x تبلیغات
مشاوره ازدواج

درمان افسردگی نوجوانان

 افسردگی نوجوانان یکی از شایع ترین اختلالات سلامت روانی در کشور و یکی از جدی ترین دغدغه های سلامت روان می باشد. نکته مثبت این است که این اختلال یکی از درمان پذیرترین اختلالات به وسیله روان درمانی و یا دارودرمانی می باشد، بنابراین جای نگرانی نیست.


تحقیقات نشان می دهد که از هر چهار نوجوان یک نفر در طول دوران متوسطه در آغاز چهارده سالگی یک بار افسردگی را تجربه کرده است. این شرایط معمولاً در صورت عدم درمان ماه‌ها به طول می انجامد. این دسته از نوجوانان در معرض خطر بالاتری از خودکشی به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر قرار دارند.

روانشناس افسردگی نوجوانان
در صورت عدم درمان افسردگی نوجوانان، احتمال اعتیاد به مواد مخدر یا کناره گیری از فعالیت های عادی و گروه های اجتماعی افزایش می یابد. لذا حتی در صورت کاهش رویداد افسرده کننده این قبیل مسائل  مخرب ممکن است همچنان ادامه می یابد.

تشخیص تفاوت بین فراز و نشیب های عادی دوران نوجوانی و نشانه های افسردگی می تواند دشوار باشد. مهم است که راه‌های ارتباطی را با نوجوان خود باز نگه دارید تا بفهمید که آیا قادر به مدیریت احساسات خود هستند یا برای مقابله با آن مشکل دارند. اگر علائم یا نشانه های افسردگی در زندگی آن ها مشاهده کردید از روانشناس کمک بگیرید. علائم افسردگی اغلب به خودی خود بهتر نمی شوند و تاخیر در درمان افسردگی نوجوانان ممکن است منجر به مشکلات مهم و اساسی تر شود.

طبیعی است که کودکان و نوجوانان گاهی اوقات احساس ناراحتی کنند. برای مثال، وقتی بچه‌ها یک رویداد دشوار مانند از دست دادن یکی از عزیزانشان را تجربه می‌کنند، ممکن است احساس غم و اندوه یا غم عمیقی را تجربه کنند یا برای مدتی حتی در هنگام انجام کارهایی که معمولاً از آن لذت می برند، نتوانند احساس شادی داشته باشند. با این حال این احساس طبیعی است که اندوه به مرور زمان کاهش یابد.

علت
افسردگی دارای یک علت پیچیده چندعاملی است که شامل ژنتیکی و اجتماعی می باشد.

علائم یا اختلالات بالینی نیز می توانند به عنوان پیش ساز افسردگی عمل کنند. به عنوان مثال، خلق و خوی نامناسب، اضطراب، و اختلال کم توجهی یا بیش فعالی همگی می توانند باعث ایجاد یا تشدید افسردگی شوند.

به عنوان مثال، مشکلات عصبی و رشدی می تواند منجر به شکست های اجتماعی و تحصیلی عمیق شود و به مرور بر باور، روابط بین فردی و آسیب پذیری در برابر افسردگی تأثیر بگذارد. درمان موثر طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی می تواند به طور بالقوه منجر به بهبود علائم افسردگی در طول زمان شود.

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث می شود غم و اندوه و علائم مرتبط با آن پس از یک رویداد دشوار شدیدتر یا طولانی تر از حد معمول باقی بماند. افسردگی همچنین می تواند بدون یک رویداد محرک رخ دهد. کودکان ممکن است افسردگی داشته باشند اگر علائم آن ها، که ممکن است شامل غم و اندوه باشد، بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کند آن ها مبتلا به افسردگی شده اند.


درمان افسردگی نوجوانان
شیوع
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات در ایالات متحده است و میزان آن در میان کودکان و نوجوانان در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. از هر ۵ نوجوان، ۱ نفر در دوران نوجوانی خود دچار افسردگی و هر سال از هر ۱۱ نوجوان، ۱ نفر دچار افسردگی شدید می شود.
 

علائم
اهمیت ندادن به آینده
عدم علاقه به نظافت شخصی یا ظاهر
درگیر شدن در مصرف مواد
تغییر قابل توجهی در وزن یا غذا خوردن
کمتر صحبت می کند و کمتر از حد معمول تماس چشمی برقرار می کند
حتی در کارهای ساده هم انرژی یا انگیزه کمتری نسبت به معمول دارد.
بیشتر گریه می کند.
احساس گناه دارد.
 
 

دلیل بی میلی به ادامه تحصیل چیست؟ مشکلات تحصیلی دانشجویان

 بسیاری از دانشجویان به دنبال استفاده از مشاوره تحصیلی رایگان برای برطرف کردن مشکلات خود هستند.


در این مطالب نکاتی مهم در مورد تحصیل را هم با خانواده ها و هم با خود دانشجویان مطرح می کنیم.

شرایطی که در قرن بیست و یکم به وجود آمده باعث شده تا جوانان احساس کنند باید استقلال و شخصیت اجتماعی به دست آورند.

آن ها راهی را انتخاب می کنند که ان شخصیت را که لازمه زندگی در این زمان است به دست آورند.

از طرف دیگر پدر و مادر و فامیل انتظار دارند جوانان موفق شده و با شخصیت تر و بهتر از خودشان باشد.

تحصیل و دانش آموختن به طور قطع قسمت مهمی از زندگی دوران جوانی است.

موقعی که جوانی در تحصیلات خود موفق گردد با احتمال بیشتری در آینده نیز از نظر شخصیتی و اجتماعی موفق خواهد بود.

هدف والدین از فرستادن فرزند خود به دبستان و دبیرستان این است که ان ها :
دانش و مهارت پیدا کنند.
انضباط اخلاقی به دست آورند
بدانند که چطور برای خود و آینده خود فکر کنند
برنامه ای تدوین نمایند که چه طور مسائل و مشکلات خود را حل کنند
در بحث و گفتگو با دیگران شرکت کنند
عقاید مخالف خود را تحمل نماید
صحبت کنند و بعد عمل کنند
معیارهای اجتماعی خود را درک کنند و خود را با ان وفق داده
وارد اجتماع شده و فرد مثبتی در اجتماع خود باشند.
چون پدر و مادر و فامیل هر جوانی در جهت رسیدن به اهداف فوق نقش مهمی دارند.
بنابراین پدر و مادر باید از خود سوال کنند که ایا آنها مسئولیت های خود را انجام داده اند؟

انجام این مسئولیت ها عبارتند از:

ایا اهمیت تحصیل و دانش آموزان را به جوان خود فهمانده و او درک کرده است که موفق شدن بدون زحمت کشیده امکان پذیر نیست؟
ایا به او فهمانده اید که آرزو و ثمره عمر شما و لذت های شما در موفقیت اوست و چه انتظاراتی از او دارید؟
آیا انتظارات شما را درک کرده است؟
آیا جوانه شما درک کرده است که وظایف مربوط به تحصیل و خانه را به خوبی انجام دهد؟
مطالعاتی که انجام گرفته است نشان می دهد که توجه به عوامل موفقیت بیشتر از تحصیلات خود پدر و مادر و عنوان آنها و یا درآمد آنها در موفقیت تحصیلات دانشگاهی جوانان موثر است.

دانشجویان خانواده های کم درآمد دو برابر بیشتر از خانواده هایی هستند که درآمد کافی و تحصیلات عالی داشتند زیرا اقدامات فوق انجام را انجام داده اند.

بنابر این توجه و عمل کردن به مطالب گفته شده در موفقیت جوانان بسیار مهم می باشد.

بعضی از پدر و مادرها در مقابل عدم موفقیت فرزند جوانش آن عصبانی و خشمگین می شود که آن هم موجب نگرانی بیشتر و فشار روانی و هیجانی جوان می گردد.

این موجب می شود که زندگی و روزگار جوان توام با هیجانات و افسردگی گردد.

اگر جوانی در دانشگاه موفق نشوند پدر و مادر باید به دنبال علت آن برآیند.



تصور نکنند که نبود پدر و مادر موجب عدم موفقیت جوان شده است.
در واقع پدر و مادر در این مواقع باید بررسی کنند که آیا فشارهای روانی و یا مشکلاتی از قبیل دوستی های نادرست مسائل جسمی و بیماری وجود داشته است یا خیر؟

بعضی از والدین مایل هستند فرزندانشان علم و رشته و شغلی را که خودشان دوست دارند انتخاب کنند.

اگر پدر قاضی دادگستری است مایل است فرزندش همان رشته تحصیلی و شغل را انتخاب کند.

اگر پزشک است می خواهد فرزندش پزشک شود.
 

اگر به کار ازاد مشغول است تمایل دارد او هم به کار آزاد مشغول شود.

برخی نیز برعکس هستند و موفقیت های به دست نیاورده اند و نتوانستند به دست بیاورند لذا می خواهند فرزندشان به دست آورند.

پدری که خود تحصیلات دانشگاهی نداشته است دوست دارد تا فرزندش تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و به درجات عالی دانشگاهی برسد.

اگر پدر و مادران اصرار کنند که فرزندشان رشته تحصیلی مورد نظر ان ها را انتخاب کند که به آن علاقه مند نیست و یا توانایی و استعداد انجام ان را ندارد.

مسلما در آن رشته موفق نخواهد بود و عمر و وقت و منابع مالی خود را ضایع خواهد کرد.

بعضی از جوان ها بر اینکه پدر مادر خود را راضی کنند توصیه آنها را قبول می کنند ولی اگر شرایط آن رشته را نداشته باشند اصلا موفق نخواهند شد.

اگر پدر مادر از توجه به خواسته های جوان خودداری کنند سبب می شود که نه تنها موجب موفقیت او نمی گردند بلکه باعث می شوند که به تدریج حتی سعی و کوشش را از جوان خود بگیرند.

انتخاب شغل موضوعی نیست که پدر مادر بخواهند به جوان هایشان تحمیل کنند زیرا ممکن است اثرات سوء آن بیشتر از اثرات مثبت آن باشد.

لذا مشکلات تحصیلی جوانان را می توان یکی از مشکلات مهم انان در این دوران دانست.
 
 

چاقی کودکان

 چاقی کودکان مشکلات زیادی ایجاد می کند و سلامتی آن ها را به خطر می اندازد. در پژوهش های اخیر مشخص شده است که چاقی سبب ایجاد اختلال هایی همچون: ناراحتی قلبی، مشکل گردش خون و بیماری استخوانی می شود.


رواج چاقی با عوامل مختلفی همچون: وضعیت اقتصادی و اجتماعی، جنسیت و سن ارتباط دارد. مشخص است که افرادی که چاق هستند، استعداد چاقی بیشتری دارند. داشتن وزن زیاد در دوران کودکی، با چاقی مراحل بعد زندگی ارتباط داشته و میان نسبت های وزن با قد در پنج سالگی و بیست سالگی همبستگی بالایی وجود دارد.

تعریف چاقی کودکان
چاقی کودکان به تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی گفته می شود که سلامت کودک ر مختل می کند و آسیب های زیادی را برای آن ها به همراه دارد.

کودک یا نوجوان بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) در رده بندی وزنی قرار می گیرد. BMI از وزن و قد فرد بر حسب متر محاسبه می شود. برای محاسبه این عدد باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

علت چاقی کودکان
شواهد مختلف نشان می دهد که چاقی کودکان، با مسائل متعدد و پیآمدهای اجتماعی و روانی همراه است. چاقی کودکان می تواند از طریق عوامل مختلفی همچون: زیاده روی در مصرف کالری و یا مصرف ناکافی کالری در فعالیت های روزانه به وجود بیاید. خوردن در کودکان چاق با رفتارهای هم سن و سالان غیرچاق تفاوت دارد.

معمولا در افراد چاق دیده شده است که هنگام خوردن کمتر مکث می کنند. لقمه ی بیشتری را در یک فصله ی زمانی می بلعد و کمتر لقمه را می جوند، این کارها در نهایت سرعت خوردن آن ها افزایش می یابد.

احتمال دارد که روابط کودکان چاق با هم سالانشان، به طور غیرمستقیم آن ها را هم تحت تاثیر چاقی قرار دهند. زیرا فعالیت کم و تحرک کم داشتن که همیشه همرا با چاقی کودکان است، در شرایط مختلف سبب انزوای اجتماعی و طرد کودک چاق می شود، از این رو به نظر می رسد کودک چاق با مشکلات روانی قابل توجهی دست به گریبان بشود.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که کودکان چاق در برخورد با مواد غذایی نسبت به کودکان با وزن متوسط، کمتر خود را کنترل می کنند. به عبارتی دیگر؛ کودکانی که چاق هستند، کمتر قادرند که خواسته های غذایی خود را به تعویق اندازند یا حتی از آن بگذرند. امکان دارد که خوردن با محرک های اجتماعی یا جسمی پیوند داشته باشد. علاوه بر آن، بعضی از مردم یاد می گیرند برای غلبه بر حالت های خستگی، اضطراب و افسردگی به خوردن پناه ببرند.

احتمالا نظریه ی یادگیری اجتماعی، پر نفوذترین نظریه ی روانی است، به تاثیر عوامل زیستی توجه دارد اما یادگیری های اجتماعی را در اولویت قرار می دهد. این نظریه بر آن تاکید می کند که مسائل خوردن و فعالیت نکردن نیز مانند هر رفتار دیگری، آموخته می شود. کودکان با مشاهده چگونگی خوردن والدین و اطرافیان، آن ها را تقلید می کنند و این نوع خوردن کم کم در رفتار آن ها تقویت می شود و همچنین خوردن با لذتی لحظه ای تقویت می شود.


چاقی کودکان craiyon#
در حالی که پس از چندی، پیامدهای منفی اضافه وزنی حاصل می شود. درمان چاقی کودکان به شیوه ی یادگیری اجتماعی می کوشد تا الگوهای آموخته شده بوسیله ی شخص چاق را از بین ببرد و الگوهایی با سازگاری بیشتر را جایگزین آن ها کند.

در تحقیقی که بوسیله ی ” رز ” و ” مایر ” انجام گرفته بود ، مشخص شد که نوزادان چاق در مقایسه با نوزادان عادی از نظر وزن، از تحرک و جنبش کمتری برخوردار هستند. به عبارتی دیگر؛ نوزادان معمولی از تحرک و حرکت بیشتری نسبت به نوزادان دارای اضافه وزن برخوردار هستند.

محققان مختلف در مورد چاقی کودکان نظرات و توضیحاتی ارائه کرده اند. ازجمله می توانیم به نمونه توضیح بسیار ارزشمند زیستی، نظریه های ” نقطه ثابت ” و ” وضع بافت یاخته های چربی ” اشاره کنیم.

نظریه ” نقطه ثابت ” طبق مشاهدات کلی بیان می دارد موجودات زنده دارای ثبات و پایداری قابل توجهی در محیط های داخلی خود می باشند. دلایلی وجود دارد که وزن بدن انسان گرایش دارد در نقطه ای ثابت بماند و اگر نسبت به این نقطه تمایل، تغییری بوجد آید، نتیجه ی آن تغییرات سوخت و سازی است که به دلیل دفاع و حفظ وزن دلخواه بدن ایجاد می شود.
 

نظریه دیگر ” وضع بافت یاخته های چربی ” بر این استوار است که بافت چربی در وزن بدن نقش به سزایی دارد. از دو راه تغییرات بافت چربی بر وزن بدن تاثیر می گذارد: افزایش اندازه سلول یا تعداد سلول ها.

بر اساس این نظریه، فرض بر این می باشد که؛ تعداد سلول های چربی از اول زندگی فرد، ثابت باقی می ماند، اما متناسب با جنسیت، سن، وضعیت تغذیه ای فرد، سلول های چربی هرکسی تغییر می یابد.

همچنین چاقی یا لاغری به اندازه سلول ها بستگی دارد تا شمارش آن ها و رژیم غذایی می تواند از اندازه ی سلول های چربی کم کند، نه آن که از شمارش آن ها کم کند.
 
 

آثار، پیامدها و راه های مقابله با عجله کردن و عجول بودن

 آثار، پیامد ها و راه های مقابله با عجله کردن و عجول بودن


با توجه به گسترش و پیشرفت جوامع بشری عجله کردن امری شایع است.

امروزه همه افراد برای کارهایشان با کمبود وقت مواجه می شوند وبه همین دلیل برای انجام کارها به عجله می افتند و می خواهند در زمان محدودی که دارند کارها را به اتمام برسانند.

دنیای امروز خیلی گسترده است و چیزهای زیادی برای یادگیری، دیدن و شنیدن وجود دارد و چون انسان شخصیتی کنجکاو دارد دلش می خواهد اطلاعاتی در همه زمینه ها داشته باشد و کارهای متنوعی را انجام دهد.

به همین دلیل با کمبود زمان مواجه می شود. دلایل زیر باعث می شود تنوع کار در دنیای امروزه افزایش یابد:

افزایش تکنولوژی
گسترده‌تر شدن ارتباطات
ارتقاع پیدا کردن سطح زندگی
افراد برای اینکه کارهای آن های بر روی هم انباشته شده و در زمان مشخص به اتمام نمی رسد دچار استرس می شوند و همین عوامل استرس زا باعث می شود کارها را با عجله انجام دهند.

در حالی که با عجله کردن نمی توانند به بسیاری از کارهای که دوست دارند در برنامه روزانه داشته باشند برسند.

می توانید با برنامه ریزی مشخص کارها را تقسیم بندی کنید و بدون اینکه عجله و استرس داشته باشید به کارهای مورد علایق خود بپردازید.

چون عجله کردن با عواقب و آثار منفی همراه است که در این مقاله به بررسی دلایل و عواقب آن می پردازیم.

منشأ شتابزدگی و عجله کردن 
افرادی که عجول هستند همیشه می خواهند کارها به سریع ترین حالت ممکن انجام داده شود.

در حالی که این عجله کردن باعث می شود از کار خود در زمان حال هیچ لذتی نبرند و نتوانند خاطره ی خوشی برای خود ثبت کنند و فقط باعث می شود این افراد دچار اضطراب  و نگرانی شوند.

عجول بودن و شتابزدگی با دلایل مختلفی همراه است که نمونه هایی از آن عبارتند:

ترس ناشی از احساس خلا نهفته در فرد
تربیت فرزند
الگوی رفتاری والدین
مسائل و مشکلات مالی
اهداف زندگی
نداشتن مدیریت زمان
سبک زندگی اشتباه
نداشتن برنامه ریزی در زندگی
استرس
استرس و اضطرابی که در فرد به وجود می آید باعث می شود که فرد احساس کند هویت و شخصیت واقعی خود را گم کرده است.

برای اینکه با این احساس مقابله کند زمان های خود را پر از مشغله های مختلف می کند تا بتواند هویت خود را به دست آورد.

عوارض و معایب عجله کردن
عجله کردن در کارها اثرات منفی و جبران ناپذیری دارد و شخص اگر در کارهای مرتبط به شغلش یا کارها شخصی عجول باشد ممکن است در آخر به نتیجه موردقبولی نرسد و آثار و پیامدهای منفی به جا بگذارد.

به طور معمول عجله کردن در رفتار افراد اثر می گذارد و فردی که عجول است حالتی هیجانی همراه با اضطراب دارد که هیجان زدگی باعث می شود قدرت تمرکز فرد کاهش یابد و به خوبی نتواند بر روی مسائل فکر کند.

کاهش قدرت تفکر اگه به مدت زمانی طولانی ادامه پیدا کند باعث می شود  فرد دز زندگی احساس ناخوشایندی داشته باشد.

در ادامه با پیامدهای عجول بودن آشنا خواهید شد.

تغییرات خلق و خو
یکی از ویژگی های افراد ناموفق عجول بودن آن ها می باشد.

چون این افراد می خواهند کار را سریع به اتمام برسانند و از تمرکز کافی برای به پایان رساندن کار و اهداف خود برخوردار نیستند.

به همین دلیل به موفقیت نمی رسند و احساس ناراحتی در آن ها به وجود می آید و باعث می شود نتوانند زندگی شادی را تجربه کنند و همیشه غمگین هستند.

افرادی که به اهداف خود نمی رسند و موفقیت را درک نمی کنند به انسان هایی پرخاشگر و عصبی تبدیل می شوند.
 

به عبارتی دیگر این افراد سریع از کوره در می روند ودلیل آن عدم و موفقیت و به نتیجه دلخواه نرسیده در امور زندگی می باشد.

رفتار آدم های خشن و بداخلاق نه تنها بر روی جسم و روح آن ها اثر می گذارد.

بلکه مشکلاتی را برای اطرافیان ایجاد می کند.و افراد عصبی در روابط زندگی و اجتماعی با مشکلاتی روبرو می شوند.


عجله کردن 
کاهش تمرکز از مهم‌ترین آثار و پیامدهای عجله کردن
افرادی که کارها را با عجله انجام می دهند به کیفیت کار توجه نمی کنند و فقط کمیت برای آنها مهم است تا سریع کار را به اتمام برسانند.

عجول بودن باعث می شود تمرکز افراد به شدت کاهش یابد و وقتی تمرکز کم شود نمی توانند با دقت کارها را انجام دهند و به احتمال زیاد آن کار با شکست روبرو شده و به موفقیت نمی رسد.

وقتی کار نتیجه خوبی نداشته باشد.زحمت و تلاش فرد به فنا می رود و بر روی روح و روان فرد اثر منفی می گذارد و ارامش روان از طرف گرفته می شود.
 
 

۳۱ بهترین کتاب های کودک جهان | از یک تا ۱۲ سالگی

 بهترین کتاب های کودک جهان، بهترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان آورده شده است. چیزی به نام کودکی که مطالعه را دوست نداشته باشد، وجود ندارد. شما فقط باید نوع مناسب کتاب را به آن ها بدهید تا عادات خواندن را تقویت کنید. ۳۱ کتاب که در ادامه آمده است بهترین کتاب های کودک جهان هستند که همگی به فارسی ترجمه شده اند. 


بهترین کتاب های کودک جهان
۱. کتاب کرم ابریشم خیلی گرسنه اثر اریک کارل
سن مناسب: کودک تا ۳ سالگی

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های کودک جهان  است در شمارش، روزهای هفته و یادگیری اسم میوه ها به کودک کمک می کند و داستان جذابی دارد که از زمانی شروع می شود که کرم ابریشمی متولد می شود و به دنبال غذا می گردد تا گرسنه نباشد. علاوه بر این کتاب امکان بازی و قیچی بازی نیز فراهم کرده است تا کودکان مهارت های فیزیکی را نیز تمرین کنند.

۲. کتاب شب بخیر ماه نوشته مارگارت وایز براون
سن مناسب: کودک تا ۴ سال

بچه‌خرگوش با تاریک شدن اتاق به تمام وسایل اتاقش شب بخیر می گوید و در پایان روز به چیزهایی فکر می کند که ارزش دارد از آن ها قدردانی کند. این کتاب برای قبل از خواب بسیار مناسب می باشد زیرا به کودک یاد می دهد که چگونه در پایان روز سپاس گذار روزی باشد که پشت سر گذاشته است.

۳. کتاب روز برفی نوشته‌ی ازرا جک کیتس
سن مناسب: ۲ تا ۵ سال

ازرا جک کیتس (Ezra Jack Keats) این کتاب را بسیار زیبا نوشته است و در مورد کودکی است که بیدار شده و متوجه می شود همه جا برف نشسته است. این کتاب در مورد بازی های کودک با دوستانش هنگام برف بازی می باشد.

۴. کتاب مامان دیوید همیشه می گوید: نه، دیوید!

سن مناسب: ۲ تا ۶ سال

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های کودک جهان در مورد کودکی است که بسیار شیطنت می کند و همین باعث می شود مادرش همیشه به او بگوید «نه» این کتاب نشان دهنده شیطنت های بچه می باشد که هم برای مادر و هم برای کودک بسیار شیرین می باشد.

۵. کتاب نافل بانی اثر مو ویلمز
سن مناسب: ۳ تا ۵ سال

این کتاب داستان کودکی است که هنوز نمی تواند صحبت کند و عروسک خود را گم می کند، کتاب بسیار زیبا بوده و باعث ایجاد حس همذات پنداری در کودکان می شود.

۶. کتاب ما محافظان آب هستیم اثر کارول لیندستروم 
سن مناسب: ۳ تا ۶ سال

این داستان به کودکان در مورد اهمیت محیط زیست، آب های زیر زمینی و  رعایت پاکیزگی آن یاد می دهد و به آن ها می آموزد که چگونه می توانیم در حفظ این منابع بکوشیم و آن ها را حفظ کنیم تا برای نسل های آینده نیز ادامه یابد.



۷. کتاب قطار کوچولویی که توانست! اثر واتی پایپر 
سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

این داستان به کودکان کمک می کند تا در مورد مثبت‌اندیشی، سخت‌کوشی، کمک به دیگران، اعتماد به نفس و پشتکار بیاموزند.

۸. کتاب قصه ی پیتر خرگوشه اثر بئاتریکس پات
سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

کتاب «قصه پیتر خرگوشه» در مورد خرگوشی کنجکاو می باشد که به باغی می رود و دچار دردسر های مختلف می شود. پیتر بالاخره نجات می یابد و به خانه بازمی گردد و متوجه می شود که مادرش منتظر اوست.

۹. کتاب خرگوش مخملی
سن مناسب : ۳ تا ۷ سال

خرگوش مخملی در مورد اهمیت بردباری، مهر، دوستی و راستی است. این داستان به ما یاد می دهد که حقیقتا چه چیزی در زندگی اهمیت دارد.
 

۱۰. مجموعه جرج کنجکاو
سن مناسب: ۴ تا ۷ سال

مجموعه جرج کنجکاو داستان های مصوری می باشد که در مورد ماجراجویی های مردی با کلاه زرد و میمونی به نام جرج می باشد.

۱۱. کتاب هارولد و مدادشمعی بنفش اثر کراکت جانسون
سن مناسب : ۴ تا ۸ سال

هارولد دوست دارد زیر نور ماه قدم بزند ولی ماهی در آسمان نیست و جاده ای وجود ندارد بنابراین با مداد شمعی بنفش خود همه این چیزها را به تصمیم می گیرد. داستان بسیار جذاب می باشد و دنیایی را به تصویر می کشد که هارولد دوست دارد و آن را خلق می کند.
 
 

بی اشتهایی عصبی در نوجوانان را جدی بگیرید!

 بی اشتهایی عصبی در نوجوانان (Anorexia nervosa) یک اختلال خوردن است که در آن فرد عمداً مصرف غذا یا نوشیدنی را به دلیل میل شدید به لاغری و ترس شدید از افزایش وزن محدود می کند. این اختلال حتی ممکن است اگر فرد لاغر باشد نیز اتفاق بیفتد. وزن و شکل بدن تأثیر شدیدی بر خودپنداره و اعتماد به نفس فرد دارد.


دقت داشته باشید که کاهش وزن و عدم تعادل تغذیه ای می تواند منجر به عوارض جدی از جمله مرگ شود.

این اختلال، که معمولا در نوجوانان و در سن بلوغ شروع می‌شود و شامل کاهش وزن شدید پایین تر از آنچه به صورت طبیعی حداقل است. بسیاری از افراد با این اختلال بسیار لاغر هستند ولی باور دارند که دارای اضافه وزن هستند. گاهی اوقات آن ها باید برای جلوگیری از گرسنگی شدید در بیمارستان بستری شوند. این افراد معمولا خود را گرسنه نگه می‌دارند حتی وقتی‌ که بسیار از گرسنگی رنج می‌برند. یکی از وحشتناک‌ترین جنبه های این اختلال این است که آن ها همچنان فکر می‌کنند که اضافه وزن دارند حتی وقتی که به شدت لاغر هستند. این افراد به شدت از اضافه وزن وحشت دارند.

غذا و وزن به وسواس تبدیل می‌شوند. برای برخی، این وسواس به صورت عادات عجیب غذاخوردن یا امتناع از خوردن غذا مقابل دیگران را ظاهر می شود. غیر معمول نیست که این افراد دستورالعملهای غذایی را جمع اوری و برای خانواده و دوستان وعده های غذایی لذیذ آماده کنند ولی در وعده های غذایی خودشان شرکت نمی‌کنند.

آن ها ممکن است پایبند دستورات ورزشی سخت برای حفظ کاهش وزن باشند. از دست رفتن دوره های عادات ماهیانه در زنان با این اختلال، معمول است. مردان با این اختلال اغلب دچار ناتوانی جنسی می‌شوند.

بی اشتهایی عصبی چیست
بی اشتهایی عصبی در نوجوانان بسیار موضوع جدی می باشد، از بین تمام بیماری های روانپزشکی، بی اشتهایی عصبی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد. این موضوع نگران کننده می باشد اما با پیشگیری و درمان سریع می توانید آن را کنترل و درمان کنید.

علت بی اشتهایی عصبی را می توان به عنوان یک مکانیسم مقابله ای ناسازگار درک کرد. اختلال خوردن ممکن است به فرد کمک کند در زمان های چالش برانگیز احساس امنیت یا کنترل کند.

در طول این اختلال نوجوان از خوردن غذا خودداری می کند حتی اگر گرسنه باشد، در صورت خوردن غذا ممکن است ملین مصرف کرده یا استفراغ عمدی داشته باشد. حتی در صورتی که لاغر باشد احساس می کند چاق است و باید رژیم بگیرد.

علت بی اشتهایی عصبی چیست؟
بی اشتهایی عصبی در نوجوانان یک علت واحد ندارد، بلکه به عوامل مختلفی مرتبط است. این عوامل گاهی به عوامل مستعدکننده، تسریع‌کننده و تداوم‌دهنده تقسیم می‌شوند که به ترتیب باعث آسیب‌پذیری فرد در ایجاد، شروع و حفظ اختلال خوردن می‌شوند.

بی اشتهایی عصبی اغلب با یک رژیم غذایی ساده برای “تناسب اندام” یا “تغذیه سالم” شروع می شود، اما به سمت کاهش وزن شدید و ناسالم پیش می رود.

نگرش های اجتماعی نسبت به ظاهر بدن، تأثیرات خانواده، ژنتیک، و عوامل عصبی شیمیایی و رشدی ممکن است در ایجاد و حفظ بی اشتهایی عصبی در نوجوانان نقش داشته باشند. سابقه شخصی یا خانوادگی اضطراب، افسردگی یا عادات وسواسی شایع است.

اگرچه خانواده هایی که در آن ها بی اشتهایی عصبی رخ می دهد، زمانی به عنوان مشکلاتی در حل تعارض برچسب خورده بودند. باعث اختلالات خوردن در نوجوانان نمی شود تحقیقات نشان می‌دهد که نواحی خاصی از مغز در افراد مبتلا به اختلال خوردن فعال متفاوت عمل می‌کند.


بی اشتهایی عصبی در نوجوانان
 

علائم بی اشتهایی عصبی در نوجوانان چیست؟
موارد زیر شایع ترین علائم بی اشتهایی عصبی در نوجوانان می باشند. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علایم را داشته باشد، اما علائم کلی شامل موارد زیر می باشد:

رژیم غذایی شدید
ترس شدید از افزایش وزن، حتی در هنگام کاهش وزن یا با وزن بسیار کم
دید تحریف شده از وزن، اندازه یا شکل بدن فرد؛ خود را بیش از حد چاق می بیند، حتی زمانی که بسیار کم وزن است.
بیانگر احساس چاق شدن است، حتی زمانی که بسیار لاغر است.
در زنان، عدم وقوع چرخه قاعدگی
مخفی کردن یا دور انداختن غذا
شمارش کالری، گرم چربی در رژیم غذایی
کاهش وزن سریع یا بیش از حد
احساس خستگی، سردی و ضعف
کمبود انرژی
انکار احساس گرسنگی
دست و پاهای سرد
یبوست
سرگیجه یا غش
ریزش مو
نازک شدن یا شکستن مو
پوسیدگی دندان (به دلیل استفراغ خودساخته)
خستگی
بازوها یا پاهای متورم
ضربان قلب نامنظم
ضربان قلب آهسته
عدم وجود یا نامنظم بودن قاعدگی
موهای زائد صورت یا بدن
استفراغ یا مصرف ملین پس از پرخوری
ورزش اجباری یا بیش از حد
ارزش خود با وزن یا شکل تعیین می شود.
عوارض احتمالی بی اشتهایی عصبی
عوارض بی اشتهایی عصبی در نوجوانان شایع و جدی است. تقریباً تمام عوارض با ترمیم وزن مربوط به تغذیه سالم و فعالیت بدنی قابل برگشت هستند. بدون درمان، عوارض ادامه می یابد و می تواند بدتر شود و حتی با مرگ همراه باشد. عوارض کوتاه مدت شامل موارد زیر است، اما به این موارد محدود نمی شود:
 
 

۷ دلیل که پای خیانت را به زندگی مشترک باز می کند

 باید نگذارید خیانت در زندگی مشترک وارد شود.


ویلیام گلاسر در مورد زندگی مشترک و عشق می گوید، زوج هایی که زندگی خود را با عشق و علاقه شروع می کنند  باید از آن مراقبت کنند و گرنه از عشق و صمیمیت آن ها کم می شود و با گذشت زمان ممکن است زندگی آن ها به جدایی کشیده شود.

اما بسیاری از افراد صمیمت و محبت زندگی آن ها کم شده و زندگی مشترکشان به صورت یکنواخت در می آید و ممکن است به ارتباطات نامشروع روی بیاورند.

افرادی که به خیانت و روابط نامشروع روی می آورند باید توجه داشته باشند که خیانت یک روزه به وجود نمی آید و هنگامی که پای خیانت در میان است بدون شک روندی را پشت سر گذاشته و فرد روزا با شخصی رابطه نامشروع داشته است.

در این مقاله دلایل خیانت را مورد بررسی قرار می دهیم.

نبود عشق و خیانت در زندگی مشترک
خیانت به دلایل مختلفی به وجود می آید و مهم ترین آن می تواند عشق نورزیدن و نبود محبت میان زوجین باشد.

هنگامی که فرد محبت و عشق کافی از همسر خود دریافت نکند و نتواند از نظر عاطفی به درستی نیازهایش را رفع کند به احتمال زیاد وارد رابطه ای دیگر می شود تا نیازهای جنسی و عاطفی خود را رفع کند.

عشق و علاقه در ازدواج ممکن است بعد از ازدواج یا قبل از ازدواج به وجود آید، فرد باید این عشق و علاقه را حفظ کند و تلاش کند تا آن را تقویت کند، اگر برای تقویت آن تلاش نکند ممکن است به مرور زمان صمیمت و علاقه آن ها کاهش یابد.

افرادی که عاشق یکدیگر می شوند و به ازدواج فکر می کنند باید تا جایی که امکان دارد نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند و اخلاقیات و حساسیت های طرف مقابلشان را به خوبی بدانند و نسبت به آن ها بااحتیاط رفتار کنند تا مشکلاتی برای آن ها به وجود نیاید.

بر اساس نظر مشاوران زوجین باید آموزش های لازم را در زمینه مهارت های ارتباطی ببینند تا بتوانند مشکلات و تعارضات خود را به خوبی رفع کنند و توانایی حل مشکلات و تعارضات خود را داشته باشند و از شکستن حرمت ها و بی احترامی کردن به فرد جلوگیری شود.

برگشتن به گذشته و رابطه های قبل از ازدواج
برخی از افراد هستند با اینکه پرونده رابطه قبلی آن ها هنوز باز است اما به زندگی مشترک با یک شخص جدید فکر می کنند و بعد از مدتی زندگی خود را آغاز می کنند و آن ها با شک و دوددلی زندگی جدیدی را برای خود شروع می کنند و بعد مدتی ممکن است پشیمان شوند و به رابطه های خود پایان دهند.

اما افرادی که از رابطه قبلی دارند و هنوز رابطه گذشته خود را فراموش نکرده اند و پرونده آن باز است، ابتدا باید تکلیف خود را با این رابطه روشن کند و بعد در مورد ازدواج و شروع زندگی جدید فکر کنند.

برای ازدواج باید اهداف خود را به درستی بداند و توانایی های خود را به خوبی بشناسد تا بتواند تشخیص دهد تا چه حد آمادگی برای ازدواج دارد.

بعد از شناخت خود باید آگاهانه تصمیم جدی بگیرد و بعد از گذشت مدت زمان مشخص و هنگامی که از نظر فکری و ذهنی آمادگی لازم را پیدا کرد می تواند برای شروع رابطه جدید و آغاز زندگی مشترک اقدام کند.

خیانت و فرار از مشکلات
بر اساس نظریه مشاوران طلاق، بسیاری از انسان های ضعیف وقتی به مشکل های عمیق و اساسی در زندگی رو به رو می شود برای فرار از آن و حفظ آرامش خود ممکن است به سمت مواد مخدر و یا رابطه های نامشروع کشیده شود.

این افراد ممکن است زمانی که به مشکلات مالی، بدهی یا جروبحث های مداوم در خانه و… رو به رو می شوند ممکن است برای فرار از موقعیت فعلی خود به سیگار کشیدن، مشروبات الکی و روابط نامشروع روی بیاورند.

چنین افرادی توانایی ندارند تا مشکلات شان را به خوبی رفع کنند و مهارت حل مسئله در آن ها ضعیف می باشد و هنگامی که در شرایط سخت قرار می گیرند توانایی حل آن را ندارند و احساس ضعف و ناتوانی در آن ها به وجود می آید.


خیانت 
خیانت و برآورده نشدن نیازهای عاطفی، جنسی و روانی
در زندگی زناشویی رفع نیازهای عاطفی و به دنبال آن نیاز جنسی و روانی اهمیت بسیاری دارد و اگر برآورده نشود می تواند زمینه را برای طلاق و یا خیانت به وجود آورد.
 

بسیاری از زوج ها در اوایل ازدواج روابط گرم و صمیمی با هم دارند اما به مرور زمان رابطه آن ها یکنواخت می شوند و ممکن است روابط سردی بین زوجین به وجود آید و درمان نشود و به همین دلیل ممکن است یکی از طرفین به سمت رابطه دیگری کشیده شود و نیازهای روانی، عاطفی و جنسی را با روابط نامشروع و خیانت کردن رفع می کنند.

پایبند نبودن به تعهد و خیانت در زندگی مشترک
یکی از فاکتورهای مهم ازدواج مسئولیت پذیری و تعهد می باشد و فرد باید قبل از ازدواج در مورد این ویژگی با همسر خود صحبت کند و میزان آن را به خوبی جویا شود چون نمی توان بعد از ازدواج این ویژگی را تغییر داد و تغییر دادن آن دشوار خواهد بود.
 
 

۱۱ تکنیک قطعی افزایش اعتماد به نفس کودکان

 افزایش اعتماد به نفس کودکان زمانی رخ می دهد که والدین به کودک اجازه دهند احساسات خود را بیان کند و آن ها را سرکوب نکنند. همانطور که بچه ها رشد می کنند، عزت نفس آن ها نیز رشد می کند و والدین مسئول این رشد هستند. کودک با امتحان هر راه، کار، روش و مرحله ای اعتماد به نفس خود را افزایش می دهد.


هیچ پدر و مادری از داشتن فرزندی خجالتی و با اعتماد به نفس پایین خوشحال نیست و پدر و مادرها برای داشتن کودکی با ویژگی های ذکر شده هزینه های زیادی را متقبل می شوند.

به عنوان مشاور کودک و فرزندپروری باید بگویم هیچ کودکی با ویژگی هایی مانند خجالتی بودن و یا کمبود اعتماد به نفس متولد نمی شود.

باتوجه به این مساله با ادامه ی مطلب همراه باشید تا کلیدهای اساسی  افزایش اعتماد به نفس کودکانرا بیاموزید.

چگونه کودک مان را بدبخت کنیم؟
بدبخت کردن کودک در تمامی طول زندگی اش از فرمول بسیار ساده ای پیروی می کند. بر اساس این فرمول باید گفت ” احساس  ارزشمندی را از فرزندت بگیر تا بدبخت شود”.

بر اساس پژوهش ها مهم ترین عامل موفقیت فردی، عزت نفس است کودکی که از احساس ارزشمندی برخوردار باشد در موقعیت های مختلف به خوبی عمل می کند و به موفقیت می رسد.

اعتماد به نفس نیز از ارتباط تنگاتنگی با عزت نفس برخوردار است. با این تفاوت که اگر عزت نفس را برچسب کلی قیمت فرد به خود در نظر بگیریم، اعتماد به نفس احساس توانمندی در انجام امور جزیی تر است.

به عنوان مثال ممکن است فرزندتان از اعتماد به نفس کافی برای صحبت در جمع برخوردار نباشد اما در ورزش های رزمی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد.

نشانه های عدم اعتماد به نفس در کودکان
گفتن چیزهای منفی و انتقاد از خود.
بیش تر در مورد نکات منفی خود صحبت می کند.
پیشرفت های خود را شانسی یا به دلیل تلاش دیگران می داند.
وقتی همه چیز خراب می شود خود را سرزنش می کند.
فکر می کند دیگران بهتر از او هستند.
مدام عذرخواهی کردن
کناره گیری از اجتماع و گروه ها دوستی
به دنبال تایید از دیگران بودن و در صورتی که تایید را دریافت نکند به کار خود شک می کند.
اجتناب از تماس چشمی و حضور در جمع.
فکر می کند لیاقت خوش گذرانی را ندارد.

افزایش اعتماد به نفس کودکان #cyaiyon
تکنیک های طلایی رشد اعتماد به نفس
۱. نقاط ضعف را بشناسید
همانطور که گفته شد، اعتماد به نفس نسبت به عزت نفس، جزیی تر  است. برای افزایش اعتماد به نفس کودکان، در ابتدا لازم است از خود سوال کنید، اعتماد به نفس فرزندم در کدام بخش ضعیف است؟ و دلسل ان چیست؟ آیا مورد سرزنش، تمسخر، تحقیر، تحسین بی جا قرار گرفته؟ آیا بیش از حد از او حمایت کرده ام و به توانمندی خود در انجام کار باور ندارد؟

با شناختن حیطه مشکل و ریشه یابی آن می توانید به خوبی مساله را برطرف کنید.

۲. تحسین مداوم ممنوع
اگر شما نیز از جمله والدینی هستید که وقتی موفقیت کودک در امتحانات مدرسه، مسابقات و .. را می بینید جمله ای شبیه ” آفرین به تو افتخار می کنم، تو بهترینی” را نثارش می کنید، بهتر است بدانید که در حال انجام یک اشتباه تربیتی اساسی هستید.

پس از شنیدن این جمله کودک احساس می کند “فقط در صورت باعث افتخار هستم که موفق شوم” و آن باور سرآغاز اضطراب، کمال گرایی منفی و مشکلات روانی در او خواهدشد.
 

چنین کودکی نمی تواند در شرایط شکست، احساس ارزش کند و ارزشمندی خود را مشروط به موفقیت می داند.

 این در حالی است که زندگی عرصه ی شکست، آزمون و خطا و حرکت در سنگلاخ هایی است که تضمینی در موفق شدن برای عبور از آن ها وجود ندارد.

۳. بهتر است به جای دیدگاه نتیجه گرا، به فرایند تلاش فرزندتان دقت کنید.
مثلا در حین مطالعه برای یک امتحان به او بگویید ” می بینم که برای موفق شدن سخت در تلاشی” و در صورتی که به موفقیت کامل نرسید به او بگویید ” تلاشت در طول دوره ی امتحانات عالی بود. مهم اینه که تلاشت رو کردی و بقیه ش خیلی اهمیتی نداره”.

واقعیت آن است که بااین شیوه فرزندی “تلاش گر” تربیت خواهید کرد در حالیکه شیوه ی نتیجه گرا، فرزندی مضطرب، اهمال کار، رقابت جو و تایید طلب پرورش می دهد.
 
 

اختلال دوقطبی در کودکان

 اختلال دوقطبی در کودکان می تواند خطرناک باشد. نشانه ها و درمان این بیماری در کودکان چگونه است؟


اختلال دوقطبی در کودکان
بله، کودکان نیز ممکن است از اختلال دوقطبی رنج ببرند.

اگر چه این اختلال بیشتر در دوران کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شود.

کودکان هر سن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

در این مقاله، ما می خواهیم درباره اختلال دوقطبی در کودکان و راه هایی برای کمک به کودک با آن صحبت کنیم.


خطر کودکان دارای اختلال دو قطبی زیاد است
اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دوقطبی در کودکان مانند بزرگسالان با افسردگی شدید با تغییر حالت رفتاری بیش فعالی یا مانیا همراه است.

تشخیص این اختلال در کودکان یک مسئله پیچیده است.

بعضی از کارشناسان معتقدند که اختلال در کودکان کم است و اغراق آمیز است، بعضی معتقدند که در برابر آن است.

تا کنون، کارشناسان قادر به ارائه دقیق در مورد شیوع این اختلال در کودکان نیستند.

تغییرات هیجانی و رفتارهای سوء ظن برای هر کودک و نوجوان طبیعی هستند.

اغلب این علائم هیچ بیماری یا مشکل روانپزشکی را که نیاز به درمان دارد مشخص نمی کند.

هر کودک ممکن است احساس خستگی، رنج، نگرانی، خشم، بیش فعالی یا فعالیت بیش از حد داشته باشد که در دوره های مختلف شایع هستند، اما اگر این علائم در کودک شما شدید تر باشد، آن را پایدار می کند و باعث مشکلات جدی می شود.

این اختلال در کودکان بین شش تا هجده ساله، همچنین ممکن است یک اختلال خلقی مخرب ایجاد کند.

این اختلال همراه با یک خشم شدید و تکراری است که با تعریف مشترک اختلال دوقطبی سازگار نیست.

کلید این است که سریعا نتیجه نگیریم.

اگر فرزند شما با اختلال دوقطبی تشخیص داده شود، قبل از شروع هر گونه درمان باید مشورت کنید.

شما باید مراقب فرزندتان باشید و با اطمینان او را درمان نمایید.

علائم اختلال دوقطبی در کودکان
برخی نشانه های اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

تغییر در رفتار و عادات که متفاوت از تغییر رفتارهای معمول و دوره ای کودک است.
عدم فعالیت، عصبی بودن، تهاجمی بودن و بر خلاف هنجارهای اجتماعی بودن؛
رفتارهای شدید و مخاطره آمیز که با شخصیت او منطبق نیست، مانند مصرف مواد مخدر
بی خوابی یا کاهش قابل توجهی در نیاز به خواب؛
درد معده و افسردگی در بیشتر روزها و تقریبا هر روز؛
خودپنداره و اغراق در مورد توانایی های فردی؛
فکر خودکشی و رفتارهای آن در کودکان و نوجوانان بزرگتر.
علائم اختلال دوقطبی در کودکان در دوره های متناوب و متمایز مشهود است؛ بین این دوره ها، رفتار کودک به حالت عادی و طبیعی باز می گردد.
تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان
تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان دشوار است چرا که بسیاری از علائم آن مشابه بیش فعالی است،.

اختلالات رفتاری رفتارهایی است که حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی مناسب را نقض می کند و حتی رفتارهای معمول کودکی نیز دشوار می شود.

یک مشکل عمده این است که داروهایی که برای درمان بیش فعالی تجویز می شوند معمولا توسط مانیا در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی ایجاد می شود.

شیدایی در کودکان مضرتر از بزرگسالان است؛ روان درمانی، دیدن یا شنیدن چیزهای غیر واقعی در شیدایی کودکان اغلب مشاهده می شود.

کودکان مبتلا به افسردگی بیشتر درباره علائم فیزیکی افسردگی، مانند درد و تکان دادن، شکایت دارند.

یکی از معایب اصلی این اختلال در کودکان این است که دوره های تغییر رفتار در کودکان مبتلا به این اختلال بسیار سریعتر از بزرگسالان است.

در حالی که دوره های شیدایی و افسردگی در بزرگسالان، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها، تغییرات کودکان ممکن است روزانه رخ دهد.

چگونه برای کمک به یک کودک مبتلا به اختلال دو قطبی عمل کنیم؟
اگر فرزند شما اختلال دوقطبی دارد، راه های زیادی برای کمک به او وجود دارد.
 
بیایید برخی از این روش ها را معرفی کنیم.

در مورد زمان مصرف داروها دقت کنید
شما باید فرزند خود را برای دریافت دارو مورد نیاز برای درمان این اختلال تشویق کنید.

از یادآوری، یادداشت یا هر چیز دیگری که به یاد داشته باشید هنگام مصرف داروها استفاده کنید.

اگر فرزند شما باید در زمان مدرسه دارو مصرف کند، با مقامات مدرسه و یک متخصص بهداشت حرفه صحبت کنید.
 
 

آموزش همدلی به کودکان با کمک روانشناس

 آموزش همدلی به کودکان امر بسیار مهمی می باشد. همدلی توانایی درک، احساس یا به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. همدلی یک واکنش عاطفی به آنچه که شخص دیگری احساس می کند یا انتظار می رود آن را احساس کند.


همدلی چیست؟
بسیاری از افراد همدلی و همدردی را با هم اشتباه می گیرند اما آن ها دو ارزش مجزا می باشند. همدلی تنها توانایی درک احساسات فردی نیست، بزهکاران اغلب با تظاهر  به درک احساسات و متعاقباً کسب اعتماد دیگران از افراد منفعت می برند. همدلی چیزی بیشتر از این است. همدلی نه تنها توانایی تشخیص کیفیت احساسات کسی است بلکه  ارزش گذاری و محترم دانستن احساسات شخص دیگری را شامل می شود. همدلی به معنای رفتار کردن با دیگران از روی مهربانی، بزرگی و توافق و تفاهم است.

دو نوع اصلی همدلی وجود دارد: شناختی و عاطفی.

همدلی شناختی: توانایی درک دیدگاه دیگران و احساس درد آن ها می باشد. زمانی این نوع همدلی را تجربه می کنید که بدون از دست دادن احساسات خود در تجربه شخص دیگری غوطه ور شوید.

همدلی عاطفی: این نوع همدلی به این دلیل روی میدهد که با آن شخص همدردی می کنید یا احساس می کنید شبیه هم هستید. همدلی عاطفی به عنوان پاسخگویی عاطفی نیز شناخته می شود.

چرا رشد همدلی در کودکان مهم است؟
همدلی برای یک جامعه منسجم حیاتی است. همدلی امکان تصمیم گیری اخلاقی و مهربانانه و نوع دوستانه را فراهم می کند. فقدان همدلی با احساسات دیگران در اوایل کودکی با مشکلات سلامت روان (مانند اختلال سلوک و روان پریشی) در آینده مرتبط است، بنابراین نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید.
 درک احساسات دیگران باعث تقویت تعاملات اجتماعی و رفتار همدلانه می شود.
همدلی در کودکان با رفتارهای نوع دوستانه، مشارکتی و اجتماعی همراه است. کودکان همدل مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی بهتری دارند و پرخاشگری کمتر و استدلال اخلاقی بهتری نشان می دهند. آن ها همچنین هنگام اشتباه کردن و عدم رعایت قوانین حتی بدون نظارت نیز احساس گناه بیشتری نشان می دهند.
احساس همدلی برای بزرگسالان در زندگی روزمره نیز مهم است. در نظر گرفتن دیدگاه شخص دیگر می تواند اعتماد و نزدیکی بین فردی را افزایش دهد.
به مرور زمان این کار باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.

آموزش همدلی به کودکان
 

آموزش همدلی به کودکان پیش دبستانی
۱. کودکان باید شاهد نشان دادن همدلی بزرگسالان باشند.
در حالی که برخی از کودکان ذاتاً دارای موهبت قلب های رئوف می باشند، اکثر موارد کودکان نیاز دارند تا همدلی را توسط بزرگسالان پیرامون خود آموزش ببینند.

الگوبرداری همدلی از طریق نحوه ارتباط والدین با کودکان خود شروع می شود. والدینی که به چیزهای حائز اهمیت برای کودکان خود علاقه نشان می دهند و همچنین به روشی ملتفت و مثبت به هیجان ها عکس العمل نشان می دهند، درحال آموزش همدلی به کودکان می باشند.

۲. نیازهای هیجانی را برآورده کنید
زمانی که نیازهای هیجانی کودکان برآورده شود، دو چیز اتقاق می افتد. اول اینکه آن ها یاد می گیرند که چگونه نیازهای هیجانی دیگران را برآورده کنند و به آنچه دریافت می کنند، پایبند می شوند، بدان معنا که به اندازه کافی برای ابراز همدلی به دیگران هنگام نیاز، احساس امنیت می کنند.

۳. با کودکان در مورد نیازهای هیجانی صحبت کنید
برای بسیاری از بزرگسالان گفتگو در مورد نیازهای هیجانی یا هر چیز مرتبط با هیجان ها دشوار است. در نتیجه، آن ها به کندی برای صحبت درباره موضوع هیجان ها پیش می روند. در این حالت کودکان از کنترل هیجان های دیگران آگاه نیستند و در هر موقعیتی که واکنش هیجانی را ایجاب می کند، احساس ناراحتی می کنند.
 

گاهی اوقات آن ها از هیجان های خود می ترسند؛ زیرا آنها هرگز چگونگی مواجهه با نیازهای هیجانی را فرا نگرفته اند. گفتگو با کودکان در مورد نیازهای هیجانی و تجربه کردن آن ها در دیگر افراد ایده ی خوبی است. نیازهای هیجانی آن ها را نام گذاری کنید (برای مثال؛ حسادت، عصبانیت و دوستی) و به آن ها آموزش دهید که بروز این هیجان ها در شما امری نرمال است.

با کودکان خود گفتگو کنید که چگونه هیجان ها را به شکلی مثبت کنترل کنند و موقعیت هایی که در آن افرادی از آشنایان در حال تجربه کردن هیجان ها هستند را بازگو کنید و آموزش همدلی به کودکان را شکل دهید.

۴. موقعیت های زندگی واقعی را برای تمرین همدلی جستجو کنید
هیچ چیزی مانند مثال های زنده زندگی واقعی برای الگوسازی آنچه شما آموزش می دهید، وجود ندارد. در پی موقعیت هایی باشید که در شخصی دیگر تأثیرگذار است. با کودکان خود در مورد آنچه آن به افراد درگیر در این حس معنا می دهد  و اینکه ممکن است آن ها چگونه احساسی نشان دهند، صحبت کنید. این کار ر حتما در برنامه فرزندپروری خود قرار دهید.

برای مثال، اگر شما آمبولانسی را می بینید که به سرعت رد می شود با کودک خود درمورد آنکه اعضای خانواده ی شخص بیمار در آن لحظه چه احساسی دارند، صحبت کنید.
 
 
صفحه قبل 1 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 صفحه بعد