمده نسل حاضر شده است.
 
عوارض سیگار کشیدن
 
بر اساس بررسی هایی که در این خصوص انجام شده است مصرف دخانیات باعث شده تا خطر مرگ زودرس افزایش یابد و یکی از عوامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی – عروقی، سرطان ریه، دهان و غیره می باشد.
 
سیگار کشیدن علاوه بر فرد بر روی اطرافیان اثر می گذارد و آسیب هایی به همراه دارد. با این اوصاف چرا این ماده نسبت به سایر مواد رواج بیشتری داشته است؟ چرا افراد به راحتی تن به اعتیاد به این ماده دخانی می دهند؟
 
عوارض سیگار کشیدن
سیگار مانند سایر مواد مخدر و دخانی عوارض و آسیب های بسیاری به همراه دارد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:
 
ترک سیگار
روش های ترک سیگار
عوارض سیگار کشیدن برای قلب
عوارض سیگار کشیدن برای قلب
 
یکی از مشکلات گرایش به سیگار مربوط به قلب می باشد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
تشدید تصلب شرایین ( تنگ شدن عروق)
کاهش کلسترول HDLیا کلسترول خوب بدن
افزایش فشار خون
کاهش خون رسانی
کاهش اکسیژن خون
بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است افرادی که در معرض دود سیگار هستند سیگاری های دسته دوم به حساب می آیند زیرا درگیر برخی از این عوارض می شوند.
 
به همین دلیل فرد سیگاری احتمال خطر قلبی عروقی را علاوه بر خود برای اطرافیان هم ایجاد می کند و آن ها با مشکلاتی رو به رو می شوند.
 
عوارض سیگار کشیدن برای معده
سیگار عوارض بسیاری دارد و مضرات جسمانی آن بی پایان می باشد و بهترین راه درمان این آسیب ها ترک سیگار می باشد. سیگار بعد از قلب بر روی معده اثر می گذارد و باعث به وجود آمدن مشکلات مربوط به معده می شود.
 
 
در این خصوص تحقیقات بسیاری انجام شده است، آسیب هایی که سیگار برای معده به همراه دارد عبارت اند:
 
افزایش اسید معده
کاهش بی کربنات
زخم اثنی عشر
اثر دارو زخم معده را کاهش می دهد.
زخم معده و سرطان معده
مشکلات کبد، کیسه صفرا
بیماری کرون
عوارض سیگار کشیدن
 
عوارض سیگار کشیدن برای سلامت روان
مصرف سیگار بر روی روان فرد اثر می گذارد و تاثیر منفی زیادی برای او به همراه خواهد داشت، مشکلات زیر در نتیجه مصرف سیگار ایجاد می شوند:
 
اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب
مصرف الکل و مواد توهم زا
هر یک از مسائل بیان شده به تنهایی می تواند سلامت روان فرد را با خطراتی رو به رو کند، اگر این مسائل با مصرف سیگار همراه شود شرایط را برای فرد سخت تر و دشوارتر خواهد کرد.
 
توجه داشته باشید افرادی که درگیر مشکل سلامت روانی دارند و در کنار آن سیگار مصرف می کنند. به احتمال زیادی درگیر مشکلات روانی و جسمانی خواهند شد.
 
سیگار از نظر روانی تاثیرات منفی بسیاری زیادی بر روی افراد می گذارد به طوری که بعد از ترک سیگار، احتمال افسردگی برای آن ها به وجود می آید.
 
به همین دلیل پیشنهاد می شود که در این شرایط از متخصص سلامت روان مانند روانشناس با تجربه کمک بگیرید تا راهکارها و آگاهی لازم را در اختیار شما قرار دهند.
 
 

یافتن همسر خوب

 یافتن همسر خوب، راه های پیدا کردن همسر مناسب چیست؟

 
یکی از دغدغه های مهم زندگی هر شخصی یافتن همسر خوب می باشد و ایجاد یک زندگی مشترک ایده آل می باشد.
 
ازدواج یک نوع نیاز طبیعی برای همه انسان ها می باشد و حق دختران و پسران است برای این که زندگی ایده آلی را برای خود تشکیل دهند بتوانند همسر مناسبی برای خود انتخاب نمایند.
 
برای این که فرد ازدواج موفقی داشته باشند باید سعی کند فردی متناسب با خودش انتخاب نماید.
 
برای این که ازدواج موفقی داشته باشید باید ملاک ها و معیارهای مناسبی برای انتخاب همسر در نظر بگیرید و هم چنین ویژگی های مثبت خودتان را افزایش دهید تا شانس یافتن مسر مناسب برای شما افزایش یابد.
 
هم چنین از روانشناس حوزه خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا ابعاد مختلف ازدواج را برای شما بیان کند و آگاهی شما در این زمینه افزایش یابد در این صورت انتخاب بهتری خواهید داشت.
 
آیا برای پیدا کردن همسر باید اول عاشق شد؟
برای انتخاب همسر باید عاقلانه تصمیم بگیرید و سعی کنید با دید باز فکر کنید تا بتوانید تصمیم درستی در این زمینه بگیرید.
 
عاشق شدن قبل از ازدواج مانعی ندارد اما باید با فکر و عقلانی صورت گیرد و فرد با آگاهی و شناخت کافی اقدام کرده و در امر ازدواج عجله نکند.
 
زیرا اگر عشق تان شدید باشد، این عشق چشمتان را کور می کند و به شما اجازه نمی دهد که نقاط ضعف و کاستی های طرف مقابل تان را ببینید و تنها به خاطر عشق و دوست داشتن وارد ازدواج می شوید.
 
در واقع عشق افراطی و بیمارگونه باعث می شود تا تصمیم درستی در این خصوص نگیرید و به خاطر عشق به وجود آمده، تن به ازدواج دهید و در این صورت انتخاب صحیح و منطقی نخواهید داشت.
 
اما سعی کنید که تمام ابعاد ازدواج را بسنجید و رابطه سالمی را تشکیل دهید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.
 
یافتن همسر خوب، راه های پیدا کردن همسر مناسب
پیدا کردن همسر مناسب، کار راحتی نمی باشد اما با استفاده از راهکارهای زیر می توانید انتخاب بهتری داشته باشید:
 
مشخص کردن اولویت ها و ملاک های ازدواج
همه افراد تصویری از فرد ایده آل شان در ذهن خود برای ازدواج دارند اما برای این که آن تصویر مشخص شود و واضح تر باشد لازم است معیارهای خود را بشناسید و  یک لیست از ملاک های خود بنویسید.
 
این لیست به شما کمک می کند تا راحت تر همسر خود را پیدا کنید و افرادی که بر اساس معیارهای شما نیستند را کنار بگذارید هم چنین می توانید در لیست خود تغییراتی انجام دهید.
 
زیرا در برخی از سنین معیارهای شما برای انتخاب همسر تغییر می کند و به مرور زمان متوجه می شوید که معیارهای جدیدی به لیست شما اضاف شده است و معیارهای قبلی بی اهمیت شده اند در این شرایط ممکن است ویژگی ها و موارد دیگر برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد.
 
 
کلیدی ترین نکات انتخاب همسر از نظر روانشناسی
کلیدی ترین نکات انتخاب همسر از نظر روانشناسی
یافتن همسر خوب، افزایش فعالیت های اجتماعی
لازمه ازدواج، برقراری رابطه با دیگران، افزایش فعالیت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی می باشد. شما برای انتخاب همسر مناسب، باید با افراد جدیدی آشنا شوید تا در میان آن ها بتوانید فرد مورد نظر و ایده آل تان را پیدا کنید.
 
سعی کنید در کلاس های جدید ثبت نام کنید و دامنه روابط خود را گسترده تر نمایید و با افراد بیشتری در ارتباط باشید تا بتوانید با شخصیت های متفاوت آشنا شوید و همسر مورد نظر خود را پیدا کنید.
 
برای هر فرد همسر خوب تعریف خاص خودش را دارد، در ابتدا باید انگیزه ازدواج خود را مشخص کنید. به عنوان مثال ممکن است انگیزه شخصی شما از ازدواج کسب آرامش باشد.
 
 

انواع مشکلات خواب و بی خوابی شناساسی شد

 انواع مشکلات خواب و اختلالات بی خوابی شناسایی شد.

 
آیا با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی دارید؟ این علائم می تواند نشان دهنده اختلال خواب باشد، در این مقاله تشخیص این اختلال  و درمان مناسب آن ذکر شده است بنابراین این مقاله را از دست ندهید.
 
اختلال خواب یا مشکل خواب چیست؟
اختلال خواب وضعیتی است که بر توانایی شما برای تجربه خواب با کیفیت تأثیر می گذارد. بسیاری از ما گاهی اوقات با مشکلاتی در خواب مواجه می شویم که به دلیل استرس، مسافرت، بیماری یا سایر وقفه های موقتی در روال عادی زندگی می باشد.
 
با این حال، اگر به طور منظم در خوابیدن مشکل دارید، با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است از اختلال خواب رنج ببرید.
 
اختلالات خواب باعث ایجاد چیزی بیش از خواب آلودگی در طول روز می شود. این اختلال می تواند آسیب جدی به سلامت روان، جسم، خلق و خو، انرژی و توانایی شما برای کنترل استرس بگذارد.
 
نادیده گرفتن مشکلات و اختلالات خواب می تواند منجر به افزایش وزن، تصادفات رانندگی، اختلال در عملکرد شغلی و مشکلات حافظه شود.
 
اگر می‌خواهید احساس خوبی داشته باشید، سالم بمانید و عملکرد خوبی داشته باشید، به خواب کافی نیاز دارید.
 
مشکلات خواب مکرر می تواند خسته کننده باشد و تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. شب‌ها بد می‌خوابید، که باعث می‌شود صبح‌ها احساس خستگی شدید کنید، انرژی شما به سرعت در طول روز تخلیه می‌شود.
 
اما با این که در شب احساس خستگی می کنید، باز هم مشکل خواب دارید، بنابراین چرخه دوباره شروع می شود.
 
اما مجبور نیستید با مشکل خواب زندگی کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای شناسایی علل زمینه ای اختلال خواب، بهبود خواب و در نهایت سلامت و کیفیت زندگی خود انجام دهید.
 
علائم و نشانه های اختلال خواب
همه افراد در برخی اوغات مشکلات خواب را تجربه می کنند، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که مشکل شما جزئی است یا نشانه ای از یک اختلال خواب جدی یا بیماری زمینه ای می باشد؟
 
با بررسی دقیق علائم خود شروع کنید، به دنبال نشانه های آشکار کمبود خواب در طول روز باشید.
 
 
در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟
آیا در بیدار ماندن هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا خواندن مشکل دارید؟
هنگام رانندگی به خواب می روید یا احساس خستگی شدید می کنید؟
در تمرکز مشکل دارید؟
اغلب دیگران به شما می گویند که خسته به نظر می رسید؟
دیر واکنش نشان دهید؟
آیا در کنترل احساسات خود مشکل دارید؟
احساس می کنید تقریباً هر روز باید چرت بزنید؟
آیا به نوشیدنی های کافئین دار نیاز دارید تا بیدار بمانید؟
اگر هر یک از علائم بالا را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب سروکار داشته باشید. هرچه بیشتر پاسخ «بله» را بدهید، احتمال ابتلا به اختلال خواب بیشتر است.
 
 
صفحه قبل 1 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد