x تبلیغات
مشاوره ازدواج

آیا تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی کشنده است؟

 تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی امری ثابت شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیمارانی که از درد مزمن رنج می‌برند و برای شروع و حفظ خواب از گل ممکن است در نهایت خواب را مختل کند.


بسیاری از افراد تصور می کنند که ماری جوانا یا گل باعث خوابیدن می شود. حتی برخی از افراد دقیقاً از آن برای خواب سریع استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات علمی شواهدی را نشان می دهد که خلاف آن را نشان می دهد.

در واقع، بر اساس تحقیقات انجام شده تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی خیلی مشهود است. استفاده و مصرف گل در دوران نوجوانی ممکن است منجر به بی خوابی می شود که می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

بنابراین، گل خواب را القا نمی کند، بلکه به مشکلات خواب کوتاه مدت و طولانی مدت کمک می کند، که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

چگونگی تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی
مشکلات زیادی وجود دارد که مصرف گل برای خواب ایجاد می کند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضطراب
ماری جوانا برای تسکین اضطراب شناخته شده است، اما با افزایش اضطراب، پارانویا، حملات پانیک و روان پریشی در حقیقت باعث کاهش خواب می شود.

بنابراین، اگر گل شما را مضطرب یا پارانوئید کند، احتمالاً این احساس نگرانی یا ترس باعث بی خوابی می شود.


تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی
کاهش حرکت سریع چشم (REM) در خواب
مطالعات نشان می دهد که ماری جوانا حرکات سریع چشم (REM) را در طول خواب کاهش می دهد. REM نشان دهنده عمیق ترین مرحله خواب در بدن شما بوده و زمانی است که شما شروع به رویاپردازی می کنید.

REM یک مرحله حیاتی برای رشد مغز و حافظه می باشد، زیرا مغز اطلاعات به دست آمده در طول روز را ذخیره می کند و در طول چرخه REM در حافظه طولانی مدت ذخیره می کند. اگر از ماری جوانا استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که فقط بخوابید و به این مرحله نرسید.

کاهش REM حتی می تواند مشکلات سلامتی بیشتری برای شما داشته باشد، که در ادامه به این موارد اشاره شده است:

افسردگی |تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی
کمبود REM احتمالاً در دراز مدت باعث افسردگی می شود و فرد کم کم روحیه خود را از دست می دهد و نمی تواند خواب کافی را دریافت کند.

مشکل حافظه از تاثیر ماری جوانا بر بی خوابی
فرآیند حفظ و ثبت حافظه در خواب عمیق انجام می شود. وقتی ذهن شما از این خواب محروم شود، احتمالاً در به خاطر سپردن جزئیات یا رویدادها با مشکل مواجه خواهید شد. حافظه فضایی که مسئول یادگیری است نیز ممکن است تحت تأثیر این بی خوابی قرار گیرد.

چاقی 
زمانی که بدنتان از خواب REM محروم باشد در خطر چاقی هستید. بدن در این مرحله از خواب به دلیل افزایش فعالیت مغز در حالت خواب کالری زیادی می سوزاند. فقدان این فعالیت در خواب سبک ناشی از مصرف ماری جوانا به این معنی است که بدن کالری کمتری می سوزاند.

علائم ترک گل
این احتمال وجود دارد که پس از ترک ماری جوانا با مشکلاتی در به خواب رفتن مواجه شوید. اگر این اتفاق افتاد، باید بدانید که این یک علامت ترک است و نه مدرکی مبنی بر اینکه ماری جوانا به خواب شما کمک می کند، در این شرایط می توانید از مشاور کمک بگیرید
 

سایر علائم ترک مانند اضطراب، عصبی بودن و بی قراری نیز ممکن است پس از ترک پیش بیاید که همه از نشانه ها و علائم ترک گل می باشند.

اگر حتی پس از ترک ماری جوانا دچار کمبود خواب شدید، باید مداخلات زیر را برای خواب بهتر امتحان کنید :

زمان خواب ثابت را رعایت کنید
ساعات خواب منظمی داشته باشید. یک ساعت خواب ثابت به ذهن شما کمک می کند تا هر شب در زمان مشخصی استراحت کنید. همچنین از چرت زدن در طول روز خودداری کنید زیرا ممکن است در خواب شبانه مشکل ایجاد کند.
 
 

روش های پیدا کردن دوستان جدید و ارتباط موثر

 ایجاد دوستی های جدید هرچند ممکن است مشکل به نظر برسد اما اگر موفق به این کار شوید، بسیار خوشایند خواهد بود.


دوستان نقش عمده ای می توانند در زندگی ما داشته باشند.

در واقع ما با دوستانمان زندگی را از پیش می بریم، پستی ها و بلندی های زندگی مان را با آنها در میان می گذاریم حتی دردها و لذت ها را. بدون حضور دوستان، زندگی کیفیت چندانی نخواهد داشت.

با این حال، اینکه چگونه دوست و یا دوستان جدید پیدا کنیم، گاهی مشکل به نظر می رسد. در اینجا ما چند گام را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید دوست و یا دوستان جدیدی پیدا کنیم اما اول از همه انواع دوست را باید بشناسید.

انواع دوستی
در حالت کلی ما سه دسته از دوستان را داریم:

۱) دوستان “سلام-خداحافظ”.
این ها افرادی هستند که در مدرسه، دانشگاه و یا سر کار میبینیم و در واقع محیط کاری و مدرسه و زمینه آن باعث می شود که یک سلام احوالپرسی داشته باشیم.

اما این دوستی در همین حد باقی می ماند و صمیمیتی ایجاد نمی شود. در ابتدای روز که همدیگر را میبینید سلام می دهید و در اخر روز یا حین خروج از محل یک خداحافظی ممکن است داشته باشید.

زمانی که از آن محیط کاری و یا مدرسه دور شوید و ارتباط خود را با این محیط قطع کنید این دوستی شما نیز خاتمه پیدا می کند.

روش های پیدا کردن دوستان جدید و ارتباط موثر

روش های پیدا کردن دوستان جدید و ارتباط موثر

۲) دوستان معمولی و اجتماعی.
دوستانی که در اجتماع و مناسبت های اجتماعی همدیگر را میبینید.

دوستان باشگاهی، دوستان تئاتری و …گهگاه ممکن است با هم بیرن بروید و وقت بگذرانید. با این دوستان تنها موضوعات عمومی و کلی را صحبت می کنید و نه مسائل شخصی.

۳) دوستان واقعی و صمیمی.
افرادی که شما در ارتباط با هر موضوع شخصی، کاری، درسی، عاطفی و .. صحبت کنید. ممکن است هر روز این دوستان را ببینید و یا نه هر از گاهی اما مهم نیست چون دوستی شما قوی تر از اینهاست که با مدتی ندیدن دوستتان، این دوستی از بین برود.

این دوستان کسانی هستند که شما همیشه مطمئن هستید که در صورت نیاز داشتن به آنها، همیشه برای کمک به شما حاضر خواهند بود و شما نیز در موقع نیاز آنها به کمکشان خواهی رفت.

اغلب ما دوست داریم که دوستان معمولی و اجتماعی پیدا کنیم و اگر بتوانیم دوستان صمیمی نیز ایجاد کنیم. اما اغلب در این کار مشکل داریم چرا که ممکن است خجالتی و یا کم رو باشیم، احساس راحتی نکنیم و یا …
 

یافتن دوستان بیشتر و ارتباط موثر
در این مقاله در ادامه ده روش برای یافتن دوستان بیشتر و ارتباط های موثر معرفی کرده ایم:

ترس های درونی خود را تشخیص دهید
قدم اول ایجاد و تقویت یک تصویر ذهنی سالم از آشنا شدن و ملاقات با افراد جدید است. گاها ما آشنا شدن با افراد جدید را کار ترسناکی فرض می کنیم. نگران هستیم که آیا برخورد مناسبی خواهیم داشت یا نه، اینکه فرد مقابل از ما خوشش خواهد آمد یا نه؟

چگونه می توانیم مکالمه را ادامه دهیم و … هر چه بیشتر به این مسائل فکر کنیم ترسمان هم بیشتر می شود. ا

ین حس درونی به مرور به ترس ذهنی تبدیل می شود که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و ما را از ایجاد دوستان جدید دور میکند. حس خجالت از دیگران نتیجه عملی این ترس است. اما بدانید که این ترس ها فقط در ذهن شما هستند و وجود خارجی ندارند.

اگر دقت کنید ۹۰ درصد مردم به حدی مشغولیت های ذهنی دارند و درگیریهای شخصی دارند که دیگر مجالی برای نگرانی در مورد شما ندارند.
 
 

آیا کم خوابی باعث مرگ میشود؟ | تمام عوارض بی خوابی

 کم خوابی باعث مرگ میشود؟ آیا به مدت طولانی بی خوابی را تجربه می کنید؟ آیا شب ها نمی توانید راحت بخوابید؟ در این صورت این مقاله را از دست ندهید.


اگر تا به حال برای مدت طولانی کم خوابی را تجربه کرده اید احتمالا متوجه آسیب های آن شده اید. حتی یک شب بی‌خوابی می‌تواند روز بعد باعث مشکلاتی شود و اگر هفته ها این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند باعث آسیب به شما، روابطتان و کارتان شود.

در حالی که کمبود خواب بدون شک برای شما مضر است، نمی توان دقیق گفت آسیب های آن در چه حدی می باشد. ما می دانیم که بی خوابی می تواند مشکلات سلامتی زیادی را هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت ایجاد کند. اما آیا کم خوابی باعث مرگ می شود؟

کم خوابی باعث مرگ میشود
به گفته پروفسور جان گروگر از دانشگاه ناتینگهام ترنت، مرگ و میر ناشی از کم خوابی احتمالاً فقط به طور غیرمستقیم رخ می دهد. به گفته او هیچ‌کس به تنهایی از کم‌خوابی نمی‌میرد با این حال، کم خوابی خطرات و آسیب های دیگر را افزایش می‌دهد.

در صورت کم‌خوابی احتمال مرگ هنگام رانندگی است، لغزش ها و زمین خوردن ها در هنگام کمبود خواب بیشتر روی می دهد، علاوه بر آن احتمال سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چاقی، خطر خودکشی و غیره نیز با کم خوابی افزایش می یابند.

بی خوابی چیست؟
بی خوابی یک اصطلاح نسبتاً کلی است که به ناتوانی در به خواب رفتن، خواب ماندن یا خواب با کیفیت اشاره دارد. بی خوابی زمانی مزمن می شود که سه شب یا بیشتر در هفته رخ دهد و بیش از سه ماه طول بکشد،.

توجه داشته باشید که تنها زمانی تشخیص بی خوابی انجام می شود که زمان کافی برای خواب و محیط خوب داشته باشید. مثلاً اگر سگ همسایه‌تان ساعت ۵ صبح پارس کند و بیدار شوید دچار بی‌خوابی نیستید.

بسیاری از ما بی خوابی کوتاه مدتی را تجربه می کنیم که می تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد که در نتیجه استرس یا تغییر در برنامه یا محیط ما ایجاد می شود.


کم خوابی
علائم بی خوابی
به غیر از کم خوابی، بی خوابی می تواند علائم زیر را نیز در پی داشته باشد :

احساس خواب آلودگی در طول روز
احساس خستگی شدید
کمبود انرژی
اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری
تاثیر نخوابیدن بر انسان | کم خوابی باعث مرگ میشود
مشکل در تمرکز و توجه
بی خوابی تنها زمانی باعث نگرانی واقعی می شود که مزمن شود در این صورت ممکن است به مرور به دلایلی که در ادامه بیان می کنیم کم خوابی باعث مرگ میشود.

انسان تا چند روز می تواند نخوابد
در واقع، به نظر می رسد که افراد می توانند برای مدت طولانی بدون خواب بمانند.
 

مشهورترین مطالعه در مورد محرومیت از خواب در سال ۱۹۶۴ انجام شود، زمانی که یک پسر ۱۷ ساله به نام رندی گاردنر داوطلبانه ۲۶۴ ساعت (۱۱ روز) بدون خواب ماند. اگرچه او در روز پنجم دچار توهم شده بود اما به نظر می‌رسید که هیچ عارضه‌ی طولانی‌مدتی نداشته و در عرض چند شب بعدی به‌طور طبیعی می‌خوابید.

آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد که مرگ ناشی از کم‌خوابی می تواند روی دهد. در دهه ۱۹۸۰، دانشگاه شیکاگو مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را روی موش‌ها انجام داد و متوجه شد که پس از ۳۲ روز محرومیت از خواب، همه موش‌ها مرده و مرگ را تجربه می کنند.

با این حال به نظر می رسد که مغز مکانیسم دفاعی در برابر بی خوابی طولانی مدت دارد. اگر به اندازه کافی بیدار بمانید مغز دوره های موقت و ناخواسته بیهوشی را تجربه می کند که ممکن است فقط کسری از ثانیه باشد.
 
 

حرف شنویی فرزندان

 اگر فرزندتون به حرفتون گوش نمیده و مجبورید بارها چیزیو ازش بخواید و اخرش تنبیهش کنید و داد بزنید یعنی اشکال تربیتی از شماست.

کودک به خاطر اسیبی که خورده از خودش بدش میاد و ترجیح میده با شما بجنگه و اخرش هم تنبیه بشه. بسیاری از پدر مادرها تربیت رو با فرماندهی و زورگویی اشتباه میگیرند. این نگاه غلطه اشتباهه ویرانگره.
در موارد جزیی که مشکل سلامتی و خطر جسمی برای کودکانمون ایجاد نمیشه بگذارید همیشه بچه ها تصمیم گیرنده زندگیشون باشن، انتخاب غذا، خرید غذا از بیرون، جای نشستن، انتخاب لباس و،،، ما با این کار سه چیز رو به کودکمون یاد میدیم:

یک تو خوبی و حرف و کارت درسته
نظر و عقیده تو خوب و محترمه و با ارزش

وقتی ما در موارد جزیی و کم اهمیت به حرف کودکمون گوش میدیم اونها در مسائل مهم با ما مشورت میکنن و به ما توجه میکنن.



این احساس ازادی و راحتی به کودکانمون استقلال میده فرصت رشد و انتخاب میده اشتباه هم بکنن ازش یاد میگیرن و می اموزند زندگی لج و لجبازی نیست.
 

روزی که من دو دفعه به خواسته های کوچک فرزندم گوش بدم حتی اگر اشتباه باشه احتمال انکه او کم کم توجهی به حرفای من بکنه و من بتونم اونو براه بیارم به مراتب خیلی بهتر از لجبازیه.
دادن پاداش: تشویق باعث رشد اعمال نیک و حرکت به سوی ترقِّی می شود. ما باید کار خوب را با لذت در ذهن کودک گره بزنیم. این لذت شامل کتاب خوان شدن کودک، درس خواندن، تمیز کردن اتاق، مسواک زدن، اموزش صحیح دستشویی رفتن، و دیگر روش تربیتی کودک می باشد.
دادن پاداش به این شکل میباشد که برای کار خوب کودک پاداشی در نظر گرفتن می باشد. این پاداش می تواند از گرفتن برچسب و استیکر، تا رفتن به شهر بازی یا خرید اسباب بازی باشد. در ابتدا هر بار کودک بعد از انجام کار خوب پاداش دریافت می کند. به مرور که کار خوب نهادینه شد دادن پاداش یک بار در میان، دوبار در میان و در اخر به صورت تصادفی است. اینجاست که انجام ان کار در ذهن کودک برای تمام عمر با لذت گره خورده است
 
 

اختلال هویت جنسی

 منظور از هویت جنسی (احساس درونی مرد بودن یا زن بودن) است. پسری که هویت مردانه دارد، لباس پسرانه می پوشد و رفتارهایش پسرانه و مردانه، است و دوست دارد با پسرها معاشرت و بازی کند و اگر او را به اسم دختر صدا کنند، شدیداً به او بر می خورد و ناراحت می شود و با عصبانیت می گوید: من پسرم نه دختر (امین زاده، ۱۳۸۹). دختری که هویت زنانه را پذیرفته است، لباس و ظاهر زنانه و دخترانه دارد، با دخترها معاشرت می کند و بازی های دخترانه انجام می دهد.


در اختلال هویت جنسی، احساس مردانگی در پسران و احساس زنانگی در دختران شکل نمی گیرد و کودکان به صورت مداوم و شدید، تمایل به اتخاذ وضعیت و نقش جنس مخالف را دارند. این کودکان شدیداً از جنسیت خود ناراضی اند و به صورت گفتاری و کلامی، اصرار و پافشاری می کنند که به جنس مخالف تعلق دارند و هم به صورت غیرکلامی و رفتاری، رفتارهای جنس مخالف را از خود نشان می دهند. این اختلال در پسرها بیش تر گزارش شده است. نسبت ابتلا پسران به دختران از ۶ به ۱ تا ۳۰ به ۱ گزارش شده است.

علل اختلال هویت جنسی چیست؟

علاوه بر تأثیر هورمون های جنسی مردانه (تستوسترون) و زنانه (استروژن و پروژسترون) بر هویت جنسی کودکان، مزاج کودک، نگرش ها و ویژگی های والدین نیز در آن مؤثر است. والدینی که در انتظار فرزند دختری بوده اند و به صورت ناخواسته صاحب فرزند پسر شده اند، ممکن است از نظر ذهنی و روانی نتوانند با این مسئله کنار بیایند و دانسته یا ندانسته، پسر خود را به سوی زنانگی سوق دهند. موی سر او را دخترانه آرایش کنند، لباس های دخترانه به او بپوشانند، عروسک و اسباب بازی های دخترانه برای او فراهم کنند.
قطعاً چنین پسری با شکل و شمایل دخترانه، مورد تمسخر پسرهای هم سن و سال خود قرار می گیرد و از جمع آن ها طرد می شود. در چنین وضعیتی، شخصیت و هویت مردانه، در ذهن این کودک تخریب و ویران می شود و به تدریج به سمت جنس مخالف گرایش پیدا می کند و احتمال تشکیل هویت زنانه در وجود او بیش تر می شود.



در مقابل والدینی که دوست داشته اند صاحب فرزند پسر شوند، ولی دختردار شده اند، ممکن است نتوانند این خواسته شان را فراموش کنند. آن ها دخترشان را به شکل پسر در می آورند. موهای او را پسرانه کوتاه می کنند، لباس های پسرانه به او می پوشانند، اسباب بازی های پسرانه برای او می خرند. این دختر، خواهی نخواهی وارد جمع های پسرانه می شود و بازی های خشن پسرانه مثل تفنگ بازی، دزد و پلیس و فوتبال انجام می دهد. مسئله، زمانی بغرنج تر می شود که رفتارهای پسرانه و مردانه ی این دختر مورد تأیید و تشویق والدین قرار می گیرد و او به این نتیجه می رسد که پسرها بیش تر مورد محبت، علاقه و توجه هستند و اگر او پسر می شد او را بیش تر دوست می داشتند و این مسئله، هویت زنانه را در ذهن او نابود می کند و او را به سمت هویت مردانه سوق می دهد  (امین زاده، ۱۳۸۹).

هم چنین، کیفیت روابط مادر و کودک در نخستین سال های زندگی، در برقراری هویت جنسی اهمیت فوق العاده ای دارد. در خلال این دوره مادرها به طور طبیعی کودکان خود را از هویت جنسی شان آگاه می کنند و همین سبب می شود که آن ها به جنسیت خود افتخار کنند. مشکلات هویت جنسی ممکن است بر اثر مرگ پدر یا مادر، غیبت طولانی مادر، سفرهای طولانی و شغلی پدر، طلاق و جدایی والدین، افسردگی یا بیماری های شدید روانی یکی از والدین که علی رغم حضور فیزکی، حضور عاطفی در خانواده ندارند، به وجود آید.

کودکانی که اختلال هویت جنسی دارند چه خصوصیاتی دارند؟
 

کودکانی که اختلال جنسی دارند، شدیداً از جنسیت خود ناراضی و ناراحت اند. این کودکان با جنس مقابل همانند سازی می کنند و ترجیح می دهند با جنس مقابل خود هم بازی شوند و بازی های جنس مقابل را انجام دهند. پسرها ترجیح می دهند لباس دخترانه بپوشند و ظاهر خود را دخترانه و موهای خود را بلند کنند. دخترها هم اصرار دارند که لباس پسرانه بپوشند و موهای خود را کوتاه کنند. این دخترها از لباس های زنانه بیزار و متنفرند. در موارد شدید اختلال هویت جنسی کودکان، پسرها طبق معیارهای فرهنگ خود از هر دختری زن صفت تر و دخترها از هر پسری مرد صفت تر هستند.

دختران مبتلا به این اختلال، معمولاً دوستان و هم بازی های پسر دارند و علاقه ی شدیدی به ورزش ها و بازی های خشن پسرانه مثل تفنگ بازی و بازی دزد و پلیس دارند. این دخترها علاقه ای به عروسک بازی یا خاله بازی ندارند ( مگر این که در آن نقش پدر یا فرد مذکر دیگری را به عهده بگیرند). آن ها ممکن است از ادرار کردن در وضعیت نشسته خودداری و ادعا کنند که آلت مردانه دارند یا در آینده پیدا خواهند کرد. این دختران علاقه ای به داشتن پستان و قاعده شدن (پریود) نشان نمی دهند و تأکید دارند که وقتی بزرگ شدند مرد خواهند شد (یعنی واقعاً به صورت یک مرد در خواهند آمد نه این که نقش یک مرد را داشته باشند).
 
 

۱۱ اثرات مثبت طلاق برای کودکان | نکاتی برای کمک به فرزندان

 اثرات مثبت طلاق برای کودکان نکته ای است که معمولا به آن توجه نمی شود. بسیاری از ما از طریق تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی یا اخبار از ناخوشایندی طلاق آگاه هستیم.


علاوه بر این دوستان، اقوام و همکارانی داریم که طلاق های سختی را پشت سر گذاشته اند. در نتیجه، تصور اینکه چه زمانی طلاق برای کودکان مفید است، ممکن است دشوار باشد.

به شرطی که هر دو والدین در طول رویدادی که در نهایت زندگی خود و فرزندشان را تغییر می‌دهد، واقعاً گام بردارند و حمایت لازم را از فرزندان خود ارائه کنند، طلاق آسیب کم تری را به همراه دارد.

اثرات مثبت طلاق برای کودکان و نقش مشاور
البته توجه داشته باشید که طلاق همیشه برای کودک « بد» می باشد و آسیب هایی را به همراه دارد. اما اگر طلاق درست صورت بگیرد و طرفین به کودک اهمیت بدهند می توانند اثرات مثبت طلاق برای کودکان را به همراه داشته باشد بنابراین حتما پس از طلاق با مشاور صحبت کنید تا کودک خود را در بهترین شرایط بزرگ کنید.

آنچه مهم‌تر از همه به یاد داشته باشید این است که همیشه نمی‌توان فرزندان را در خانواده‌ای با دو والد شاد بزرگ کرد.

وقتی والدین نمی توانند به موارد فوق دست یابند، فرزندانشان بهتر است به جای زندگی با دو بزرگسال ناراضی زیر یک سقف، با دو والدین شاد در دو خانواده جداگانه زندگی کنند. طلاق در این شرایط می تواند برای کودکان مفید باشد.

۱. حذف سوء استفاده
متأسفانه والدین می توانند از یکدیگر و همچنین فرزندان خود سوء استفاده کنند. بدیهی است که حذف کودکان از چنین محیط های سمی از چندین جهت برای آن ها مفید است.

۲. از بین رفتن تنش | اثرات مثبت طلاق برای کودکان 
وقتی تنش در محیط خانه از بین می رود، بچه ها آرام تر می شوند. رفتارهای کودکان اغلب با سطح تنش در فضای خانه‌ منطبق است. هنگامی که طلاق جدایی رخ می دهد، شدت تنش در محیط محو می شود و رفتارهای کودکان آرام تر می شود.

۳. انعطاف پذیرتر و سازگارتر
فرزندان طلاق باید راهبردهای مقابله‌ای را ایجاد کنند که همسالان شان تا سال‌ها بعد با آن‌ها مواجه نمی‌شوند. علاوه بر این، فرزندان والدین مطلقه با شرایط مختلف سبک زندگی سازگارتر می شوند. آن ها با موفقیت و به طور منظم بین خانه مادر و خانه پدر جابه جا می شوند.

۴. همدلی
تغییری که طلاق در خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که برخی از فرزندان والدین مطلقه نسبت به مشکلات دیگران دلسوزی بیشتری داشته باشند. وقتی همسالانشان مشکلات خانوادگی دارند، فرزندان والدین طلاق گرفته می توانند با آن مشکلات ارتباط برقرار کنند.

با دیدن طلاق والدین خود، بسیاری از کودکان از تجربیات آن ها استفاده می کنند و آن را در موقعیت های دیگر به کار می برند. بنابراین، به عنوان مثال، اگر ببینند که یکی از دوستان خود دچار مشکل شده است، اغلب به او کمک می کنند. بنابراین شخصیت حمایت کننده پیدا می کنند.

۵. خودکفایی
یکی از مهم ترین اثرات مثبت طلاق برای کودکان خودکفایی می باشد. زیرا هر دو والد مطلقه اغلب پس از جدایی به طور تمام وقت کار می کنند تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند. در چنین شرایطی، کودکان بیشتر به خود متکی می شوند. بسیاری از کودکان طلاق اغلب از مدرسه یا فعالیت های بعد از مدرسه به خانه باز می گردند قبل از اینکه والدینشان از سر کار برگردند.

آن‌ها یاد می‌گیرند که «از خود دفاع کنند». اغلب، آن ها شروع به انجام کارهای خانه می کنند، وعده های غذایی خود را درست می کنند.

۶. والدین مطلقه به فرزندان خود الگو می‌دهند که آن ها شایسته داشتن یک رابطه مناسب هستند
در این صورت طلاق به فرزندان نشان می‌دهند که به ازدواج ناسالم یا ناخوشایند رضایت ندهند. پس از طلاق، در نهایت والدین مطلقه روابط جدیدی را آغاز می کنند. در نتیجه، کودکان شاهد خوشحالی والدین خود هستند که فرصت‌های الگوسازی عالی را برای کودکان فراهم می‌کنند.

۷. رابطه بهتر والدین با فرزند
با حضانت مشترک، فرزندان والدین مطلقه این فرصت را دارند که هر یک از والدین را به عنوان یک والد کامل و مطمئن تجربه کنند. در خانواده هایی که طلاق ندارند، بسیاری از والدین فقط «حضور» هستند اما تعامل معناداری با فرزندان خود ندارند. هنگامی که هر دو والد با هم هستند، یکی از آن ها اکثر وظایف تربیتی یا تربیتی را بر عهده می گیرد.

پس از وقوع طلاق، زمانی که فرزندان ملاقات و اشتراک زمانی خود را با والدین مربوطه خود تجربه می کنند، هر یک از والدین کاملاً روی آن ها تمرکز می کنند. آن‌ها این فرصت را دارند که در سطح عمیق‌تری نسبت به همسالان خود که طلاق نگرفته‌اند، درباره والدین خود بیاموزند، زیرا زمان زیادی را با هر فرد والدینی می‌گذرانند.

۸. ازدواج ایده آل نیست
با مشاهده تأثیرات طلاق بر والدین و سبک زندگی آن ها، فرزندان والدین مطلقه درک بالایی در مورد اهمیت پایداری ازدواج دارند و احتمالاً اهمیت بیشتری برای آن قائل هستند، این اثرات مثبت طلاق برای کودکان به آن ها یاد می دهد تا بتوانند درست تصمیم بگیرند و درک کنند که رابطه مشکلاتی می تواند وجود داشته باشد.


اثرات مثبت طلاق برای فرزندان
۹. روابط نزدیک تر با خواهر و برادرشان |فواید طلاق برای فرزندان
بچه های طلاق اغلب رابطه شان با خواهر و برادرشان قوی تر می شود. هیچ کس بهتر از خواهر و برادرش نمی داند که هنگام طلاق والدینشان چه می گذرند.
 
 

بی خوابی از علائم تا درمان قطعی بدون عوارض

 کم خوابی خلق و خو و حافظه ی شما را تحت تاثیر قراردهد و از سویی بی خوابی می تواند زندگی شما را نابود کرده و حتی در مواردی سبب کشته شدن فرد شود.


در جامعه ما، وسوسه و حتی فشار زیادی برای کم کردن خواب وجود دارد. در واقع، یک تصور غلط واقعی وجود دارد که محرومیت از خواب نوعی حرکت قهرمانانه محسوب می شود، نشانه ای از اینکه چقدر سخت کار می کنید، چقدر زود می توانید از خواب بیدار شوید، چقدر به خواب کی نیاز دارید، چقدر فعال، اجتماعی و پرمشغله هستید.اما خواب کافی فقط یک پاداش راحت پس از یک روز طولانی و مطمئناً نشانه تنبلی یا ضعف نیست. خواب کافی که برای بزرگسالان حداقل هفت ساعت تعریف می شود یک محرک برای سیستم فیزیولوژیکی بدن انسان است.

هنگامی که ما کم خواب می شویم (بیش از یک سوم بزرگسالان دچار کمبود خواب هستند) سلامت و تندرستی ما به روش های بی شماری از جهت ذهنی، جسمی و عاطفی آسیب می بیند.

برای اینکه از نظر فنی کم خواب در نظر گرفته شوید، نیازی نیست که تمام شب را بیدار باشید در واقع، ممکن است حتی متوجه نشوید که به اندازه کافی نمی خوابید، زیرا ممکن است احساس خستگی خاصی نداشته باشید.

علائم کم‌خوابی زیادی وجود دارد که فراتر از خمیازه کشیدن، تکان دادن سر پشت میز کار یا سختی در باز نگه داشتن چشم ها است.

نشانه های کم خوابی
بد خلق هستی
خواب و سلامت عاطفی عمیقاً به هم مرتبط هستند، بر اساس آمار دانشکده پزشکی هاروارد، بیماران مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر احتمال دارد بی خوابی مزمن را تجربه کنند. حتی از دست دادن خواب کوتاه مدت و جزئی می تواند بر خلق و خو، دیدگاه و کیفیت مهم ترین روابط ما تأثیر منفی بگذارد.

اگر کم خواب هستید، در برابر بدخلقی، تحریک‌پذیری و چالش‌های مقابله با استرس آسیب‌پذیرتر هستید. کمبود خواب و استرس نیز می تواند یک چرخه بد ایجاد کند.

کاهش عملکرد
کمبود خواب مزمن می‌تواند بر شماتوانایی‌های ما برای استدلال، تمرکز، و حتی یافتن کلمات مناسب برای توصیف چیزهای ساده تأثیر منفی بگذارد. در واقع، تخمین زده می‌شود که بی‌خوابی به تنهایی سالانه ۴۱۱ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

اغلب ما معتقدیم که تا دیروقت بیدار ماندن و پروژه های کاری را به پایان رساندن یا برای ارائه ها آماده شدن کاملا ضروری است. اما، به نظر می رسد، توقف کار به موقع برای پایان دادن به کار و داشتن یک خواب خوب، عموماً بهترین راه برای بهبود بهره وری و عملکرد کلی است.

کافئین قدرت شناختی را تا نیم ساعت افزایش می‌دهد، اما خواب اطلاعات اخیر بدردنخوری را که آموخته‌اید از بین می‌برد و آن ها را بایگانی می‌کند تا بتوانید به طور موثرتری اطلاعات جدید را دریافت کنید.

نوسان خلقی
در سال ۲۰۰۴، یک مطالعه طولانی مدت در ویسکانسین نشان داد که افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. این گروه کاهش سطح هورمون سرکوب کننده اشتها لپتین، همراه با افزایش سطح هورمون تحریک گرسنگی را نشان می دهد. زمانی که بیش از حد خسته هستیم، به سراغ میان وعده‌های بیشتری می‌رویم.اخیراً، محققان ارتباط قوی بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را شناسایی کرده اند، یک اختلال متابولیک که اغلب با پرخوری و چاقی ایجاد می شود.

کدر شدن پوست
چشم‌های قرمز، پف‌کرده، حلقه‌های تیره زیر چشم و گوشه‌های رو به پایین دهان، همگی در افراد کم‌خواب به‌راحتی قابل شناسایی هستند. لورن هیل می‌گوید: «مردم معمولاً می‌توانند تشخیص دهند که شب سختی داشته‌اید یا خیر. حتی مقادیر کم کم خوابی بر ظاهر شما تأثیر می گذارد، خواب کافی و با کیفیت باید رکن هر روال مراقبت از پوست باشد.»

آسیب به عواطف و قضاوت ها
زمانی که افراد کم خواب هستند، ناحیه ای از مغز که با پردازش عاطفی درگیر است، یعنی قشر پیش پیشانی، اساساً به خواب می رود و شواهدی وجود دارد که خواب‌آلودگی باعث می‌شود افراد منطق خود را از دست بدهند.


درمان بی خوابی
در طول روز دچار خواب آلودگی می شوید. این یکی از نشانه‌های کمبود خواب است که ممکن است نسبتاً واضح به نظر برسد،علائم آن می تواند بیش تر از خمیازه کشیدن هر پنج دقیقه یا نیاز به قهوه خود باشد. بیش از ۳۰ درصد آمریکایی ها به طور مزمن دچار کم خوابی می شوند که با عواقب بالقوه کشنده ای همراه است.
۷٫ میل جنسی شما در حال کاهش است.
خستگی می تواند عامل مهمی در رابطه با عدم تمایل شما به رابطه جنسی باشد. طبق گفته کلینیک مایو، زنانی که درگیر مراقبت از کودکان و والدین سالخورده هستند، اغلب گزارش می‌دهند که در پایان روز بیش از حد خسته هستند و علاقه ای به رابطه جنسی ندارند.
 
 

۱۶ علائم فیزیکی و روانی استرس

 علائم فیزیکی و روانی استرس می تواند اثرات جسمی و شناختی زیادی را به همراه داشته باشد. در اینجا ۱۵ نشانه و علائم فیزیکی و روانی استرس ذکر شده است که می تواند در تشخیص استرس به عنوان یک بیماری به شما کمک کند.


علائم فیزیکی و روانی استرس
۱٫سردرد زیاد
آیا تمام روز سردرد دارید؟ سردرد ممکن است ناشی از میگرن یا استرس باشد. استرس می تواند باعث درد بدن به شکل تنش عضلانی شود که منجر به سردرد و کمردرد می گردد.

از آنجایی که عضلات گردن و پوست سر در هنگام استرس منقبض می شوند، ممکن است دچار سردرد شوید. به همین دلیل است که استرس یکی از رایج ترین محرک های سردرد و میگرن است.

برای درمان سردرد بهتر است به یاد داشته باشید که به اندازه کافی آب مصرف کنید. نوشیدن آب کافی در مواقع استرس بسیار مهم است. کم آبی بدن نیز می‌تواند باعث سردرد شود، پس به خودتان لطف کنید آب کافی مصرف کنید.

۲٫مشکلات گوارشی
گوازش ممکن است یکی از اولین مکان هایی باشد که علائم استرس یا اضطراب را تجربه می کند. در طول دوره های استرس زا، بدن سیستم عصبی سمپاتیک را افزایش داده و همچنین سیستم گوارشی را کند می کند، بنابراین در این دوره از خون کافی برای هضم استفاده نمی کنید.

در عوض، بدن شما انرژی خود را به عضلات و قلب هدایت می کند تا پاسخ جنگ یا گریز (پاسخ به استرس) را ایجاد کند. کندتر بودن سیستم گوارشی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند افزایش اسید معده شود که می تواند منجر به سوزش سر دل، حالت تهوع و نفخ شود.

۳٫کم خوابی
۴۳ درصد از بزرگسالان در آمریکا گزارش کرده اند که به دلیل استرس، خواب ضعیفی دارند. استرس بیش از حد می تواند کیفیت و برنامه خواب شما را خراب کند و چرخه خواب ناسالم را به حرکت درآورد.

خواب ضعیف می تواند منجر به مشکلات سلامت روانی و جسمی شود که به نوبه خود می تواند باعث استرس در زندگی روزمره و خواب ضعیف در شب شود.

دلیل اصلی کم خوابی مشکل این است که هورمون‌های مسئول استرس، هورمون‌های برانگیختگی هستند: این هورمون‌ها از نظر بیولوژیکی طراحی شده‌اند تا شما را بیدار نگه دارند و سیستم عصبی‌تان را در حالت جنگ یا گریز نگه دارند.

اگر سیستم عصبی شما قادر به آرام شدن نباشد و بدن و ذهن نتوانند به حالت استراحت برگردند، احتمالاً در خوابیدن با مشکل مواجه خواهید شد.
 

علاوه بر این، استرس در طول روز نیز ممکن است باعث رویاهای عجیب و غریب یا مضطرب شود. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید ایجاد عادات سالم برای بهداشت خواب داشته باشید.


علائم فیزیکی و روانی استرس
۵٫ عرق کردن از علائم فیزیکی و روانی استرس
عرق کردن طبیعی و سالم است، به خصوص اگر تحت فشار هستید، اما تعریق بیش از حد استرس در مجموع جانور دیگری است.

هنگامی که انسان‌ها موقعیتی استرس‌زا را تجربه می‌کنند، مدولای آدرنال (ناحیه‌ای در مغز) هورمون آدرنالین ترشح می‌کند که بدن را برای واکنش پرواز یا مبارزه آماده می‌کند. این کار ضربان قلب، تعریق، فشار خون و تعداد تنفس را افزایش می دهد.

همانطور که بدن به احساساتی مانند اضطراب یا استرس واکنش نشان می دهد، عرق را از غدد آپوکرین واقع در زیر بغل، کشاله ران و روی پوست سر آزاد می کند.
 
 

تمام علائم افسردگی در نوجوانان دختر که باید بدانید

 علائم افسردگی در نوجوانان دختر بسیار مهم می باشد زیرا احتمال ابتلای دختران نوجوان به اختلالات خلقی مانند افسردگی دو برابر بیشتر از پسران نوجوان است.


دلیل این امر ممکن است به روند تکاملی و اینکه چگونه دختران و پسران به طور متفاوتی در ارتباط با محرک های عاطفی قرار می گیرند، مربوط باشد.

شکی نیست دختران از نظر عاطفی سریع‌تر از پسران بالغ می‌شوند و از نظر بیولوژیکی برای پرورش نوزادان و کودکان آماده می گردند، در حالی که پسران از نظر بیولوژیکی برای ادامه نسل خود و تمایل به محافظت از خانواده تلاش می‌کنند.

این مزیت تکاملی ممکن است در دنیای مدرن که در آن نوجوانان حدود شش سال یا بیشتر را در نوعی برزخ سپری می‌کنند (هنوز آنقدر بزرگ نشده‌ که با آن ها به عنوان بزرگسالان رفتار شود و بزرگ تر از از آن‌ است که بتوان با او به عنوان کودک رفتار کرد) کمی آسیب ببیند و دچار افسردگی یا اضطراب شوند.

دلیل این مشکل هر چه که باشد، سال های نوجوانی زمینه مناسبی برای ایجاد افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان است بنابراین باید راه های درمان پیشگیری و علائم افسردگی در نوجوانان دختر را بدانید.

 
نشانه ها و علائم افسردگی در نوجوانان دختر
یکی از نشانه های دختر افسرده، کناره گیری است. نوجوان افسرده شروع به حذف خود از فعالیت‌ها، محیط‌ها و رویدادهای اجتماعی می‌کند که قبلاً با شادی در آن ها شرکت می کرده است.

علاوه بر این از علائم افسردگی در نوجوانان دختر می توان به افت نمرات در کارنامه درسی او اشاره کرد. نشانه های بارز و اساسی دیگر افسردگی در نوجوان دختر شامل موارد زیر می باشد:

خیلی بیشتر از حد معمول یا خیلی کمتر از حد معمول می خوابد
عادات غذایی خود را به شدت تغییر دهد ( پرخوری یا کم خوری)
عزت نفس پایین از نشانه های بارز علائم افسردگی در نوجوانان دختر می باشد.
نادیده گرفتن سلامت جسمانی
عصبانی شدن بر سر مسائل کوچک
نمی خواهند در مورد آینده بحث کنند
اعتیاد به گوشی های هوشمند یا رسانه های اجتماعی
مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم گیری
از کمبود انرژی یا عدم علاقه به فعالیت ها شکایت می کند
روی افکار یا اعمال خودکشی متمرکز است
سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند در برخی از موارد شدید علائم افسردگی در نوجوانان دختر باشد.
شدت علائم افسردگی در نوجوانان دختر می تواند متفاوت باشد و نوجوان می تواند روزهای خوب و بد داشته باشد. گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین علائم افسردگی در نوجوانان دختر و تغییراتی که در دوران نوجوانی تجربه می کنید دشوار است، اما مهم است که با نوجوان خود صحبت کنید و دقیقاً احساس آن ها را درک کنید.

این کار نه تنها به درک خلق و خوی آن ها کمک می کند، بلکه با صحبت کردن با شخصی که به آن ها اعتماد دارند، احساس آرامش می کنند.

والدین باید بدانند که دو نوع افسردگی وجود دارد که باید علائم افسردگی در نوجوانان دختر را بدانند:

اختلال افسردگی اساسی که بارز ترین نوع افسردگی است و می‌تواند فرد مبتلا را ماه‌ها در ناامیدی عمیق غرق کند به طوری که فرد حتی نتواند از تخت خواب خود فاصله بگیرد و کارهای همیشگی خود را انجام دهد.
اختلال دیس تایمیک، که افسردگی است که با شدت کمتری بروز می کند اما می تواند سال ها ادامه داشته باشد. علاوه بر افسردگی، دختران نوجوان اغلب با اضطراب نیز مواجه هستند.

علائم افسردگی در نوجوانان دختر
 

چرا دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان افسردگی را تجربه می کنند؟
دختران از نظر شناخت عاطفی بهتر و سریعتر از پسرها به بلوغ می رسند و این طبیعت حساس آن هاست که آن ها را در برابر افسردگی و اضطراب آسیب پذیرتر می کند. در ادامه علائمی آورده شده است که باعث افسردگی دختران می شود و آن ها را بیش تر از پسران در برابر افسردگی در سنین نوجوانی حساس می سازد:

۱. تفاوت های هورمونی
دختران نوجوان زود به بلوغ می رسند، تغییرات هورمونی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را برای برخی از دختران افزایش دهد، با این حال، نوسانات خلقی موقت مربوط به بلوغ طبیعی است. با این حال، این تغییرات به تنهایی باعث افسردگی نمی شود.

تغییرات بدن، بزرگ شدن سینه ها در دوران نوجوانی، اضافه وزن و مشکلات دیگر باعث می شود که نوجوان حساس تر شود و بیش تر در معرض افسردگی قرار بگیرد.
 

۲. تفاوت در اجتماعی شدن
به دختران آموزش داده می شود که نسبت به عقاید دیگران حساس تر باشند.

۳. رویدادهای استرس زا زندگی
شواهد حاکی از آن است که زنان در طول زندگی خود ممکن است رویدادهای استرس زاتری را تجربه کنند و نسبت به آن ها حساسیت بیشتری نسبت به پسران داشته باشند.

۴. قدرت نابرابر
فشار تحصیلی و انتظارات تحصیلی برای زنان بیشتر است و جامعه انتظارات بیش تری از آن ها دارد. در همه جای جهان زنان برای رسیدن به مقام مشابه مردان باید بیش تر از آن ها تلاش کنند. نوجوانان نیز این امر را در مدرسه و در خانه بخصوص در صورت حضور برادر بزرگ تر درک می کنند.
 
 

توقف انگشت مکیدن در کودکان

 ترک انگشت مکیدن به عنوان یک عادت می تواند کار سختی برای کودکان باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه به کودک کمک کنید تا انگشت مکیدن خود را کنار بگذارد. انگشت مکیدن یک عادت متداول در میان کودکان است. گاهی اوقات شما ممکن است بگویید “بسه دیگه، خسته شدم” ما اینجا به شما کمک می کنیم که بدایند چگونه کودک خود را به ترک این عادت تشویق کنید.


کودکان به صورت طبیعی بازتاب‌های گونه و مکیدن را دارا هستند که منجر می‌شود آنها انگشت خود را در دهان فرو ببرند گاهی حتی این اتفاق قبل از تولد رخ می‌دهد. از آنجایی که مکیدن انگشت در کودکان به آنها احساس ایمنی می دهد این حالت را به صورت عادت در می آورند و هر زمان که نیاز به آرامش دارند و هنگام به خواب رفتن این کار را انجام می دهند.

بسیاری از کودکان خودشان مکیدن انگشت را کنار می‌گذارند، حدود ۲ تا ۴ سالگی. اما برای کودکان بزرگتر که مکیدن انگشت را در دوران دبستان ادامه می دهند فشار همسالان در مدرسه معمولاً این عادت را پایان خواهد داد. به یاد داشته باشید کودکی که عادت مکیدن انگشت را کنار گذاشته است ممکن است گاهی اوقات به این حالت بازگردد مخصوصا زمانی که دچار استرس و اضطراب می شود.

عادت انگشت مکیدن تا زمانی که دندان های دائمی کودک در نیامده اند نگران کننده نیست. در این زمان انگشت مکیدن می تواند روی سقف دهان یا چگونگی ردیف شدن دندان ها تاثیر بگذارد. این مساله ممکن است هنگامی که کودک انگشتش را به شدت درد می مکد بیشتر شود مخصوصا هنگامی که آن را به صورت منفعلانه در دهانش می‌برد. بهر حال، انگشت مکیدن پرخاشگرانه می‌تواند مشکلاتی را در دندان های کودک ایجاد کند.

آکادمی تب کودک آمریکا می‌گوید درمان معمولا محدود به کودکانی است که وارد ۵ سالگی می‌شوند و بعد از پنج سادگی انگشت مکیدن را ادامه می‌دهند. یعنی بهتر است قبل از پنج سالگی درمان جدی شروع نشود. با کودک خود در مورد انگشت مکیدن صحبت کنید اگر در کودک شما خودش بخواهد انگشت مکیدن را کنار بگذارد شما در توقف آن موفق‌تر خواهید بود و این مسئله به انتخاب روش ترک انگشت مکیدن کمک خواهد کرد.



از تقویت مثبت استفاده کنید: برای کودک خود پاداش یا جوایز کوچک فراهم کنی، مانند وقت گذاشتن بیشتر برای خواند قصه شب یا به پارک بردن وی، زمانی که کودک انگشت خود را نمی مکد. استیکر هایی روی تقویم بچسبایند برای یادآوری روزهایی که کودک شما با موفقیت از انگشت مکیدن اجتناب کرده است.

راه اندازهای انگشت مکیدن را شناسایی کنید: اگر کودک شما انگشت خود را در پاسخ به استرس می مکد موضوع اصلی را مشخص کنید و در آن زمان و سیله آرامش وی را به روش های دیگر فراهم کنید مانند در آغوش کشیدن یا گفتن کلمات اطمینان بخش. همچنین می توانید یک بالش یا عروسک پولیشی به کودک خود بدهید تا در هنگام استرس آن را فشار دهد.

اگر انگشت مکیدن کودک شما بیشتر بدون هدف است تا اینکه به دنبال توجه باشد، به آرامی به وی یادآور شوید که آن را متوقف کند. از پرخاشگری، عصبانیت و سرزنش کردن پرهیز کنید. برای پیشگیری از خجالت کشیدن کودک در جلوی جمع، از علامت هایی مثل تکان دادن دست، یا دیگرعلامت های شخصی استفاده کنید تا دیگران متوجه تذکرات شما نشوند.
 
 
صفحه قبل 1 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد